In Pen & InkManuscriptsΧρήστος Κίτσος

Αγωνιστικά Πορτρέτα: Οικογένεια Ζαφρανά

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΖΑΦΡΑΝΑ

Θα είναι η δεύτερη φορά σ’ αυτό το ταξίδι αναμνήσεων που θα μιλήσουμε για μια οικογένεια, μετά την οικογένεια Λιότσου. Και συγκεκριμένα για δυο αδέλφια, τον Σωτήρη και τον Αλέξανδρο Ζαφρανά

Η καταγωγή τους είναι από την Τουρκία και συγκεκριμένα από την Κωνσταντινούπολη. Ο Σωτήρης, ο μεγαλύτερος αδελφός, ήρθε μόνιμα στην Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη το 1961. H αγάπη για τα αυτοκίνητα και για την ταχύτητα, ήταν που τον έκανε να ασχοληθεί με τους αγώνες

«Οι στενοί δρόμοι, γεμάτοι στροφές και η γρήγορη οδήγηση είναι κάτι που σε συνεπαίρνει» …μας είπε.

Ο Σωτήρης είχε δυο ιδιαιτερότητες: Σε όσους αγώνες πήρε μέρος οδήγησε μόνο Opel Kadett και στο δεξί κάθισμα του συνοδηγού ήταν πάντα ο Ιωάννης Μακρής, ενώ ο πρώτος αγώνας που θα συμμετάσχει θα είναι το 1967 το Ράλλυ Σκρα Κιλκίς Λαχανά, με το καλύτερο αποτέλεσμα της καριέρας του να έρχεται στο Ράλλυ Δ.Ε.Θ. του 1973.

8 – 9 / 9 / 1973 | 7ο Ράλλυ Δ.Ε.Θ.

Αυτοκίνητο Opel Kadett Rallye με το Νο5 στις πόρτες και συνοδηγός όπως είπαμε ο Ιωάννης Μακρής. Ασφάλτινος αγώνας με οκτώ ειδικές διαδρομές, με διοργανωτή τον Α.Ο.Θ.

Ένας σκληρός αγώνας με δύσκολο σχεδιασμό. Σκεφτείτε ότι η Ειδική Διαδρομή του Χολομώντα (που γινόταν δυο φορές), ξεκινούσε από την Αρναία και έφθανε μέχρι την Γαλάτιστα. Ήθελε λοιπόν πολύ καλή ετοιμασία και αγώνα τακτικής. Αυτό ακριβώς έκανε και ο κύριος Ζαφρανάς, αφού μετά την 7η Ειδική Διαδρομή (Σανά), κάπου στη Μεγάλη Παναγία τους πληροφόρησαν ότι είχαν μείνει το μοναδικό πλήρωμα που συνέχιζε τον αγώνα! Έκαναν λοιπόν την τελευταία Ειδική Διαδρομή του Χολομώντα όσο πιο ήρεμα μπορούσαν και τερμάτισαν τον αγώνα στην 1η θέση γενικής κατάταξης και στην 1η θέση κλάσης 2/2000. Εδώ να σημειώσουμε, με κάθε επιφύλαξη βέβαια, ότι δεν έχει συμβεί κάτι αντίστοιχο μέχρι τώρα σε πρωταθληματικό αγώνα στον ελληνικό χώρο.

O Σωτήρης Ζαφρανάς όμως έτρεξε και έναν αγώνα από το κάθισμα του συνοδηγού. Πιο συγκεκριμένα, το 1970 στο 2ο Ράλλυ Θερμαικού ήταν συνοδηγός του Αλέξη Σκουβάκλη σε ένα Opel Kadett 1900 SR.

Επίσης συμμετείχε σε πολλούς αγώνες Auto cross, που διοργάνωνε ο Α.Ο.Θ. (η πρώτη λέσχη στην Ελλάδα που άρχισε να διοργανώνει αγώνες αυτού του είδους) με το Opel Kadett.

30/11/1969 | 1ο  Auto cross Λαγκαδάς

Ο πρώτος αγώνας auto cross στην Ελλάδα έγινε στην πίστα του Λαγκαδά με οργανωτή τον Α.Ο.Θ. Παρών ήταν και ο Σωτήρης Ζαφρανάς.

Το 1973 θα είναι η τελευταία χρονιά που θα συμμετάσχει σε αγώνες αυτοκινήτου. Οι επαγγελματικές υποχρεώσεις τον ανάγκασαν να σταματήσει τους αγώνες αυτοκινήτου και να αφοσιωθεί με τη δουλειά του.

Σαν καλύτερη στιγμή που θα θυμάται για πάντα, θα είναι βέβαια ο τερματισμός στο επεισοδιακό εκείνο Ράλλυ Δ.Ε.Θ. του 1973, με τον υιό του και τη γυναίκα του να τον περιμένουν στην ράμπα τερματισμού για να τον συγχαρούν.

