In Pen & InkManuscriptsΧρήστος Κίτσος

Αγωνιστικά Πορτρέτα: Αναστάσιος Γεμενής

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΓΕΜΕΝΗΣ

Η πόλη της Λαμίας ήταν, είναι και θα είναι -όπως φαίνεται- το κέντρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού στην Ελλάδα!

Στην Λαμία λοιπόν διέπρεψαν αρκετοί μεγάλοι οδηγοί, οδηγοί που άφησαν μεγάλη ιστορία πίσω τους.

Σήμερα θα κάνουμε ένα οδοιπορικό με έναν εξ’ αυτών, τον Αναστάσιο Γεμενή. Ο κύριος Γεμενής, ή καλύτερα Τάσος, όπως θέλει να τον φωνάζουν, είναι γέννημα θρέμμα Λαμιώτης και από μικρός ήθελε να ασχοληθεί με τους αγώνες αυτοκινήτου. Το έναυσμα δεν ήταν άλλο από το Ράλλυ Ακρόπολις, τα αυτοκίνητα του οποίου περνούσαν μπροστά από το σχολείο που πήγαινε, στην κεντρική πλατεία της Λαμίας.

Το μεγάλο αγωνιστικό ταξίδι του Τάσου Γεμενή ξεκινάει το μακρινό 1972, με έναν αγώνα στην πόλη του, την Λαμία. Το 3ο Ράλλυ Φθιώτιδος. Με συνοδηγό τον Δημήτρη Τσαντίλα και αυτοκίνητο ένα Alfa Romeo. Τερμάτισαν μάλιστα 12οι γενικής κατάταξης και στην 5η θέση της κλάσης 2/5.

Την επόμενη χρονιά θα ετοιμάσει ένα Fiat 124 με το οποίο θα συμμετάσχει μέχρι και το 1975. Συνοδηγοί του θα είναι το 1973 ο Κώστας Κιούσης και μετά ο Κώστας Κολοκυθάς.

Καλύτερα αποτελέσματα την περίοδο με το Fiat 124, ήταν η 2η θέση γενικής κατάταξης στο Ράλλυ Φθιώτιδος το 1974, όπως και η 6η θέση γενικής και η 2η θέση κλάσης 2/4 στο Ράλλυ Μαύρο Ρόδο την ίδια χρονιά.

To 1976 αγοράζει ένα πολύ καλό – εργοστασιακό αυτοκίνητο. Την Lancia Fulvia 16 coupe HF, του αείμνηστου Σταύρου Γεωργιάδη («Βόρειος») από Θεσσαλονίκη. Θα τρέξει εκείνη την χρονιά με τον Κώστα Κολοκυθά συνοδηγό και την επόμενη με τον Νίκο Αποστολόπουλο.

Καλύτερο αποτέλεσμα ήταν η 5η θέση γενικής στο Ράλλυ Γύρος Πήλιου το 1976. Στα μέσα του 1977 πουλάει την Lancia σε έναν τοπικό οδηγό στην Λαμία και ετοιμάζει ένα Datsun 1600 SSS. To αυτοκίνητο αυτό θα το κρατήσει έως και τo 1980, όπου και θα το αντικαταστήσει με το πιο νέο Datsun Violet J. Είναι ένα αυτοκίνητο όχι τόσο πολύ δυνατό, αλλά είναι σκληρό που δύσκολα εγκαταλείπει και θα του χαρίσει πολλές καλές στιγμές και διακρίσεις.

