Old WayThrowback Reviews

ΔΟΚΙΜΗ: CITROEN XANTIA II 1.6

Με αφορμή τα 30 χρόνια που συμπληρώνει φέτος η Xantia (δες εδώ), ανοίγουμε το αρχείο μας και γυρνάμε 24 χρόνια πίσω, όταν και δοκιμάσαμε την τελευταία Xantia (ανανεωμένη τότε με την κωδική ονομασία “Xantia ΙΙ”) στην Ελλάδα.
Αναδημοσιεύουμε αυτούσια λοιπόν…

Ακόμη πιο όμορφη…

Έξη χρόνια ζωής συμπληρώνει η «αγαπημένη ξανθιά» της Citroen, παραφράζοντας το όνομά της, και ήδη περνάει την «δεύτερη νιότη» της με την δεύτερη έκδοση. Το αναφέρει άλλωστε και επάνω της ως Xantia II και μένει να δούμε ποια είναι αυτά που την διαφοροποιούν από την προηγούμενη.

Από την άλλη βέβαια θα περίμενε ίσως κανείς την «εκ βάθρων» αλλαγή μετά από έξη χρόνια, όπως συνηθίζεται άλλωστε, αλλά υπάρχει και ο κανόνας (αγωνιστικός ή όχι δεν έχει σημασία) που λέει ότι «αυτοκίνητο που κερδίζει δεν το αλλάζεις». Η Xantia είναι από τα αυτοκίνητα αυτά με πολύ καλή πορεία σε Ελλάδα και Ευρώπη, οπότε οι δρόμοι γι’ αυτήν είναι ακόμη ανοικτοί.

ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ

Ήταν διαφορετική, ούτως η άλλως, σε σχέση με τον ανταγωνισμό και οι Γάλλοι (με την βοήθεια και του Μπερτόνε) παρουσίασαν ένα αυτοκίνητο στην μεσαία-μεγάλη κατηγορία, που τουλάχιστον ως σχεδιαστικό κύρος παραπέμπει σίγουρα στην δεύτερη.

Θυμίζει κάπως την μεγάλη ΧΜ, από την οποία δανείζεται κάποια στοιχεία όπως το χαμηλό ρύγχος της, που τονίζεται από τα πολύ όμορφα εμπρός φώτα, τον μεγάλο προφυλακτήρα στο χρώμα του αμαξώματος με τους προβολείς ομίχλης και τα δύο νεύρα στο καπώ που συγκλίνουν προς το κέντρο.

Στο πλάι οι γραμμές της «τρέχουν» αρμονικά προς το πίσω μέρος, που είναι τόσο έξυπνα σχεδιασμένο ώστε καταφέρνει να κρύψει τον όγκο του και δύσκολα ξεχωρίζει κανείς αν πρόκειται για χάτσμπακ ή σεντάν. Έτσι, παρά την ελαφρώς ανασηκωμένη ουρά του, διατηρεί την επιθετική σχεδίαση που τονίζεται και από την παρουσία της διακριτικής αεροτομής στο χρώμα του αμαξώματος και από τα όμορφα μεγάλα πίσω φώτα που διακόπτονται από το άνοιγμα της πέμπτης πόρτας.

Γενικά πάντως πρόκειται για ένα σχήμα που αντέχει στο χρόνο και συνεχίζει να αρέσει. Η ποιότητα κατασκευής θεωρείται δεδομένη, με το 80% των μετάλλων που χρησιμοποιούνται να είναι γαλβανισμένα και από τις δύο πλευρές για προστασία από την σκουριά, ενώ στο σύνολο το 80% είναι ανακυκλώσιμο.

Σε υψηλά επίπεδα επίσης βρίσκεται και η παθητική ασφάλεια. Η Citroen έδινε πάντοτε «βάρος» σ΄αυτήν όπως και στην ενεργητική, με εκτεταμένες ζώνες σταδιακής παραμόρφωσης εμπρός και πίσω, και με ατσάλινες μπάρες στις πόρτες για προστασία από πλευρικές συγκρούσεις.

ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ

Η Xantia το είχε πάντα να «καυχιέται» για το εσωτερικό της. Απαλοί χρωματισμοί σε τόνους γκρι-μπλε, άνεση χώρων και εργονομία χαρακτηρίζουν τον εσωτερικό της χώρο, σε συνδυασμό με κορυφαία ποιότητα κατασκευής καθώς απουσιάζουν κάθε είδους θόρυβοι (εσωτερικοί και εξωτερικοί) ενώ όλα αυτά συνοδεύονται από πλούσιο εξοπλισμό.

Η αρχή από τα καθίσματα που είναι μεγάλα, άνετα και προσφέρουν πολύ καλή πλευρική στήριξη, ενώ μπορούν να φιλοξενήσουν ακόμη και πέντε επιβάτες. Για εμπρός ούτε λόγος καθώς ο χώρος είναι περισσότερος από πολύς, αλλά και πίσω τα πράγματα είναι εξίσου καλά με πολύ χώρο για πόδια και κεφάλια. Βελούδινες ταπετσαρίες ντύνουν τα καθίσματα, όπως ντύσιμο υπάρχει και στο εσωτερικό από τις πόρτες.

