In Pen & InkManuscriptsΧρήστος Κίτσος

Αγωνιστικά Πορτρέτα: Νίκος Πολιτάνος

ΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΑΝΟΣ

Άλλος ένας αγωνιζόμενος με καταγωγή απ’ την Θεσσαλονίκη, από την παλιά καλή εκείνη εποχή των αγώνων αυτοκινήτου, είναι ο Νίκος Πολιτάνος

Από μικρός είχε μια ιδιαίτερη αγάπη για το αυτοκίνητο αλλά και για την ταχύτητα. Στο ξεκίνημα της επαγγελματικής του καριέρας, σε πολύ μικρή ηλικία ήταν υπάλληλος στην BMW Μητρούδης. Υπεύθυνος στην εταιρία ήταν ο Αιμίλιος Γαγανέλης, ενεργός αγωνιζόμενος την εποχή εκείνη (με Lada) και με μεγάλη μετέπειτα αγωνιστική ιστορία, ενώ υπεύθυνος καρμπυρατέρ και ηλεκτρολόγος, ο Απόστολος Χατζηχρήστου (άλλος ένας αγωνιζόμενος με μεγάλη ιστορία στα Ράλλυ).

Εκεί λοιπόν πήγαινε service σε όλους τους αγώνες που συμμετείχε o κύριος Γαγανέλης, μπαίνοντας στο κλίμα των αγώνων αυτοκινήτου. Του άρεσε πολύ και θέλησε να ασχοληθεί και αυτός. Έλεγε μάλιστα στον Χατζηχρήστου… «θέλω να με κάνεις οδηγό» και εκείνος του απαντούσε «θα σε κάνω γαμπρό»!

Μόλις έβγαλε δίπλωμα έπεισε τον πατέρα του ότι έπρεπε να αγοράσουν ένα αυτοκίνητο. Ένα συγκεκριμένο όμως αυτοκίνητο, που είχε στην βιτρίνα του καταστήματός του ο έμπορος αυτοκινήτων Γιώργος Σταυρακίδης. Ένα Ford Escort MK I 1300, που έτυχε να είναι και «πρησμένο» όπως τα αγωνιστικά…

Αγοράστηκε λοιπόν το αυτοκίνητο και έτσι ο Νίκος Πολιτάνος έκανε τον πρώτο του αγώνα. Ένα Ράλλυ Σερρών το 1979, με συνοδηγό τον Γιώργο Ζιώγα. Στον πατέρα του βέβαια δεν είπε ότι θα συμμετάσχει σε αγώνα, αλλά ότι θα πάει να δοκιμάσει το αυτοκίνητο!

Στον αγώνα εγκατέλειψε και συγκεκριμένα τέθηκε εκτός αγώνος λόγω χρόνου. Το επόμενο διάστημα μένει λίγο μακριά από τους αγώνες αυτοκινήτου, λόγω του ότι υπηρετεί την στρατιωτική του θητεία.

Και το 1983 επιστρέφει, αγοράζοντας μια καρότσα, Ford Escort 1300, την οποία και μετατρέπει σε αγωνιστικό αυτοκίνητο…

Με συνοδηγό τον Γιώργο Κουμεντάκη, συμμετέχει στο Κύπελλο Β. Ελλάδος. Καλύτερο αποτέλεσμα στο ασφάλτινο 12ο Ράλλυ Θερμαϊκού, όπου τερμάτισαν 23οι γενικής κατάταξης και 1οι κλάσης Α/7.

Κάποια στιγμή -στα μέσα του 1984- το αυτοκίνητο αναβαθμίζεται σε RS 2000. Και ξεκινάει μια περίοδος οκτώ ετών (έως και το 1991), με τον ίδιο συνοδηγό (τον Γιώργο Κουμεντάκη) γεμάτη επιτυχίες:

1984 | 5ο Ράλλυ Μακεδονίας (χώμα): 8ος γενικής και 2ος κλάσης Α/9

1986 | 7ο Ράλλυ Μακεδονίας (χώμα): 6ος γενικής και 1ος κλάσης Ε/15, 20ο Ράλλυ Δ.Ε.Θ. (μεικτό): 15ος γενικής και 2ος κλάσης Ε/15

1987 | 16ο Ράλλυ Θερμαϊκού (άσφαλτος): 4ος κλάσης Ε/15, 21ο Ράλλυ Δ.Ε.Θ. (χώμα): 7ος γενικής και 2ος κλάσης Ε/15

1988 | 17ο Ράλλυ Θερμαϊκού (άσφαλτος): 10ος γενικής, 4ος Ε και 2ος κλάσης Ε/16

1989 | 23ο Ράλλυ Δ.Ε.Θ. (χώμα): 2ος κλάσης Ε/16, 5ο Ράλλυ Δωδώνης (χώμα): 16ος γενικής και 4οςκλάσης Ε/16, Auto Cross Σερρών (χώμα): 1ος γενικής κατάταξης

Εδώ αξίζει να επισημάνουμε ότι στους αγώνες Auto Cross, μπορούσες να ντουμπλάρεις ένα αυτοκίνητο, δηλαδή μπορούσε ένα αυτοκίνητο να οδηγηθεί από δυο διαφορετικούς οδηγούς. Έτσι λοιπόν πριν το αγώνα, ο Γιώργος Παπαδόπουλος, είπε στον Νίκο Πολιτάνο αν ήθελε να ντουμπλάριζε το δικό του αυτοκίνητο, ένα Ford Escort RS 2000 MK II, γιατί ήταν λίγες οι συμμετοχές. Στην συνέχεια όμως οι συμμετοχές βρέθηκαν και ο Νίκος ξεκινάει την Κυριακή το πρωί με την γυναίκα του και κάτι φίλους να πάνε να δούνε τον αγώνα σαν θεατές. Όταν έφθασαν στον χώρο της πίστας τα μεγάφωνα «φώναζαν»: «να προσέλθει στον χώρο εκκίνησης ο κύριος Πολιτάνος». Έτσι λοιπόν από θεατής βρέθηκε να οδηγεί το Escort στην πίστα των Σερρών και μάλιστα να κερδίζει και τον αγώνα!

1991 | 12ο Ράλλυ Μακεδονίας (χώμα): 8ος γενικής και 1ος κλάσης Ε/ 14

Συγχρόνως συμμετείχε και σε αγώνες αναβάσεων, με την ανάβαση Μετεώρων το 1986 και του Ζαγκλιβερίου το 1989 να του έχουν μείνει σαν οι «καλύτερες ανηφόρες» που έκανε ποτέ…

Ο Νίκος Πολιτάνος δεν θα μπορούσε να λείπει και από τον έναν και μοναδικό αγώνα ταχύτητος που έγινε στην πίστα του Αιγινίου

Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι στις 15 Οκτωβρίου 1989, το αυτοκινητοδρόμιο Ε.Π.Α.Μ.Α. (Ελληνική Πίστα Αγώνων Μηχανοκίνητου Αθλητισμού) κάνει τα εγκαίνια του και ο Α.Ο.Θ. διοργανώνει αγώνα ταχύτητος και ο Μ.Ο.Β.Ε. Moto Cross βαλκανικών πόλεων. Δυστυχώς όμως λίγες μέρες αργότερα -και συγκεκριμένα στις 31 Οκτωβρίου- ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Λιάσκας αποφασίζει οριστικά το κλείσιμο της πίστας.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ: Throwback: Ανοίγουμε τον φάκελο «Πίστα Αιγινίου»…

Ο Νίκος ήταν ένας από τους 21 αγωνιζόμενους που συμμετείχαν σ’ αυτόν τον μοναδικό αγώνα, για να βοηθήσει και αυτός την αναβάθμιση του αθλήματος.

Το 1991 είναι η τελευταία χρονιά που τρέχει με το Ford Escort RS 2000 MK II, το οποίο στο τέλος της χρονιάς το χαρίζει σε έναν φίλο του, λαμαρινά στην περιοχή του Κορδελιού Θεσσαλονίκης.

Τo 1992 η αντιπροσωπεία NISSAN του αείμνηστου Γιάννη Ψηφίδη, έφερε στη Θεσσαλονίκη ένα εργοστασιακό αγωνιστικό αυτοκίνητο. Ένα Nissan Sunny GTI-R της ομάδας Ν…

Καταπληκτικό αυτοκίνητο με κίνηση στους τέσσερις τροχούς, πολύ μπροστά από τον συναγωνισμό την εποχή του. Το αυτοκίνητο παρουσιάστηκε σε μια συνάντηση – πάρτι, που έδωσε ο κ. Ψηφίδης στην ντίσκο Smeraldo, στην περιοχή αεροδρομίου, στους δημοσιογράφους και στο αγωνιστικό κοινό. Παράλληλα, εκεί γίνεται και η πρόταση στον Νίκο Πολιτάνο να οδηγήσει το συγκεκριμένο αυτοκίνητο τα επόμενα χρόνια

Έτσι λοιπόν το 1992 ξεκινάει μια μεγάλη χρονική περίοδος για τον Νίκο, με πολλούς αγώνες και διακρίσεις. Μόνιμος συνοδηγός της προσπάθειας θα είναι ο Γιώργος Βλάχος, εκτός από δυο αγώνες και συγκεκριμένα τα Ράλλυ Δ.Ε.Θ. του 1993 και 1995 που θα τρέξει με τον Πέτρο Κώνστα:

1992 | 26ο Ράλλυ Δ.Ε.Θ. (χώμα): 5ος γενικής και 3ος κλάσης Ν/5, 3ο Ράλλυ  Ερμής (χώμα): 5ος γενικής και 2ος κλάσης Ν/5

1993 | 22ο Ράλλυ Θερμαϊκού (άσφαλτος): 6ος γενικής και 2ος κλάσης Ν/4, Auto cross Κοζάνης: 1οςγενικής κατάταξης

1995 | 1ο Ράλλυ Φίλιππος (άσφαλτος): 6ος γενικής κατάταξης

To μοναδικό πρόβλημα που αντιμετώπισε ο Νίκος με το αυτοκίνητο, ήταν που έσπαγαν οι πλήμνες. Και ήταν «υποχρεωμένος» να έχει 2 – 3 σετ στα service του για να μπορεί να τις αλλάζει.

Στις αρχές του 1996, ήρθε σε επαφή με τον Βέλγο οδηγό Gregoire de Mevius (εργοστασιακός οδηγός της Nissan, Παγκόσμιος Πρωταθλητής στο WRC στην ομάδα Ν, το 1992 με ίδιο αυτοκίνητο και νικητής στην κατηγορία Ν στο δικό μας Ακρόπολις επίσης το 1992) και πήρε μια ανάρτηση. Και αμέσως σταμάτησε το πρόβλημα που είχε με τις σπασμένες πλήμνες.

Με το Nissan Sunny GTI-R ο Νίκος όμως πραγματοποίησε και ένα όνειρο ζωής που είχε. Μια συμμετοχή στο Ράλλυ Ακρόπολις

2 – 4 Ιουνίου 1996 | 43ο Ράλλυ Ακρόπολις

Συμμετέχει στο 43ο Ράλλυ Ακρόπολις, με συνοδηγό τον Γιώργο Βλάχο. Ένας αγώνας με τρία σκέλη και 21 ειδικές διαδρομές, 1.180 χιλιομέτρων, από τα οποία τα 454 χλμ. Ειδικών Διαδρομών.

Απόλυτα επιτυχημένη προσπάθεια, με τερματισμό στην 15η θέση ανάμεσα στους Έλληνες και στην 6η θέση της ομάδας Ν/4.

Επίσης πήρε μέρος και σε δύο διεθνή Ράλλυ Χαλκιδικής, με το Nissan και τον Βλάχο συνοδηγό:

  • 22 – 24 Αυγούστου 1992 | 17ο Ράλλυ Χαλκιδικής

Ο αγώνας είχε εκκίνηση από την παραλία της Θεσσαλονίκης, με δυο σκέλη και 20 Ειδικές Διαδρομές, με τον Νίκο Πολιτάνο να τερματίζει 12ος γενικής, 6ος Έλληνας και 5ος ομάδας Ν/5.

  • 26 – 27 Αυγούστου 1995 | 20ο Ράλλυ ΕΛΠΑ Χαλκιδικής

Ο αγώνας και αυτή την φορά εκκινούσε από την Θεσσαλονίκη. Με δυο σκέλη και 18 Ειδικές Διαδρομές, ενώ ο Νίκος σ’ αυτόν «ήρθε» 16ος γενικής, 12ος Έλληνας, 5ος ομάδας Ν/4 και 3οςΈλληνας Ν/4.

Αλλά ο Νίκος Πολιτάνος κάθισε και στο δεξί κάθισμα του συνοδηγού. Έκανε δυο χωμάτινους αγώνες το 2008, συνοδηγός στο δικό του Nissan Sunny GTI-R, με οδηγό τον υιό του Κωνσταντίνο:

5ο Ράλλυ Σπριντ Λαμίας: 22ος γενικής και 7ος κλάσης 2000+

33ο Ράλλυ Σπριντ Λίμνης Πλαστήρα: 25ος γενικής και 3ος κλάσης Ε/12

Θα υπάρξει μια περίοδος αποχής και θα ξαναεμφανιστεί στο αγωνιστικό κάθισμα μετά από επτά χρόνια και πιο συγκεκριμένα στο 2ο Ράλλυ Βετεράνων, την 1 Νοεμβρίου του 2015.

Ο αγώνας διοργανώθηκε από τον Α.Ο.Θ. με έδρα την πόλη του Λαγκαδά,  με την ασφάλτινη Ειδική Διαδρομή «Πέντε βρύσες» των 8.50 χλμ. Συμμετείχε με το Nissan Sunny GTI-R και συνοδηγό τον υιό του Κωνσταντίνο, τερματίζοντας στην 4η θέση γενικής του αγώνα.

Το 2ο Ράλλυ Βετεράνων ήταν και ο τελευταίος αγώνας του Νίκου Πολιτάνου. Και με αυτό τελειώνει το αγωνιστικό ταξίδι του Νίκου, μετά από 18 χρόνια εμπλοκής!

Το Nissan Sunny GTI-R πουλήθηκε πρόπερσι στην Γερμανία σε έναν συλλέκτη…

Όταν τον ρωτήσαμε να μας πει μια καλή στιγμή της αγωνιστικής καριέρας του, μας είπε πρώτα απ’ όλα δεν θα μπορούσε να είναι άλλη από τον τερματισμό στο Ράλλυ Ακρόπολις το 1996.

Και μια δεύτερη… στο 3ο Ράλλυ Ερμής το 1992. Ένας χωμάτινος αγώνας με δυο σκέλη και 16 Ειδικές Διαδρομές στην περιοχή της Αργολίδας. Ξεκίνησε πολύ δυνατά τον αγώνα, κάνοντας χρόνους μέσα στην τετράδα γενικής, μέχρι που στην 5η Ειδική, την «Μυκήνες» των 12.27 χλμ. σπάει ο πίσω άξονας του Sunny, αλλά καταφέρνει και τερματίζει την ειδική με τον 29ο χρόνο.

Στο service οι μηχανικοί του κατόρθωσαν και επισκεύασαν την ζημιά και συνέχισε, αλλά με μια ποινή 30 δευτερολέπτων για καθυστέρηση. Έτσι, στο τέλος του πρώτου σκέλους είναι 10ος γενικής και 5οςΝ/5. Στην συνέχεια από το ξεκίνημα του δεύτερου σκέλους ξεκινάει μια προσπάθεια για να ανέβει στην γενική κάνοντας πολύ καλούς χρόνους και τελικά τερματίζει 5ος γενικής κατάταξης και 2οςΝ/5.