Συνοδηγός του στην αρχή (1978 – 1979) θα είναι ο ‘’El-Nak’’ και μετά ο Γιάννης Κέπετζης, που θα είναι και ο μόνιμος συνοδηγός του Τάσου μέχρι το τέλος της αγωνιστικής του καριέρας, ενώ μαζί σημείωσαν τα κάτωθι αποτελέσματα:

1980 | Εαρινό Ράλλυ: 7ος γενικής – 6ος group 2, Ράλλυ Μακεδονίας: 3ος κλάσης 2/4, Ράλλυ Δ.Ε.Θ.: 4ος κλάσης 2/4

1981 | Ράλλυ Δ.Ε.Θ.: 5ος γενικής – 4ος κλάσης 2/9

1982 | Ράλλυ Γύρος Πελοποννήσου: 7ος κλάσης 2/6

1984 | Ράλλυ Κένταυρος: 10ος γενικής – 4ος κλάσης 2/17

Και εκεί κάπου στα μέσα του 1984 αποφασίζει να αφήσει το Datsun Violet J και να ετοιμάσει ένα άλλο αυτοκίνητο. Εδώ να πούμε ότι το πρώτο Datsun 1600 SSS, πουλήθηκε στην Θεσσαλονίκη στον αείμνηστο Νίκο Κουρόγλου και το Violet J πάλι σε Θεσσαλονικιό αγωνιζόμενο, τον Νίκο Γιαννούδη, ο οποίος (Νίκος) συνέχισε τις πολύ καλές παρουσίες του αυτοκινήτου στις ειδικές διαδρομές της Β. Ελλάδος.

Και ετοιμάζει μια Toyota Corolla TE 71, με την οποία θα πορευτεί τα επόμενα τρία χρόνια. Καλύτερο αποτέλεσμα ήταν στο Ράλλυ Βοιωτίας του 1987, όπου τερμάτισε 8ος γενικής κατάταξης και 1ος κλάσης Α/7.

Έτσι -έχοντας δοκιμάσει την πίσω και την μπροστά κίνηση- είπε να δει πως είναι και με ένα αυτοκίνητο με κίνηση στους τέσσερις τροχούς. Και ετοιμάζει ένα Subaru Leone 4WD, με το οποίο θα συμμετάσχει μέχρι και το 1990.

Καλύτερα αποτελέσματα ήταν στο Ράλλυ Μαύρο Ρόδο του 1988 (3ος κλάσης Ν/4) και στο Ράλλυ Φθιώτιδος του 1990 (5ος κλάσης Ν/5), ενώ από το 1991 και για μια περίοδο εννιά ετών θα οδηγεί ένα Mazda 323 GTX.

Το αυτοκίνητο αγοράσθηκε καινούργιο από αντιπροσωπεία στις 29 Απριλίου 1991 και μέσα σε 33 μέρες ετοιμάστηκε (!) για να συμμετάσχει στο 38ο Ράλλυ Ακρόπολις, ενώ με αυτό σημείωσε τα εξής αποτελέσματα:

1992 | Ράλλυ Φθιώτιδος: 15ος γενικής κατάταξης και 5ος κλάσης Ν/5

1993 | Ράλλυ Ολύμπιον: 12ος γενικής κατάταξης και 7ος κλάσης Ν/4

1998 | Ράλλυ Ολύμπιον: 2ος κατηγορίας Ν και 2ος κλάσης Ν/4

To 1999 ήταν η τελευταία χρονιά που έτρεξε με το Mazda 323 GTX, αφού πουλήθηκε σε αγωνιζόμενο (τον κύριο Κωνσταντίνο Γεωργακόπουλο), που με την σειρά του το πούλησε στην Ιταλία. Αυτή την στιγμή βρίσκεται στα χέρια ενός Ιταλού συλλέκτη αγωνιστικών αυτοκινήτων.

Από εκεί και έπειτα ασχολήθηκε περισσότερο με αγώνες Ιστορικών αυτοκινήτων και Ράλλυ Σπριντ, με συνοδηγό βέβαια -όπως είπαμε και παραπάνω- πάντα τον Γιάννη Κέπετζη, πετυχαίνοντας τα παρακάτω αποτελέσματα:

2002 – 2007 | Toyota Celica TA 22

2005 | Ράλλυ Σπριντ λίμνης Πλαστήρα: 1ος κατηγορίας Ιστορικών, Ράλλυ Σπριντ Λαμίας: 11ος κλάσης 1400 – 1600 κ.εκ.

2006 | Ράλλυ Σπριντ Λαμίας: 15ος κλάσης 1400 – 1600 κ.εκ., Ράλλυ Σπριντ Καρπενησίου: 7ος κλάσης 1400 – 1600 κ.εκ.

2007 | Ράλλυ Σπριντ Λαμίας: 10ος κλάσης 1400 – 1600 κ.εκ., Ράλλυ Σπριντ λίμνης Σμοκόβου: 7οςκλάσης 1400 – 1600 κ.εκ.

2009 – 2019 | Toyota Corolla KE 30

2009 | Ράλλυ Σπριντ Μπράλου: 14ος κατηγορίας Ιστορικών

2011 | Ράλλυ Σπριντ Μπράλου: 8ος κατηγορίας Ιστορικών, Ράλλυ Σπριντ Καμένα Βούρλα: 10ος F2 και 2ος κλάσης Ε/10

2012 | Ράλλυ Σπριντ Καμένα Βούρλα: 1ος C2 και 5ος κλάσης 1400 – 1600 κ.εκ.

2019 | Ράλλυ Σπριντ Μπράλου: 2ος κλάσης 2, Φθινοπωρινό Ράλλυ: 9ος κατηγορίας Ιστορικών και 4ος κλάσης 2

Το 7ο Φθινοπωρινό Ράλλυ του 2019 ήταν και ο τελευταίος αγώνας του 78χρονου τότε Τάσου Γεμενή, που έκλεισε το κεφάλαιο αγώνες αυτοκινήτου με τον καλύτερο τρόπο τερματίζοντας έναν δύσκολο αγώνα.

ΡΑΛΛΥ ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ

Το πρώτο Ράλλυ Ακρόπολις το έκανε τον Μάιο του 1973. Ήταν το 21ο Ράλλυ Ακρόπολις (στην ουσία ήταν η πρώτη φορά που το Ακρόπολις μετρούσε κανονικά στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα – μετέπειτα WRC), με συνοδηγό τον Κώστα Κιούση με το Fiat 124.

Επιχείρησε πάλι το 1975 στο 22ο Ράλλυ Ακρόπολις (το 1974 το Ράλλυ Ακρόπολις δεν έγινε) ξανά με το Fiat 124 και συνοδηγό τον Νίκο Παπαδέλο, αλλά στην 6η ειδική διαδρομή του πρώτου σκέλους εγκατέλειψαν ενώ βρίσκονταν στην 24η θέση ανάμεσα στους Έλληνες και στην 7η θέση κλάσης 2/4.

Η ατυχία θα «κτυπήσει» και την επόμενη χρονιά, στο 23ο Ράλλυ Ακρόπολις, που συμμετέχει με συνοδηγό τον Θανάση Γιδόγιαννη και ένα πολύ καλό αυτοκίνητο, μια Lancia Fulvia 1.6 coupe HF. Ξεκινάνε καλά και ενώ είναι στην 2η θέση της κλάσης 3/1, στην 12η ειδική θα εγκαταλείψουν.

Και έπρεπε να έρθει το 24ο Ράλλυ Ακρόπολις του 1977 για να δει την σημαία του τερματισμού. Συνοδηγός ήταν ο Νίκος Αποστολόπουλος και αυτοκίνητο το Datsun 1600 SSS.

Από εκεί και πέρα θα ακολουθήσει μια περίοδος 20 χρόνων (1978 – 1998) που με μόνιμο συνοδηγό πια τον Γιάννη Κέπετζη θα συμμετάσχει σε ακόμη 17 Ράλλυ Ακρόπολις!

1977 – 1983 | Datsun 1600 SSS – Violet 160 J

1977: 8ος Έλληνας – 2ος κλάσης ¼

1978: 17ος Έλληνας  – 1ος Group 2

1979: 6ος Έλληνας – 5ος κλάσης 2/2

1980: 6ος Έλληνας – 3ος κλάσης 2/8

1981: 5ος  Έλληνας – 4ος  κλάσης 2/9

1982: 4ος Έλληνας – 1ος Group 2

1984 – 1987 Toyota Corolla 1600 TE 71

1984: 12ος Έλληνας – 3ος κλάσης Α/8

1986: 8ος Έλληνας – 2ος κλάσης Α/8

1987: 6ος Έλληνας – 3ος κλάσης Α/6

1988 – 1990 Subaru Leone 4WD

Δυστυχώς και τις τρις χρονιές με το Subaru Leone θα εγκαταλείψει στο Ράλλυ Ακρόπολις, σταματώντας μια πολύ μεγάλη και επιτυχημένη σειρά συνεχόμενων τερματισμών, πράγμα πολύ δύσκολο…

1991 – 1998 Mazda 323 GTX

1992: 14ος Έλληνας – 8ος κλάσης Ν/4

1993: 14ος Έλληνας – 7ος κλάσης Ν/4

1998: 23ος Έλληνας – 6ος κλάσης Ν/4

Στην συνέχεια συμμετείχε και σε έξι Ιστορικά Ράλλυ Ακρόπολις. Τρία με συνοδηγό πάλι τον Γιάννη Κέπετζη, 2002 και 2007 με Toyota Celica και το 2009 με Toyota Corolla KE 30.

Καλύτερο αποτέλεσμα στον αγώνα του 2009 (στους άλλους δυο αγώνες εγκατέλειψε), όπου «ήρθε» 14ος γενικής κατάταξης και 3ος κλάσης C/2.

Και τρία με συνοδηγό την κόρη του, την Μαρίνα Γεμενή. Το 2005 και το 2006 με Toyota Celica και το 2011 με Toyota Corolla KE 30:

2005: 14ος γενικής και 3ος κλάσης C/2

2006: 6ος κλάσης C/2

2011: 16ος γενικής και 3ος κλάσης C/2

Συνολικά συμμετείχε σε 27 Ράλλυ Ακρόπολις. Τα 21 από αυτά στο WRC και μάλιστα τα 20 συνεχόμενα, ενώ τα υπόλοιπα έξι αφορούν το Ιστορικό Ράλλυ Ακρόπολις.

ΡΑΛΛΥ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ

Και στον δεύτερο Εθνικό μας αγώνα ο Τάσος Γεμενής έχει γράψει ιστορία. Πρώτη συμμετοχή του ήταν το 1977 στο 2ο Ράλλυ Χαλκιδικής με το Datsun 1600 SSS και συνοδηγό τον Κώστα Κολοκυθά.

Με το ίδιο αυτοκίνητο θα τρέξει και τα επόμενα τρία χρόνια, ενώ το 1981 και 1982 με το DatsunViolet J, αλλά με διάφορους συνοδηγούς.

Τις χρονιές 1978 και 1979 με τον ‘’El-Nak’’, το 1980 με τον Αντώνη Στιβαχτάρη, το 1981 με τον Γιάννη Κέπετζη και το 1982 με τον Βασίλη Χαιμάνη, με τα καλύτερα αποτελέσματα να έχουν ως εξής:

1978: 8ος γενικής, 5ος Έλληνας, 1ος Group 2

1979: 10ος γενικής, 6ος Έλληνας, 7ος κλάσης 2/4

1980: 12ος γενικής, 7ος Έλληνας, 5ος κλάσης 2/8

Το 1984 συμμετέχει με το Toyota Corolla 1600 TE 71, ενώ τo διάστημα από 1987 έως και 1990 θα συμμετάσχει με το Subaru Leone 4wd. Στο δεξί κάθισμα μόνιμος συνοδηγός ο Γιάννης Κέπετζης και καλύτερα αποτελέσματα ήταν τα:

1987: 10ος Έλληνας, 2ος κλάσης Ν/4

1988: 7ος Έλληνας, 3ος κλάσης Ν/4

1989: 14ος  Έλληνας, 2ος κλάσης Ν/4

1990: 17ος Έλληνας, 2ος κλάσης Ν/4

Το 1991 και 1992 θα πάρει μέρος με το Mazda 323 GTX, με καλύτερο αποτέλεσμα στον αγώνα του 1992, που ήταν 12ος Έλληνας και 6ος κλάσης Ν/5.

Με την ονομασία του Ράλλυ Χαλκιδικής να έχει αλλάξει εδώ και αρκετό καιρό σε ELPA RALLYσυμμετέχει και σε δυο Ιστορικά ELPA RALLY το 2009 και 2010 με την Toyota Corolla KE 30 και συνοδηγό τον γνωστό κύριο Γιάννη:

2009: 7ος κατηγορίας Ιστορικών και 2ος κλάσης C2

2010:  7ος κατηγορίας Ιστορικών και 1ος κλάσης C2

Πήρε μέρος συνολικά σε 15 Ράλλυ Χαλκιδικής, 13 στο ERC και σε δύο Ιστορικά.

Εκτός όμως από τους δυο εθνικούς μας αγώνες συμμετείχε και πέραν από τα σύνορα της Ελλάδος…

Και πιο συγκεκριμένα από 28/2 έως 4/3 του 1989 παίρνει μέρος στο 23o Rallye de Portugal – Vinho de porto. Ήταν ο 3ος αγώνας για το WRC το 1989, με έδρα το Estoril.

Ένας μεικτός αγώνας με τέσσερα σκέλη και 38 ειδικές διαδρομές!

Συμμετείχε με το Subaru Leone 4WD και συνοδηγό φυσικά τον Γιάννη Κέπετζη. Τερμάτισαν 26οι γενικής κατάταξης και 16οι κλάσης Ν/4.

ΡΑΛΛΥ ΚΥΠΡΟΥ

Ο Τάσος Γεμενής έχει γράψει μια ιδιαίτερη ιστορία και στο νησί της Αφροδίτης, με το Ράλλυ Κύπρου. Ξεκίνησε να τρέχει στον μεγάλο αγώνα στο νησί, το 1982 και συνέχισε μέχρι και το 1999.

Και όπως μπορείτε να φανταστείτε σε όλες τις συμμετοχές στην Κύπρο, συνοδηγός του ήταν ο Γιάννης Κέπετζης

Τώρα από αυτοκίνητα, στην αρχή (1982 – 1983) έτρεξε με το Datsun Violet 160 J, 1984 και 1986 με την Toyota Corolla 16V, από το 1987 έως και το 1990 με το Subaru Leone 4wd και από το 1991 έως και το 1999 με το Mazda 323 GTX.

Τα πήγε πολύ καλά στην Κύπρο με πολλές διακρίσεις, με πρώτες θέσεις στο Group Α και στην κατηγορία Ν:

1982: 8ος γενικής κατάταξης και 1ος κλάσης 2/14

1984: 8ος γενικής κατάταξης, 1ος Group Α και 1ος κλάσης Α/6

1986: 12ος γενικής κατάταξης και 3ος κλάσης Α/7

1987: 12ος γενικής κατάταξης και 1ος κατηγορίας Ν/4

1990: 17ος γενικής κατάταξης και 4ος κατηγορίας Ν/4

1992: 11ος γενικής κατάταξης και 4ος κατηγορίας Ν/4

1998: 11ος γενικής κατάταξης και 3ος κατηγορίας Ν/4

Τελευταία του συμμετοχή στο νησί της Κύπρου ήταν το 2007, όταν πήρε μέρος στο Ιστορικό Ράλλυ Κύπρου με μια Toyota Celica TA 22. Συνολικά συμμετείχε σε 14 Ράλλυ Κύπρου!

Αλλά ο Τάσος Γεμενής κάθισε και στο δεξί κάθισμα του συνοδηγού, σε δυο αγώνες. Τον Μάρτιο του 1972, στο 4ο Ράλλυ Θερμαϊκού με οδηγό τον Κωνσταντίνο Κιούση με ένα NSU TT. Ένας χωμάτινος αγώνας με τέσσερις ειδικές διαδρομές και μια δεξιοτεχνία στο τέλος, όπου τερμάτισαν 6οι γενικής κατάταξης.

Και τον Απρίλιο του 1973 στο 3ο Ελληνοτουρκικό Ράλλυ, με οδηγό τον Χρήστο Πανουργιά με ένα Audi 100 LS. Δυστυχώς εγκατέλειψαν από χρόνο.