Ενώ η πιο άτυχη στιγμή θα είναι στο 5ο Ράλλυ Θερμαϊκού πάλι το 1973, που εγκατέλειψε από διαφορικό, τη στιγμή που διεκδικούσε μια καλή θέση στην γενική κατάταξη του αγώνα.

Ο μικρότερος -κατά 15 μήνες- τώρα αδελφός του Σωτήρη, ο Αλέξανδρος, ήρθε αρκετά αργότερα στην Ελλάδα. Από το 1964 έως το 1977 επισκεπτόταν πολύ συχνά την Θεσσαλονίκη, για να δει τους γονείς του αλλά και τον αδελφό του.

Και το 1977 ήρθε και αυτός οριστικά στην Ελλάδα και στην Θεσσαλονίκη. Είχε και αυτός μια ιδιαίτερη αγάπη για το αυτοκίνητο και τους αγώνες. Αυτός όμως συμμετείχε μόνο σε αγώνες auto cross, αναβάσεων και ταχύτητος σε πίστα.

Αυτοκίνητο βέβαια δεν θα μπορούσε να είναι άλλο από Opel Kadett. To οποίο -λόγω της επαφής που είχαν τα δυο αδέλφια με τον οίκο Irmscher- το 1970 αναβαθμίστηκε με αγωνιστικά ανταλλακτικά και με δίλιτρο κινητήρα.

Ξεκίνησε να συμμετέχει σε αγώνες το 1971. Πρώτος αγώνας ήταν η Ανάβαση Πολυγύρου. Η διαδρομή της Ανάβασης Πολυγύρου ξεκινούσε ένα χιλιόμετρο μετά την διασταύρωση Γερακινής – Πολυγύρου και τερμάτιζε λίγο πριν τον Πολύγυρο. Σε εκείνο τον αγώνα πήρε και το κύπελλο 1ου Νέου οδηγού.

Συνέχισε να συμμετέχει και τα επόμενα χρόνια στις Αναβάσεις Πολυγύρου, αλλά και στην ανάβαση Χορτιάτη. Η συγκεκριμένη ανάβαση ξεκινούσε περίπου ένα χιλιόμετρο μετά το Πανόραμα και τερμάτιζε στην διασταύρωση για Χορτιάτη.

Επίσης, συμμετείχε και σε δυο αγώνες ταχύτητος στο Τατόι. Όπως και σε αρκετούς αγώνες auto cross, υπό την αιγίδα του Α.Ο.Θ.

1 Ιουλίου 2001 | Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ταχύτητος

Ο Αλέξανδρος συμμετείχε και στην πίστα των Σερρών σε αγώνα ταχύτητος. Ήταν η πρώτη και μοναδική φορά που οδήγησε άλλη μάρκα αυτοκινήτου εκτός από Opel. Πήρε μέρος στον αγώνα των βετεράνων στην πίστα Σερρών με Seat Leon. Ήταν τα αυτοκίνητα που έτρεχαν τότε στο Πρωτάθλημα Ενιαίου. O αγώνας ήταν διάρκειας οκτώ γύρων και τερμάτισε στην 7η θέση γενικής με χρόνο 13΄.52’’.628.

Ο αγώνας στην πίστα των Σερρών ήταν και ο τελευταίος για τον Αλέξανδρο.

Επαγγελματικά τα δυο αδέλφια ασχολούνταν με τα μονωτικά υλικά. Κατασκεύασαν ένα εργοστάσιο παραγωγής μονωτικών υλικών στο χωριό Γέφυρα, λίγο έξω από την Θεσσαλονίκη. Το 1980 το εργοστάσιο σταμάτησε να δουλεύει και μεταφέρθηκε στην Κόρινθο, όπου είναι μέχρι και σήμερα εν λειτουργία.

Σωτήρης και Αλέξανδρος Ζαφρανάς, δυο αδέλφια που άφησαν κι αυτά το στίγμα τους σε αυτό που λέγεται μηχανοκίνητος αθλητισμός. Δυο καθαροί ερασιτέχνες με πολύ αγάπη και ρομαντισμό για το αυτοκίνητο

*Δείτε όλα τα Αγωνιστικά Πορτρέτα που κάναμε μέχρι σήμερα κάνοντας κλικ εδώ.

Related posts
Formula 1HotIn Pen & InkManuscriptsMotorsportOld SchoolΧρήστος Κίτσος

F1 - Chinese GP: Η ιστορία του κινεζικού Grand Prix…

In Pen & InkManuscriptsΧρήστος Κίτσος

Αγωνιστικά Πορτρέτα: Νίκος Υφαντίδης

In Pen & InkManuscriptsMotorsportOld SchoolWRCΧρήστος Κίτσος

Ράλλυ Κροατίας: Από το Delta Rally του ’74, στον τέταρτο γύρο του ’24…

Εγγραφείτε στο newsletter μας...

…και ενημερωθείτε με άποψη για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα!