FeaturesIn Pen & InkManuscriptsΜιχάλης Γκαβέζος

MG: Η ιστορία ενός αιώνα…

Η MG μπορεί πρόσφατα να μας (ξανά) συστήθηκε στην ελληνική αγορά (δες εδώ), αλλά μετρά ιστορία ενός αιώνα, τουλάχιστον ως «όνομα»…

Πως όμως διαμορφώθηκε αυτή η ιστορία; Ας δούμε παρέα…

Ανέκαθεν η επίσημη ημερομηνία ίδρυσης της MG ως αυτοκινητοβιομηχανία αποτελούσε έναν γρίφο, αφού τα πρώτα της αυτοκίνητα βασιζόταν στα τότε μοντέλα της Morris και υπάρχουν διαφορετικές πληροφορίες ανάμεσα στο τί κατασκεύασε και τί πούλησε μέσα στη διετία 1923 – 1924…

Όπως και να έχουν τα πράγματα, το 1913 είναι η χρονιά ίδρυσης της Morris Garages. Αποτελούσε προσωπική επιχείρηση του William Morris, ιδρυτή της ομώνυμης πολυμετοχικής εταιρίας (που είχε ιδρυθεί την ίδια χρονιά) και λειτουργούσε σαν επίσημο συνεργείο των αυτοκινήτων Morris.

Το 1921 είχε αναλάβει ως Γενικός Διευθυντής της ένα δραστήριο άτομο, ο Cecil Kimber, που αντιλαμβανόμενος τις νέες τάσεις της αγοράς για ιδιαίτερα αυτοκίνητα, διασκεύασε την άνοιξη του 1923 ένα 2/4 θέσεων Morris-Cowley και το παρουσίασε σε κάποιες εκδηλώσεις.

Σύμφωνα με το βρετανικό περιοδικό Motor, το συγκεκριμένο αυτοκίνητο είχε πουληθεί στις 11 Αυγούστου 1923 σε κάποιον Oliver Arkell, έναντι του ποσού των 300 λιρών Αγγλίας, καθιστώντας τον έτσι τον πρώτο ιδιοκτήτη, του πρώτου αυτοκινήτου που είχε κατασκευαστεί από την Morris Garages!

Υπάρχει βέβαια και η ιστορία ενός άλλου αυτοκινήτου, που επίσης βασιζόταν στο Morris-Cowley και είχε κατασκευαστεί κατά την περίοδο 1924 – 1925 σε ένα και μοναδικό αντίτυπο για προσωπική χρήση από τον Kimber

To συγκεκριμένο αυτοκίνητο είχε κερδίσει, με οδηγό τον ίδιο, τον αγώνα “Land΄s End Trial” του 1925 και αργότερα πουλήθηκε σε άγνωστο αγοραστή, έως ότου βρέθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1930 εγκαταλειμμένο σε ένα διαλυτήριο του Μάντσεστερ. Διασώθηκε και αποκαταστάθηκε μετά τον πόλεμο, αλλά για αδιευκρίνιστους λόγους αναφερόταν πλέον ως το αυτοκίνητο που είχε κερδίσει το “Land’s End Trial” του 1923. Έτσι προέκυψε ο θρύλος του Old Number One”, που συνόδευε για κάποια χρόνια το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, κάτι που αργότερα αναθεωρήθηκε.

Ανατρέχοντας σε διαφημίσεις της εποχής, βρίσκουμε τον Απρίλιο του 1924 την παρουσίαση του μοντέλου “M.G. Special Sport” με σύνθημα τη λέξη “Ιδιωτικότητα”. Το συνόδευε η αναφορά ότι βασιζόταν  στο σασί του περίφημου “14/28 MorrisOxford” και ότι είχε κατασκευαστεί από την εταιρία Morris Garages.

Όμως η πραγματική εξέλιξη επρόκειτο να ακολουθήσει έναν μήνα αργότερα…

Ήταν Μάιος του 1924 όταν παρουσιάστηκε στο περιοδικό “The Morris Owner” το μοντέλο MG Super Sport Morris, με την συμπληρωματική αναφορά ότι μπορούσε να ανέβει στο περίφημο Porlock Hill με ταχύτητα 25 μιλίων/ώρα!

Η μεγάλη είδηση βέβαια δεν ήταν οι επιδόσεις του αυτοκινήτου αλλά το γεγονός ότι είχαν παραληφθεί οι τελείες μετά τα γράμματα  M και G. Αυτό καθιστούσε τα γράμματα MG ενιαίο τίτλο, που επιπλέον εμφανιζόταν για πρώτη φορά μέσα στο οκτάγωνο σήμα της εταιρίας.

Έτσι, είτε το 1923 για κάποιους, είτε το 1924 για κάποιους άλλους, η πολύ ξεχωριστή ιστορία της MG είχε ξεκινήσει

Εκείνα τα χρόνια, ο Cecil Kimber ήταν ένας σχετικά νέος άνθρωπος, κάτω των 40 ετών, που διηύθυνε μια εταιρία που ανήκε στον κορυφαίο -τότε- Βρετανό κατασκευαστή αυτοκινήτων, αφού η Morris είχε το 41% της βρετανικής αγοράς!

Το να συνεχίσει να πουλάει μεταποιημένα αυτοκίνητα της Morris, «προσποιούμενος» όμως ότι αυτά δεν ήταν κατά βάσει Morris, θα ήταν αλαζονικό για τον ίδιο και προσβλητικό για τον William Morris.

Έτσι, χρησιμοποιώντας όμως ενοποιημένα τα δύο γράμματα είχε δημιουργήσει ένα νέο όνομα, που του επέτρεπε να προσδοκά σε μια ευρύτερη αποδοχή των αυτοκινήτων του. Και βέβαια οι εξελίξεις τον δικαίωσαν…

Επόμενη σημαντική ημερομηνία για την εταιρία υπήρξε το 1929, όταν παρουσιάστηκε το M-Type Midget, που θεωρείται ως πρώτο «πραγματικό» μοντέλο της MG. Απετέλεσε τον πυρήνα της ανάπτυξης όσων ακολούθησαν, ενώ το 1939 η παραγωγή μεταφέρθηκε από την Οξφόρδη στο Άμπινγκντον, την μετέπειτα θρυλική έδρα της MG. Όσον αφορά τον Kimber, αποχώρησε από την εταιρία το 1941 αλλά έχασε τη ζωή του το 1945 σε σιδηροδρομικό ατύχημα, σε ηλικία 56 ετών.

Τα μοντέλα που ακολούθησαν υπήρξαν πολυάριθμα, έχοντας ως επί το πλείστων σπορ χαρακτήρα. Η σειρά SIX, τα MAGNA, ABBEY, TC, TD, TF, YA, YB, YT, MAGNETTE, A, B, MIDGET, 1100/1300, BGT, C και F, μαζί με τα αυτοκίνητα αγώνων και ρεκόρ ταχύτητας, δημιούργησαν μια ξεχωριστή ιστορία και άφησαν μια μοναδική παρακαταθήκη στις πρώτες οκτώ παραγωγικές δεκαετίες της εταιρίας

Έχοντας αποτελέσει διαδοχικά τμήμα της BMC, της BL, της Austin-Rover και τελικά της MG-Rover Group, πούλησε περισσότερα από 1,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα, αποτελώντας για χρόνια σύμβολο της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην αμερικανική αγορά, ενώ με αμέτρητους ενθουσιώδεις φίλους σ’ όλο τον κόσμο και αφού κατάφερε να επιβιώσει μετά από δύο διακοπές της λειτουργίας της στην τελευταία εικοσαετία, περνάει πλέον αναγεννημένη στη νέα εποχή