Αυτό ήταν το μεγάλο αγωνιστικό ταξίδι του Τάσου Γεμενή, μεγάλο, επεισοδιακό και επιτυχημένο. Όσο επιτυχημένος επαγγελματίας ήταν (αντιπρόσωπος της εταιρείας τσιμέντων ΑΓΕΤ Ηρακλής στον νομό Φθιώτιδος), τόσο επιτυχημένος και σαν αγωνιζόμενος.

Το παλμαρέ του μεγάλο και πλούσιο. Ένας αγώνας WRC, 27 Ράλλυ Ακρόπολις, 14 Ράλλυ Κύπρου, 15 Ράλλυ Χαλκιδικής και ένας μεγάλος αριθμός αγώνων του ελληνικού πρωταθλήματος!

Το Ράλλυ Ακρόπολις είναι αυτό που έχει έντονα συναισθήματα για τον ίδιο. «Ένα ταξίδι που δεν ξέρεις τι να περιμένεις» μας είπε και κάλυψε τα πάντα, την περιπέτεια, την αδρεναλίνη, την κούραση, τα όρια του εαυτού σου.

Στην ερώτηση μας ποιό αυτοκίνητο του άφησε την καλύτερη εντύπωση, μας απάντησε ότι το Datsun Violet J, ήταν αυτό που δεν θα ξεχάσει.

Όσο για την καλύτερη στιγμή της καριέρας του δεν είναι δυνατό να ξεχάσει το Ράλλυ Ακρόπολις του 1982 (4ος Έλληνας και 1ος Group 2), η πρώτη θέση Group A το 1984 στην Κύπρο, όπως και η κατάκτηση της κατηγορίας Ν πάλι στην Κύπρο το 1987. Εδώ να σημειώσουμε ότι με αυτή του την νίκη τα επόμενα δυο χρόνια έτρεχε σαν οδηγός FIA B!

Τώρα όσο αφορά στην πιο άτυχη στιγμή του, μας ξαναπήγε στο Ράλλυ Κύπρου του 1989 αυτή την φορά, όταν με το Subaru Leone 4WD, ήταν στην πρώτη θέση της κατηγορίας Ν και εγκατέλειψε στην τελευταία ειδική διαδρομή από κιβώτιο ταχυτήτων.

Τάσος Γεμενής, ο κύριος των Ελληνικών αγώνων, ένας σπουδαίος άνθρωπος, πάντα με το χαμόγελο, μια σημαντική μορφή του μηχανοκίνητου, μια προσωπικότητα που έχει γράψει την δική του ιστορία με πολύ πλούσιο παλμαρέ

Ιδρυτικό μέλος της Α.Λ.Α.Λ. (Αγωνιστική Λέσχη Αυτοκινήτου Λαμίας) το 1970 και πρώην Πρόεδρος της, που έβαλε και αυτός το λιθαράκι του για την πρόοδο του μηχανοκίνητου αθλητισμού στην Ελλάδα

Υ.Γ.:  Ευχαριστούμε ιδιαίτερα τον καλό φίλο και αναγνώστη κ. Χρήστο Μπραζιτίκο, που χάρη στο πλούσιο αρχείο του καταφέραμε να εμπλουτίσουμε το σημερινό πορτρέτο μας με πολλές φωτογραφίες.

Related posts
Formula 1HotIn Pen & InkManuscriptsMotorsportOld SchoolΧρήστος Κίτσος

F1 - Chinese GP: Η ιστορία του κινεζικού Grand Prix…

In Pen & InkManuscriptsΧρήστος Κίτσος

Αγωνιστικά Πορτρέτα: Νίκος Υφαντίδης

In Pen & InkManuscriptsMotorsportOld SchoolWRCΧρήστος Κίτσος

Ράλλυ Κροατίας: Από το Delta Rally του ’74, στον τέταρτο γύρο του ’24…

Εγγραφείτε στο newsletter μας...

…και ενημερωθείτε με άποψη για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα!