Moto NewsNews

Η Yamaha ετοιμάζει υβριδικό plug-in βασισμένο στο MT-09!

Μόλις λίγες εβδομάδες μετά την αποκάλυψη ότι ανέπτυξε ένα υβριδικό σύστημα βενζίνης-ηλεκτρισμού για scooter μεσαίας κατηγορίας (δες εδώ), η Yamaha παρουσίασε ένα ακόμα πιο ριζοσπαστικό plug-in υβριδικό πρωτότυπο, βασισμένο σε μία MT-09…

Συνδυάζοντας τον γνωστό «εκρηκτικό» τρικύλινδρο των 890 κ.εκ. με έναν ηλεκτροκινητήρα, η Yamaha δημιούργησε ένα λειτουργικό πρωτότυπο που μπορεί να κινείται αμιγώς ηλεκτρικά έως περίπου 50 χλμ./ώρα, προτού αναλάβει η θερμική μηχανή για μεγαλύτερες ταχύτητες.

Χωρίς το άγχος της αυτονομίας και με γρήγορη αναπλήρωση καυσίμου και αυξημένες επιδόσεις, μάλλον η «εναλλακτική» μιας plug-in hybrid μοτοσυκλέτας φαντάζει το ιδανικό σενάριο. Αφού, με φόρτιση της μπαταρίας από το οικιακό δίκτυο (για μειωμένο κόστος μετακίνησης) και προφανώς με μικρότερο αποτύπωμα άνθρακα -σε επίπεδο εκπομπών- σε σχέση με μια μοτοσυκλέτα εσωτερικής καύσης, το όλο εγχείρημα δείχνει ότι παντού υπερτερεί…

Βέβαια, η Yamaha περιγράφει το εγχείρημα ως «plug-in υβριδικό σύστημα για χρήση σε μεγάλες μοτοσικλέτες», το οποίο παρουσιάστηκε διακριτικά μέσα από σύντομο βίντεο (δείτε στο τέλος του άρθρου) στο επίσημο κανάλι της στο YouTube.

Αν και οι πληροφορίες είναι περιορισμένες, φαίνεται ότι έχει βασιστεί σε μία MT-09 του 2023, καθώς τα μαρσπιέ και το ασπρόμαυρο ταμπλό είναι ενδείξεις πως δεν πρόκειται για το πιο πρόσφατο μοντέλο, κάτι που υποδηλώνει ότι η Yamaha εργάζεται στο concept εδώ και χρόνια.

Εξωτερικά, ο κινητήρας των 890 κ.εκ. δείχνει αμετάβλητος, αλλά τα διαγράμματα CGI αποκαλύπτουν έναν μεγάλο ηλεκτροκινητήρα τοποθετημένο πίσω από τους κυλίνδρους του θερμικού κινητήρα, περίπου ανάμεσα στα γόνατα του αναβάτη.

Δεν έχει εξηγηθεί ακόμη πώς συνεργάζονται οι δύο πηγές ισχύος, αν δηλαδή ενώνονται πριν ή μετά το κιβώτιο ταχυτήτων, αλλά το σύστημα μπορεί να λειτουργεί αμιγώς ηλεκτρικά, μόνο με βενζίνη ή με συνδυασμό και των δύο.

Επιπλέον, ενδιαφέρον προκαλεί το γεγονός ότι το σύστημα διατηρεί τόσο τον συμπλέκτη όσο και το παραδοσιακό κιβώτιο ταχυτήτων, σε αντίθεση με το πιο αυτοματοποιημένο υβριδικό σύστημα της Kawasaki.

Στο βίντεο, βλέπουμε τον αναβάτη να φρενάρει και να πατά τον συμπλέκτη, με τον θερμικό κινητήρα να σβήνει αυτόματα. Κατόπιν, αφήνει τον συμπλέκτη και επιταχύνει αθόρυβα μόνο με τον ηλεκτροκινητήρα. Επίσης, το βίντεο δείχνει τη μοτοσικλέτα να φτάνει έως 57 χλμ./ώρα (35mph) στη δεύτερη ταχύτητα, πριν επέμβει ο κινητήρας βενζίνης.

Δυστυχώς, ένα βασικό στοιχείο που απουσιάζει πλήρως από το βίντεο είναι οποιαδήποτε πληροφορία για την μπαταρία του συστήματος. Δεν ξέρουμε πού έχει τοποθετηθεί, ποια είναι η χωρητικότητά της, το βάρος της, η αυτονομία της ή ο χρόνος φόρτισης.

Επ’ αυτού να θυμίσουμε, ότι στα υβριδικά της Kawasaki (Z7 και Ninja 7), η μπαταρία των 13 κιλών βρίσκεται κάτω από τη σέλα, κάτι που απαιτεί πολύ μακρύτερο ψαλίδι, επηρεάζοντας αρνητικά τη συμπεριφορά στο δρόμο. Ωστόσο, η Yamaha φαίνεται να έχει αποφύγει αυτόν τον σχεδιασμό, αφού συγκριτικές εικόνες δείχνουν ότι το ψαλίδι του πρωτοτύπου έχει ίδιο μήκος με αυτό της στάνταρ MT-09.

Οπότε, πιθανώς η μπαταρία βρίσκεται μπροστά από τον αναβάτη. Μάλιστα, σε κοντινό πλάνο, φαίνεται ότι το στόμιο του ρεζερβουάρ είναι μετατοπισμένο δεξιά, με το κέντρο να καλύπτεται από ένα εξάρτημα με πολλές ψύκτρες (πιθανώς heat sink για μπαταρία ή φορτιστή), ενώ οι μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα στο εμπρός μέρος του ρεζερβουάρ ενισχύουν την υπόθεση ότι έχουν σκοπό την ψύξη υβριδικών εξαρτημάτων.

Τούτου λεχθέντος, να επισημάνουμε ότι ορισμένα τμήματα του συστήματος χρειάζονται προφανώς επιπλέον ψύξη. Επιπρόσθετα ψυγεία και αεραγωγοί βρίσκονται στις δύο πλευρές της μοτοσικλέτας, πιθανώς για να ψύχουν την μπαταρία, τον ηλεκτροκινητήρα ή τον inverter. Παρ’ όλα αυτά, η Yamaha ισχυρίζεται ότι το σύνολο PHEV έχει «συμπαγή σχεδίαση» και «παρόμοιο μέγεθος με μια συμβατική μοτοσυκλέτα».

Κλείνοντας, αξίζει να υπενθυμίσουμε τη διαφορά μεταξύ υβριδικού και plug-in υβριδικού (PHEV). Όπως υποδηλώνει το όνομα, τα PHEV φορτίζονται μέσω πρίζας, ενώ τα απλά υβριδικά στηρίζονται αποκλειστικά σε αναγεννητική πέδηση ή ενίσχυση από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης για φόρτιση, άρα παραμένουν 100% εξαρτημένα από τα ορυκτά καύσιμα. Τα plug-in υβριδικά σπάνε αυτή την εξάρτηση, επιτρέποντας τη χρήση καθαρής, φτηνότερης ηλεκτρικής ενέργειας για μικρές τουλάχιστον αποστάσεις, όπως συμβαίνει και στα αντίστοιχης τεχνολογίας αυτοκίνητα. Αυτά (σ.σ. τα αυτοκίνητα PHEV) υπάρχουν από τις αρχές του 2010, αλλά μέχρι σήμερα καμία μοτοσυκλέτα ή scooter Plug-in Hybrid δεν έχει φτάσει στην παραγωγή, λόγω κόστους, πολυπλοκότητας και περιορισμών στον χώρο. Οπότε, μάλλον η Yamaha θα είναι η πρώτη. Για να δούμε…

Εγγραφείτε στο newsletter μας...
…και ενημερωθείτε με άποψη για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα!
Επισκόπηση απορρήτου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες των cookies αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η αναγνώρισή σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και βοηθώντας την ομάδα μας να καταλάβει ποια τμήματα του ιστότοπου μας θεωρείτε πιο ενδιαφέροντα και χρήσιμα.