Όσο αφορά στις άτυχες στιγμές, έχει να ξεχωρίσει δύο από αυτές…

Πρώτη στο 5ο Ράλλυ Κένταυρος του 1984, με το Ford Escort RS 2000 MK II και τον Γιώργο Κουμεντάκη συνοδηγό. Ένας μεικτός αγώνας, χώμα – άσφαλτος, με εννιά Ειδικές Διαδρομές στην περιοχή του Βόλου. Στην απλή διαδρομή για την 3η Ειδική Διαδρομή, παρουσιάζει μηχανική βλάβη το Escort. Χύθηκαν λάδια από το καπάκι μηχανής στην εξάτμιση και πήρε φωτιά. Έσβησαν την φωτιά και στο ΣΕΧ της Ειδικής «Αγχίαλος» των 13.11 χλμ. ζήτησε 3λεπτο για να καθαρίσουν τα λάδια. Όταν ξεκίνησαν την ειδική, μετά απ’ όλη αυτή την ταλαιπωρία το άγχος επικρατούσε, ως αποτέλεσμα στα πρώτα χιλιόμετρα να βγουν από τον δρόμο, την στιγμή που διεκδικούσαν μια θέση στο βάθρο της κλάσης Α/9.

Και δεύτερη στο 23ο Ράλλυ Μαύρο Ρόδο το 1992, με το Nissan Sunny GTI-R και τον Γιώργο Βλάχο συνοδηγό. Ένας χωμάτινος αγώνας με οκτώ Ειδικές Διαδρομές στην περιοχή της Κορίνθου. Εγκατέλειψαν στην 5η Ειδική Διαδρομή «Λουτράκι 2» των 7.59 χλμ. από ακραξόνιο, τη στιγμή που ήταν στην 3η θέση της ομάδας Ν/5 και διεκδικούσαν κάτι καλύτερο.

Ο Νίκος Πολιτάνος επαγγελματικά διατηρούσε κατάστημα φανοποιείας αυτοκινήτων στην οδό Παπάφη έως και το 2005. Μετά για ένα διάστημα ασχολήθηκε με βιοτεχνία ρούχων και τώρα έχει κατάστημα εμπορίας ποτών – χαρτικών, χονδρικής πώλησης στα Διαβατά Θεσσαλονίκης.

Για το κλείσιμο, αξίζει να αναφέρουμε τις φράσεις του κατά την συνάντησή μας: «Θέλω μέσα απ’ αυτή τη συνέντευξη να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ στους συνοδηγούς μου, στα παιδιά που βοηθούσαν στα service και στους σπόνσορες μου. Αν βρεθεί χορηγός ξανατρέχω… Αυτό που θα ‘θελα πολύ είναι να μαζευτούμε όλοι οι παλιοί οδηγοί και να κάνουμε έναν αγώνα εκείνης της εποχής».

Νίκος Πολιτάνος, ένας καθαρά χομπίστας, λάτρης των αγώνων αυτοκίνητου, ευχάριστος συνομιλητής, χαμηλών τόνων, με το τρίπτυχο οικογένεια – δουλειά – χόμπι να είναι το πιστεύω του….

*Δείτε όλα τα Αγωνιστικά Πορτρέτα που κάναμε μέχρι σήμερα κάνοντας κλικ εδώ.

Related posts
Formula 1HotIn Pen & InkManuscriptsMotorsportOld SchoolΧρήστος Κίτσος

F1 - Chinese GP: Η ιστορία του κινεζικού Grand Prix…

In Pen & InkManuscriptsΧρήστος Κίτσος

Αγωνιστικά Πορτρέτα: Νίκος Υφαντίδης

In Pen & InkManuscriptsMotorsportOld SchoolWRCΧρήστος Κίτσος

Ράλλυ Κροατίας: Από το Delta Rally του ’74, στον τέταρτο γύρο του ’24…

Εγγραφείτε στο newsletter μας...

…και ενημερωθείτε με άποψη για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα!