In Pen & InkOld School

Henri Toivonen: Ο μικρός πρίγκηπας…

O Henri Toivonen ήταν εργοστασιακός οδηγός της Lancia στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ. Το 1986 έχασε τη ζωή του σε δυστύχημα που έγινε στον Γύρο Κορσικής. Θα παραμείνει όμως στη μνήμη μας ως ένας από τους «ΘΕΟΥΣ» όσο αφορά στο οδηγικό του ταλέντο και την ταχύτητα του…

Για την ιστορία, λίγο πριν γίνει το μοιραίο εκείνη την χρονιά, έγινε ένα άλλο γεγονός. Ήταν η εποχή των Group B, όσο αφορά το WRC. Αυτοκίνητα με πάρα πολύ δύναμη που έφθανε τους 600 ίππους!

Ήταν εξωφρενικά γρήγορα, με απίστευτες επιδόσεις (0 – 100 χλμ./ώρα σε μόλις 2 δευτερόλεπτα) και με κίνηση στους τέσσερις τροχούς, ενώ ήταν το τελευταίο στάδιο (φάση εξέλιξης) πριν οι ομάδες μεταβούν στο Group S.

Ο Henri Toivonen βρέθηκε λοιπόν στην πίστα της Formula1 στην Ισπανία, στο Estoril (λίγες εβδομάδες πριν το Ράλλυ Πορτογαλίας για το WRC που έγινε τον Μάρτιο εκείνη την χρονιά). Το 1986 δεν πραγματοποιήθηκαν ειδικές διαδρομές του Ράλλυ της Πορτογαλίας στο Estoril, αλλά έγιναν κάποιες δοκιμές στην συγκεκριμένη πίστα από τη Lancia.

Ένα χρόνο αργότερα, η πίστα του Estoril θα συμπεριλαμβανόταν στο πρόγραμμα του Ράλλυ Πορτογαλίας σαν να ήταν κάτι ξεχωριστό.

Για να προετοιμαστεί ο Toivonen έκανε λοιπόν αρκετούς γύρους στην πίστα και οι χρόνοι που κατάφερε να γράψει στο χρονόμετρο τον έβαζαν στην 6η θέση του grid για τον αγώνα της Πορτογαλίας!

Βέβαια στο πλαίσιο της «ιδιωτικής» αυτής δοκιμής, οι μηχανικοί της Lancia αύξησαν την πίεση υπερπλήρωσης του turbo και η δύναμη ανέβηκε πολύ περισσότερο από τα 600 άλογα που είχε σε έναν αγώνα Ράλλυ…

Να σημειώσουμε ότι οι χρόνοι που έκανε ο Henri Toivonen με την Lancia ήρθαν σε αντιστοιχία με τους χρόνους δοκιμών των μονοθεσίων (!) και όχι με χρόνους διεκδίκησης της Pole Position.

Επίσης τότε δεν υπήρχε το «άλμα» στις επιδόσεις που υπάρχει σήμερα μεταξύ της Formula 1 (με V8 κινητήρες, πολλή αεροδυναμική και ελαστικά… ας μην μιλήσουμε για τα ελαστικά) και τα World Rally Cars (WRC), αυτοκίνητα που μετά βίας ξεπερνούν τα 325 άλογα, συνολική πρόσφυση και πολύ περιορισμένη τελική ταχύτητα λόγω της σχέσης μετάδοσης προσαρμοσμένη για άλλο τύπο ανταγωνισμού.

Τα δεδομένα…

Η μέση ταχύτητα του Ayrton Senna για την pole position ήταν 205 χλμ./ώρα που είναι πολύ κοντά στην τελική ταχύτητα που είχε η Lancia Delta S4!

Η αναλογία ισχύος προς βάρος στην F1 ήταν 1.200ίπποι/600κιλά και στην Lancia S4 μόνο 600ίπποι/800κιλά, ενώ το Estoril το 1986 είχε μόνο μια πραγματικά πιο αργή στροφή όπου η Formula 1 μπορούσε να ταλαιπωρηθεί με την πρόσφυσή της και η Lancia μπορεί να είχε ένα πλεονέκτημα…όλες οι άλλες στροφές πραγματοποιήθηκαν με 120 χλμ./ώρα ή ακόμα πιο γρήγορα!

Εσείς τι νομίζετε;

Για να διευκολύνουμε…

  1. Απόσπασμα από το “Rally world” του 1986/87, από την κάλυψη του Ράλλυ Πορτογαλίας 1986:

«Η επιλογή ενός νικητή ήταν δύσκολη, σχεδόν αδύνατη, αλλά ο Henri Toivonen ήταν ένα από τα φαβορί. Ακόμα σε υψηλό επίπεδο και απολαμβάνοντας τα πάντα, χαλάρωσε ένα βράδυ παίρνοντας τον οδηγό Formula 1, Jonathan Palmer για να κάνουν μερικούς γύρους στην πίστα του Estoril με την Delta S4. Σε καταρρακτώδη βροχή και τη νύχτα, ο Φινλανδός ξάφνιασε τον Palmerμε την καθαρή απόδοση του. Mερικές ανεπίσημες εκτιμήσεις υποδηλώνουν ότι οι χρόνοι γύρων θα τους είχαν κάπου στο πρώτο μισό του grid για το «βρεγμένο» Πορτογαλικό αγώνα Φόρμουλα 1 του 1985».