Το ταμπλώ είναι μεγάλο και σε απόσταση από τον οδηγό μεγαλώνοντας την αίσθηση της άνεσης. Ο πίνακας οργάνων είναι μεγάλος και ευδιάκριτος και χειριστήρια και διακόπτες βρίσκονται στη σωστή θέση, με εξαίρεση αυτούς των ηλεκτρικών παραθύρων, αφού οι διακόπτες για τα εμπρός παράθυρα βρίσκονται στην πόρτα και για τα πίσω στο τέλος της κονσόλας!

Η κεντρική κονσόλα εξέχει κάπως και περιλαμβάνει το ραδιοκασετόφωνο που χειρίζεται από το τιμόνι, τους συρόμενους διακόπτες του κλιματισμού όπως και άλλους διακόπτες, όπως αυτός που ρυθμίζει το ύψος της ανάρτησης και βρίσκεται στη συνέχεια της κονσόλας και τον οποίο κάποια στιγμή θα πρέπει να τον αλλάξει η Citroen με κάποιον πιο εύχρηστο, για να μπορέσουν να τον χρησιμοποιήσουν και οι γυναίκες!

Χώροι για μικροαντικείμενα υπάρχουν αρκετοί, διάσπαρτοι σε όλο το εσωτερικό, ενώ πολύ μεγάλος είναι ο χώρος αποσκευών με 440 λίτρα χωρητικότητας και απόλυτα εκμεταλλεύσιμος λόγω καλής σχεδίασης, που μπορεί να αυξηθεί σε 1400 λίτρα περίπου αν αναδιπλωθούν οι πίσω πλάτες, οπότε κάνετε και μετακόμιση!

Θυμηθείτε ότι και στην Xantia αν πάθετε λάστιχο την ώρα που είστε φορτωμένοι (φυσικά όλα σε κάτι τέτοιες ώρες συμβαίνουν), τουλάχιστον δεν θα χρειαστεί να ξεφορτώσετε καθώς η ρεζέρβα βρίσκεται «κρεμασμένη» κάτω από τον χώρο αποσκευών.

Όπως ήδη αναφέραμε ο εξοπλισμός είναι πολύ πλούσιος και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός-πίσω, αερόσακο οδηγού-συνοδηγού και πλευρικούς, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, κλιματισμό, ραδιοκασετόφωνο με χειριστήρια στο τιμόνι, υδραυλικό τιμόνι ρυθμιζόμενο καθ’ ύψος. Για τον αερόσακο του συνοδηγού να σημειώσουμε ότι βρίσκεται στο σημείο που υπήρχε μία μεγάλη χειρολαβή και της οποίας την ύπαρξη δεν καταλάβαμε ποτέ.

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ – ΜΗΧΑΝΙΚΑ ΜΕΡΗ

Η αναβάθμιση δεν έφθασε μέχρι το διαμέρισμα του κινητήρα, που φιλοξενεί τον γνωστό κινητήρα των 1.580 κ.εκ. με τις οκτώ βαλβίδες και τους 90 ίππους. Ένας κινητήρας που από την μία έχει αποδείξει στα χρόνια που χρησιμοποιείται την αξιοπιστία και την αντοχή του, αλλά από την άλλη έχει ξεπεραστεί προ πολλού από τον ανταγωνισμό (μάλιστα πρόσφατα δέχθηκε «εξ οικείων τα βέλη») και σε κάθε περίπτωση θα προτιμούσαμε έναν πιο σβέλτο κινητήρα για τα 1.240 κιλά του αμαξώματος.

Η συμπεριφορά του πάντως παραμένει πάρα πολύ καλή, ιδιαίτερα ως προς την ροπή του που είναι 13,5 Kgm μόλις στις 2.600 σ.α.λ. που σημαίνει άνεση στην κίνηση τόσο στην πόλη όπου περιορίζει τις συχνές αλλαγές ταχυτήτων, όσο και στον ανοικτό δρόμο όπου αποδεικνύεται οικονομικός.

Στις αναρτήσεις η Citroen είχε πάντα τον «λόγο» της και η Xantia ακολουθεί τις «ρίζες» διαθέτοντας υδροπνευματική ανάρτηση σε ένα συνδυασμό εξαιρετικά καλού κρατήματος και υψηλού επιπέδου άνεσης. Χάρη στην ανάρτηση αυτήν μπορείτε να αυξομειώσετε το ύψος του αυτοκινήτου από διακόπτη που βρίσκεται στο εσωτερικό, με την υπενθύμιση ότι στην «ψηλή» σκάλα δεν θα πρέπει να κινηθείτε για μεγάλη απόσταση αλλά μόνο για λίγο και για συγκεκριμένο λόγο (π.χ. κάποιο λασπωμένο κομμάτι), γιατί στην θέση αυτήν η ανάρτηση ουσιαστικά δεν λειτουργεί και υπάρχουν έντονες αναπηδήσεις του πίσω άξονα.

Κατά τα άλλα εμπρός υπάρχουν ΜακΦέρσον με τριγωνικά ψαλίδια και αντιστρεπτική δοκό, ενώ πίσω υπάρχουν υστερούντες βραχίονες με αντιστρεπτική και χαρακτηριστικά παθητικής τετραδιεύθυνσης.

Τα φρένα περιλαμβάνουν αεριζόμενους δίσκους εμπρός και απλούς πίσω, ενώ στάνταρ είναι το ABS πέμπτης γενιάς. Εκπληκτικά φρένα σε απόδοση και αποτελεσματικότητα σε σκληρή χρήση (άλλο ένα από τα παραδοσιακά χαρίσματα της εταιρίας), αλλά απαιτείται κάποιος χρόνος εξοικείωσης καθώς η διαδρομή του πεντάλ είναι πολύ μικρή και η επιβράδυνση άμεση.

ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ

Αρχικά κερδίζει αμέσως τις εντυπώσεις του οδηγού, χάρη στους απαλούς χρωματισμούς του εσωτερικού και στον γενικότερο διάκοσμο αλλά και χάρη στην άνεση που προσφέρει μόλις καθίσει στο κάθισμα που ρυθμίζεται με πολλούς τρόπους βοηθώντας τον να βρει την ιδανική θέση οδήγησης. Από εκεί και πέρα η Citroen πάντοτε ήξερε το «μυστικό» της ασφαλούς οδήγησης και πάντα το απεκάλυπτε στον οδηγό. Η Xantia δεν αποτελεί εξαίρεση. Άνεση και ασφάλεια συνυπάρχουν ιδανικά και μπορείτε να την οδηγήσετε όπως θέλετε, ακόμη και αλλάζοντας πορεία ή φρενάροντας μέσα σε κάποια στροφή.

Κλίσεις υπάρχουν (που θα τις βρουν μεγαλύτερες οι μη «μυημένοι» στην υδροπνευματική) αλλά είναι ελεγχόμενες και σε κάθε περίπτωση αρκούν μόλις λίγα χιλιόμετρα για να διαπιστώσουν ότι είναι πολύ μεγαλύτερα τα αποθέματα ασφαλείας του αυτοκινήτου.

Από τις εδαφικές ανωμαλίες περνάει σαν «ένα σώμα» και διατηρεί πάντοτε την απόλυτη επαφή με τον δρόμο. Ο κινητήρας στην πράξη αποδεικνύεται καλός και σχετικά ήσυχος αν εξαιρέσουμε την περιοχή των υψηλών στροφών, ενώ η ησυχία χαρακτηρίζει και την εν γένει κίνηση χάρη στην πολύ καλή ηχομόνωση αλλά και στον συντελεστή αεροδυναμικής που φθάνει στο 0,30.

Η καλή ηχομόνωση είναι σύμμαχος και στην κίνηση της πόλης που σε συνδυασμό με τον καλό κλιματισμό αλλά και την ροπή του κινητήρα, δεν θα σας κουράσει. Μοναδικό σημείο που θα σας δυσκολέψει είναι η ορατότητα που περιορίζεται προς τα πίσω από την ανασηκωμένη ουρά και από τις φαρδιές κολώνες, χωρίς όμως το πρόβλημα να γίνεται έντονο.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Πρόκειται για μία πραγματική Citroen. Από το κύρος της σχεδίασης, την άνεση υψηλού επιπέδου, την κορυφαία ποιότητα κατασκευής και την απόλυτη οδική συμπεριφορά. Το σημαντικό δε είναι ότι όλα αυτά μπορείτε να τα έχετε χωρίς να χρειάζεται να «ανεβείτε» σε κυβισμούς, αλλά από την βάση της κατηγορίας. Τώρα μάλιστα που έγινε ακόμη πιο «όμορφη και πλούσια» έχετε έναν επιπλέον λόγο._Τριαντάφυλλος Τσουλφάς #Τεύχος Νο.132 | Μάρτιος – Απρίλιος 1999

*Κάνοντας κλικ σε μία από τις παρακάτω φωτογραφίες, μπορείτε να δείτε σε πλήρη οθόνη και την πρωτότυπη δοκιμή της Xantia II 1.6…

Related posts
In Pen & InkOld SchoolOld WayThrowback Reviews

Throwback: Ανοίγουμε τον φάκελο «Πίστα Αιγινίου»...

Old WayThrowback Reviews

Δοκιμή: Audi R8 V10 | Rock me baby…

Old WayThrowback Reviews

ΤΕΣΤ: CHEVROLET CORVETTE

Εγγραφείτε στο newsletter μας...

…και ενημερωθείτε με άποψη για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα!