Κυρίαρχος ο Ott Tanak…
Το Ράλλυ Ακρόπολις έφερε για ακόμα μια χρονιά το ενδιαφέρον του παγκόσμιου μηχανοκίνητου αθλητισμού στην Ελλάδα! Από τις 26 έως τις 29 Ιουνίου, η Ελλάδα φιλοξένησε τον 7ο γύρο του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ, με επίκεντρο την φιλόξενη πόλη της Λαμίας και φόντο ορισμένες από τις πιο απαιτητικές και εμβληματικές Ειδικές Διαδρομές.
Είχε τρία σκέλη και 17 Ειδικές Διαδρομές με σύνολο 345.76 χλμ. Η εκκίνηση δόθηκε στις 17:45 το απόγευμα της Πέμπτης 26 Ιουνίου και μετά ξεκίνησε η θεαματική ΕΚΟ Athens Super Special Stage στο Ζάππειο, ενώ στον χώρο της Πανελλήνιας Έκθεση Λάμιας ήταν και πάλι η γραμματεία και το service park του αγώνα.
Οι συμμετοχές έφθασαν τις 67 από 31 χώρες (13 ελληνικές με δυο από την Κύπρο) και ανάμεσά τους, τέσσερις Παγκόσμιοι Πρωταθλητές!
Είναι γνωστό πως το Ράλλυ Ακρόπολις είναι ο αγώνας χωρίς προγνωστικά εκεί όπου το απρόοπτο παραμονεύει σε κάθε στροφή. Και φέτος, αυτό επιβεβαιώθηκε με το παραπάνω πριν καν ξεκινήσουν οι Ειδικές Διαδρομές με την καθυστερημένη άφιξη των αγωνιστικών αυτοκινήτων λόγω κυκλοφοριακής συμφόρησης στην είσοδο της Αθήνας, στο Ζάππειο!
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ: Εκτός Τειχών | Γράμματα στον Γιάννη: Γράμμα 4ο – Ράλλυ Ακρόπολις χωρίς… εκκίνηση!
Για την ιστορία, τον ταχύτερο χρόνο στο Ζάππειο σε μια απόλυτη ισοπαλία σημείωσαν οι: Sebastien Ogier με Toyota Yaris Rally 1 και Ott Tanak με Hyundai i20 Rally 1, έχοντας για μόλις 0,9 δλ. (!) πίσω τους τον Takamoto Katsuta με ακόμα ένα Toyota Yaris Rally 1.
Μετά την εορταστική ατμόσφαιρα στο Ζάππειο, οι πρωταγωνιστές του WRC προσγειώθηκαν απότομα στη σκληρή πραγματικότητα των ελληνικών ειδικών!
Η δεύτερη μέρα του Ράλλυ Ακρόπολις εξελίχθηκε σε έναν αυθεντικό «ακροπολικό μαραθώνιο», μια δοκιμασία ανθρώπου και μηχανής που ξύπνησε μνήμες από τις εποχές του παρελθόντος…
Με αφετηρία το Λουτράκι και τερματισμό στην Λαμία, ο αγώνας ζήτησε πολλά περισσότερα από την απόλυτη ταχύτητα. Στρατηγική, τακτική και εμπειρία αποδείχθηκαν καθοριστικά, σε μια μέρα που το κλατάρισμα ήταν σχεδόν αναπόφευκτο για την πλειονότητα των πληρωμάτων. Οι εξοντωτικές θερμοκρασίες, το σκληρό οδόστρωμα και η καταπόνηση ανθρώπων και μηχανών δεν άφησαν περιθώρια για εφησυχασμό…
Από την πρώτη ημέρα, το Ράλλυ Ακρόπολις ξεχώρισε όσους μπορούσαν να συνδυάσουν ταχύτητα, αλλά ενδεχομένως και τύχη. Η στρατηγική αποδείχθηκε καθοριστική, τα λάθη δεν συγχωρέθηκαν και κάθε δευτερόλεπτο αποκτήθηκε με κόστος…
Ολοκληρώθηκε λοιπόν το Ράλλυ Ακρόπολις για το 2025, με τον Εσθονό οδηγό της Hyundai, Ott Tanak, να οδηγεί την κορεατική ομάδα στην πρώτη φετινή της επικράτηση (τους προηγούμενους έξι αγώνες τους κέρδισε όλους η Toyota), την δεύτερη συνεχόμενη επί ελληνικού εδάφους και τον ίδιο να στέφεται για πρώτη φορά νικητής στο «Ράλλυ των Θεών»!
Οι Ott Tanak – Martin Jarveoja υπήρξαν σταθεροί, γρήγοροι και ουσιαστικοί, χαράσσοντας μόνοι τους το μονοπάτι που τους οδήγησε σε μια σπουδαία νίκη. Από το Σάββατο πήραν στα χέρια τους τον έλεγχο του αγώνα και την Κυριακή απλώς επιβεβαίωσαν την ανωτερότητά τους. Σημείωσαν τον ταχύτερο χρόνο σε επτά από τις συνολικά 17 Ε.Δ. του αγώνα. Ξεκίνησαν το τελευταίο σκέλος με διαφορά ασφαλείας και καθαρό μυαλό, και φρόντισαν να μην αφήσουν τίποτα στην τύχη, χαρίζοντας στην ομάδα τους την πρώτη της νίκη για το 2025!
Οι Sebastien Ogier – Vincent Landais κράτησαν ψηλά την σημαία για την Toyota Gazoo Racing, καταφέρνοντας με το Yaris Rally 1 να ανέβουν στο δεύτερο σκαλί του βάθρου. Ο οκτώ φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής οδήγησε με μυαλό, αποφεύγοντας να πάρει ρίσκα που θα μπορούσαν να καταστρέψουν τον αγώνα του, με εξαίρεση την Power Stage, όπου σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο. Συνολικά κέρδισε πέντε Ειδικές Διαδρομές.
Γενικότερα, δεν είχε λόγο να πιέσει, αφού ο Tanak έμοιαζε να βρίσκεται σε δικό του αγώνα, την ώρα που ο ίδιος απολάμβανε μια διαφορά ασφαλείας από τον Adrien Fourmaux, που δεν μπορούσε να τον απειλήσει…
Οι Γάλλοι τώρα της Hyundai, Andrien Fourmaux – Alexandre Coria, κατάφεραν να διατηρήσουν την 3η θέση της γενικής, ανεβαίνοντας για δεύτερη φορά φέτος στο βάθρο.
Βέβαια, λίγο έλειψε να την χάσουν κι αυτή, όταν στην 10η Ειδική «Οινοχώρι 1» κτύπησαν σε μια πέτρα και έσπασαν την πίσω ανάρτηση του i20 Rally 1!
Όσο αφορά στους πρωτοπόρους της βαθμολογίας Elfyn Evans – Scott Martin με το Toyota Yaris Rally 1, η 4η θέση ήταν ό,τι καλύτερο θα μπορούσαν να κάνουν με δεδομένο ότι έχασαν πολύτιμο χρόνο την πρώτη ημέρα, ανοίγοντας τον δρόμο, ξεκινώντας από την πρώτη θέση.
Παρόλα αυτά όμως, το βρετανικό πλήρωμα της Toyota κατάφερε να διατηρηθεί στην κορυφή της βαθμολογίας.
Μεγάλη απογοήτευση για τους νυν Παγκόσμιους Πρωταθλητές Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe με το τρίτο Hyundai i20 Rally 1. Είχαν τρία κλαταρίσματα στο πρώτο σκέλος και ένα μηχανικό πρόβλημα στην 16η ειδική «Σμόκοβο 2», που τους στέρησε κάθε ελπίδα για νίκη, τερματίζοντας τελικά στην 5η θέση γενικής.
Επίσης απογοητευτικός ήταν ο αγώνας και για την ομάδα της M-Sport Ford. Οι Gregoire Munster – Louis Louka, με το Νο13 στο Puma Rally 1 εγκατέλειψαν στο τέλος του δεύτερου σκέλους από πρόβλημα στο ρεζερβουάρ. Μήπως θα πρέπει να ξανασκεφτούν να αλλάξουν το νούμερο τους;
Στην 8η ειδική «Παύλιανη 1», οι Josh McErlean – Eoin Treacy, εγκατέλειψαν από σπασμένη πίσω ανάρτηση. Συνέχισαν με διαδικασία Rally 2 και τερμάτισαν στην 12η θέση γενικής.
Και το τρίτο Puma Rally 1 με τους Martins Sesks – Renars Francis, τερμάτισε στην 15η θέση γενικής μετά από πολλά προβλήματα…
Και τα προβλήματα δεν έχουν τέλος… Στην ομάδα της Toyota, οι Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen εγκαταλείπουν στην 11η ειδική «Παύλιανη 2» από μηχανικό πρόβλημα και στην ίδια ειδική οι Takamoto Katsuta – Aaron Johnston βγαίνουν από τον δρόμο. Συνέχισαν στο τρίτο σκέλος, με τους Φινλανδούς να τερματίζουν στην 27η θέση γενικής και τον Ιάπωνα στην 30η.
WRC 2
H κατηγορία με τις περισσότερες συμμετοχές, 37 σε αριθμό!
Απόλυτοι κυρίαρχοι οι Oliver Solberg – Elliott Edmnondson με Toyota Yaris Rally 2, που πήραν τη νίκη μην αφήνοντας σε κανέναν το περιθώριο να τους απειλήσει. Μια νίκη που τους φέρνει στην κορυφή της βαθμολογίας της κατηγορίας WRC 2, τερματίζοντας μάλιστα στην 6η θέση της γενικής κατάταξης.
Δεύτεροι τερμάτισαν οι Gus Greensmith – Jonas Andersson με Skoda Fabia RS Rally 2. Αποφασιστική οδήγηση από την αρχή, έκαναν ένα τέλειο τρίτο σκέλος, κερδίζοντας και την Power stage και ανέβηκαν στο δεύτερο σκαλί του βάθρου.
Τους ακολούθησαν οι Yohan Rossel – Arnaud Dunand με το Citroen C3 Rally 2, που στο πρώτο σκέλος αντιμετώπισαν μηχανικά προβλήματα και είχαν και κάποια κλαταρίσματα, αλλά τελικά κατάφεραν να τερματίσουν στο βάθρο. Μια θέση που τους κρατάει σταθερά στη μάχη του φετινού τίτλου (δεύτεροι, πέντε βαθμούς πίσω από τους Solberg – Edmnondson).
Στην 4η θέση τερμάτισαν οι Kajetan Kajetanowicz – Maciej Szczepaniak με Toyota Yaris Rally 2. Μπορεί να έχασαν την ευκαιρία να ανέβουν στο βάθρο αλλά κέρδισαν την κατηγορία WRC 2 Challenger.
Ενώ αντίστοιχα νικητές στην κατηγορία WRC Masters Cup (για οδηγούς άνω των 55 ετών) νικητές ήταν οι Miguel Granados – Marc Marti (Παγκόσμιος συνοδηγός του Dani Sordo στην Hyundai) με Skoda Fabia RS Rally 2.
WRC 3
Την πρώτη θέση στην κατηγορία WRC 3 πήρε ένα πλήρωμα από την Τουρκία. Οι Ali Turkkan – Oytun Albayrak με Ford Fiesta Rally 3, επίσημη συμμετοχή της Castrol Ford Team Turkiye. Μια εξαιρετική εμφάνιση από τους γείτονες Τούρκους, που οδήγησαν γρήγορα από την αρχή και πήραν άξια τη νίκη. Η πρώτη τους σε επίπεδο WRC και μάλιστα με έξι λεπτά περίπου μπροστά από τους δεύτερους, που ήταν ένα πλήρωμα από την μακρινή Αυστραλία. Οι Taylor Gill – Daniel Brkic -επίσης- με Ford Fiesta Rally 3 της FIA Rally Star.
Στην τρίτη θέση τερμάτισαν οι Diego Dominguez – Rogelio Penate με ίδιο αυτοκίνητο, ενώ εδώ να σημειώσουμε ότι από τους 16 συμμετέχοντες της κατηγορίας, οι 13 οδηγούσαν Ford Fiesta Rally 3!
WRC 4
H κατηγορία με τις λιγότερες συμμετοχές, τέσσερις σε αριθμό!
Νικητές ήταν ένα πλήρωμα από την Κύπρο, οι Δημήτρης Πατέλης – Ανδρέας Παπανδρέου με Opel Corsa Rally 4.
Δεύτεροι τερμάτισαν οι Τεο Καλαμαράς – Κωνσταντίνος Κάκαλης με Ford Fiesta Rally 4 και τρίτοι οι Σάββας Λευκαδίτης – Ευάγγελος Άκρατος με Peugeot 208 Rally 4, ενώ δυστυχώς οι τέταρτοι της παρέας, Rashid Al Muhannadi – Pierre Delorme με Peugeot 208 Rally 4, εγκατέλειψαν στην προτελευταία ειδική διαδρομή από μηχανικό πρόβλημα.
Οι Έλληνες του Ακρόπολις
Πρώτοι Έλληνες ήταν οι Ιωάννης Πλάγος – Χρήστος Κουζιώνης με το Skoda Fabia Rally 2 της Ελληνικής Αστυνομίας, στην 26η θέση της γενικής κατάταξης και στην 15η θέση της κατηγορίας RC2.
Στην 32η θέση της γενικής τερμάτισαν οι δεύτεροι Έλληνες Ευθύμιος Χαλκιάς – Νίκος Κόμνος με το Renault Clio Rally 3, καθώς και στην 5η θέση της κατηγορίας WRC3.
Ενώ δυο θέσεις πιο πίσω στην 35η τερμάτισαν οι τρίτοι Έλληνες, Επαμεινώνδας Καρανικόλας – Γιώργος Κακαβάς με Ford Fiesta Rally 2, όπως και στην 18η θέση της κατηγορίας RC2.
Δυστυχώς τα συμπτώματα θερμοπληξίας δεν επέτρεψαν στον εξαιρετικό πρώτο Έλληνα οδηγό Ιορδάνη Σερδερίδη να συνεχίσει και να τερματίσει τον αγώνα. Έτσι, το Ράλλυ Ακρόπολις τελείωσε άδοξα για τον Ιορδάνη Σερδερίδη, καθώς αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την προσπάθειά του στα μέσα του δεύτερου σκέλους, στην Ειδική Διαδρομή «Οινοχώρι 1».
Λίγο πριν την δέκατη Ειδική Διαδρομή του αγώνα, ο Έλληνας οδηγός εμφάνισε συμπτώματα θερμοπληξίας, με αποτέλεσμα να μην είναι σε θέση να συνεχίσει. Παρά την εγκατάλειψη, ο Καβαλιώτης οδηγός κρατάει τα θετικά από τον αγώνα και το γεγονός πως μέχρι εκείνη τη στιγμή ήταν στην πρώτη θέση μεταξύ των Ελλήνων.
«Δυστυχώς μας έμεινε η πίκρα της εγκατάλειψης, ωστόσο εστιάζουμε στο γεγονός πως μέχρι εκείνη την στιγμή είμασταν εντός στόχων, έχοντας καταφέρει να κάνουμε έναν αγώνα χωρίς προβλήματα. Επίσης, χαρήκαμε πολύ που αγωνιστήκαμε και πάλι στην πατρίδα μας, εμπρός σε χιλιάδες ένθερμους φίλους των αγώνων ράλλυ που μας επευφημούσαν σε κάθε μας πέρασμα. Το ράλλυ Ακρόπολις είναι ένας από τους αγαπημένους μου αγώνες, οπότε ελπίζω να βρεθώ και του χρόνου στις πανέμορφες Ειδικές Διαδρομές της Ελλάδας», ήταν τα λόγια του Ιορδάνη Σερδερίδη.
Το Ράλλυ Ακρόπολις του 2025 ολοκληρώθηκε λοιπόν αφήνοντας πίσω του ένα ισχυρό αγωνιστικό στίγμα…
Η επιστροφή του σε θερινή ημερομηνία επανέφερε συνθήκες που δοκίμασαν πολύ την αντοχή ανθρώπων και αυτοκινήτων, επιβεβαιώνοντας τον ξεχωριστό χαρακτήρα που έχει αυτός ο αγώνας του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ.
Ο επίλογος γράφτηκε με την τελετή λήξης εμπρός από την Πανελλήνια Έκθεση Λαμίας, που φιλοξένησε για πέμπτη χρονιά το service park. Παρόντες στην απονομή ήταν ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Αθλητισμού, Γιώργος Μαυρωτάς, καθώς και εκπρόσωποι της πολιτείας, της τοπικής αυτοδιοίκησης, των χορηγών και των δυνάμεων που έκαναν πραγματικότητα την διεξαγωγή του αγώνα (ΕΛ.ΑΣ., ΕΚΑΒ, Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός, Πυροσβεστική Υπηρεσία).
Την τελετή λήξης παρακολούθησε πλήθος θεατών, που μάλιστα παρέμειναν στον χώρο για την έκπληξη της ημέρας, μια συναυλία του Σάκη Ρουβά προς τιμήν του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις.
Επόμενος αγώνας του ημερολογίου, στις 17 – 20 Ιουλίου στην Εσθονία με το ομώνυμο χωμάτινο ράλλυ…
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Acropolis Rally
ΤΕΛΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
- Ott Tanak – Martin Jarveoja Hyundai i20 Rally 1
- Sebastien Ogier – Vincent Landais Toyota Yaris Rally 1
- Adrien Fourmaux – Alexandre Coria Hyundai i20 Rally 1
- Elfyn Evans – Scott Martin Toyota Yaris Rally 1
- Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe Hyundai i20 Rally 1
- Oliver Solberg – Elliott Edmondson Toyota Yaris Rally 2
- Gus Greensmith – Jonas Andersson Skoda Fabia RS Rally 2
- Yohan Rossel – Arnaud Dunand Citroen C3 Rally 2
- Kajetan Kajetanowicz – Maciej Szczepaniak Toyota Yaris Rally 2
- Alejandro Cachon – Borja Rozada Toyota Yaris Rally 2