Ο χρόνος του Senna το 1985 ήταν 1.21.007!

Ο χρόνος του Senna για την pole position το 1986 ήταν 1.16.673, ενώ ο ταχύτερος γύρος αγώνα με βροχή 1.44.121! Εσείς τι λέτε;

  1. Ο Ιταλός manager της ομάδας της Lancia στο WRC την εποχή εκείνη, Nini Russo δήλωσε στο Redbull.com:

«Το 1986 το Rally de Portugal δεν χρησιμοποίησε την πίστα Estoril ως ειδική διαδρομή, αυτό έγινε το 1987. Λίγες εβδομάδες πριν από το ράλλυ, στο πλήρες σιρκουί, έγινε μια δοκιμή. Ήταν μια ιδιωτική δοκιμή και ο Henri έκανε χρόνο, 1΄.18΄΄.1, ήταν στην πρώτη δεκάδα των μονοθεσίων της F1 από τη δοκιμή τους στο Estoril δύο ή τρεις εβδομάδες πριν. Είναι απίστευτο, αλλά το χάσμα τότε ανάμεσα στα μονοθέσια της F1 και του WRC δεν ήταν τόσο μεγάλο όσο τώρα. Κατά τη γνώμη μου ο Henri ήταν αυτός που ερμήνευσε καλύτερα την Delta S4. Ήταν ένα δύσκολο αυτοκίνητο. Δεν λέω ότι οι άλλοι οδηγοί δεν είχαν αίσθηση για την Delta S4, αλλά ο Henri είχε κάτι περισσότερο, μια πολύ ιδιαίτερη αίσθηση. Είχε κάτι παραπάνω, ένα πολύ ιδιαίτερο συναίσθημα. Αν ήταν κάπου αλλού όπως η Μόντσα ή το Χόκενχαϊμ, τότε φυσικά το μονοθέσιο της F1 θα έσφαζε την Ομάδα Β. Αλλά ήταν στο Estoril και έγινε»!

Είναι δυνατόν ένα WRC αυτοκίνητο να είναι τόσο γρήγορο όσο ένα μονοθέσιο F1;

Όχι υπακούοντας στους ισχύοντες κανονισμούς, αλλά σε ιδιωτικό τεστ ίσως ναι. Δεν ήταν δύσκολο να αυξηθεί η ισχύς της Delta S4 στους 700 – 800 ίππους αυξάνοντας την πίεση του Turbo.

Επιπλέον, μιλάμε για τον Henri Toivonen. Έναν από τους πιο ταλαντούχους, ατρόμητους και πιο γρήγορους οδηγούς που κάθισε ποτέ ανάμεσα στο κάθισμα και το τιμόνι ενός αυτοκινήτου. Για τον Russo, αν υπήρχε κάποιος άνθρωπος στη γη ικανός να επιτύχει ένα κατόρθωμα αυτού του μεγέθους, αυτός ήταν ο Toivonen.

  1. Ο αδελφός του Henri Toivonen, Harri οδηγός αγώνων ράλλυ και αυτός, όπως και ο πατέρας τους Pauli (κέρδισε το Ράλλυ Μόντε Κάρλο το 1966 με Citroen DS 21) δήλωσαν τα εξής:

«Ο Henri οδήγησε αρκετούς γύρους στην πίστα Formula 1 – Estoril, με τη Lancia Delta S4 το 1986 και τα αποτελέσματα ήταν όπως αναφέρονται.

Είχε μαζί του συνοδηγό που είχε κάποια «προβλήματα υγείας» μετά από κάποιους γύρους!

Οι γραμμές οδήγησης ήταν λίγο διαφορετικές από ό,τι είχαν τα μονοθέσια της F1, λόγω της ολίσθησης!

Και μην ξεχνάτε ότι ο Henri οδήγησε το 1982 στο Silverstone την March F1 και ήταν πιο γρήγορος από τον κανονικό οδηγό της ομάδας, Paul Boesel, όχι πολύ (1.4 δευτερόλεπτα) αλλά τέλος πάντων..

Βέβαια αυτή η έκρηξη δύναμης, ταχύτητας και μια σειρά από θανατηφόρα δυστυχήματα(ανάμεσα σε αυτά και αυτό που στοίχισε την ζωή του Henri Toivonen), ήταν που οδήγησε την FIAστην κατάργηση του Group B, για την επόμενη χρονιά 1987. Και εμάς φυσικά να νοσταλγούμε

Related posts
HotIn Pen & InkManuscriptsMotorsportWRCΧρήστος Κίτσος

WRC | Σύστημα βαθμολόγησης FIA: Τούρι Μπέρι Μαχαλά…

Formula 1In Pen & InkManuscriptsMotorsportOld SchoolΧρήστος Κίτσος

F1 - Chinese GP: Η ιστορία του κινεζικού Grand Prix…

In Pen & InkManuscriptsΧρήστος Κίτσος

Αγωνιστικά Πορτρέτα: Νίκος Υφαντίδης

Εγγραφείτε στο newsletter μας...

…και ενημερωθείτε με άποψη για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα!