FeaturesIn Pen & InkMissions

ΑΠΟΣΤΟΛΗ: Στα ενδότερα των εργοστασίων της Maserati…

Η πρόσφατη ανακοίνωση της Maserati ότι σταματάει την παραγωγή της GranTurismo στη Μόντενα (δες εδώ), μας έφερε θύμησες από το κοντινό παρελθόν, όταν προ τριετίας είχαμε επισκεφτεί -μαζί με το έτερο εργοστάσιο της εταιρείας στο Γκρουγκλιάσκο- το συγκεκριμένο εργοστάσιο στην οδό Ciro Menotti, όπου και κατασκευάζονταν οι GranTurismo και GranCabrio, αλλά και η Alfa Romeo 4C.

H επίσκεψη αυτή είχε ως αποτέλεσμα να μας δοθεί η ευκαιρία να γνωρίσουμε από κοντά όλη τη διαδικασία που απαιτείται μέχρι να κατασκευαστεί ένα από τα έργα τέχνης-μοντέλα της Maserati, αλλά και να μάθουμε όλη την ιστορία της ιταλικής εταιρείας, που στον κύκλο της ζωή της ταλαιπωρήθηκε από πολλά -κυρίως οικονομικά- προβλήματα και άλλαξε διάφορα χέρια μέχρι και το 1993 που «λυτρώθηκε» περνώντας κάτω από την στέγη της Fiat και υπό την επίβλεψη της Ferrari.

Θα πρέπει επίσης να σημειώσουμε πως ακόμα και σήμερα αποτελεί μέλος του Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Group, αλλά από το 2005 διαχωρίστηκε από τη Ferrari και συνέχισε ανεξάρτητα την πορεία της.

Μια πορεία που από ότι αποδεικνύεται μπορεί να χαρακτηριστεί εξαιρετική, αφού η Maserati σήμερα δραστηριοποιείται σε περίπου 70 αγορές και στις πέντε ηπείρους, ενώ χρόνο με το χρόνο αυξάνει σταθερά τις πωλήσεις της.

Αρχίζοντας από την ιστορία…

Το Δεκέμβρη του 1914 ιδρύθηκε στην Μπολόνια της Ιταλίας η Maserati. Τότε το αρχικό και επίσημο όνομα της εταιρείας ήταν το “Officine Alfieri Maserati” και πήρε το όνομα της από τον ιδρυτή της, τον Alfieri Maserati, που μέχρι τότε διατηρούσε ένα συνεργείο αυτοκινήτων στο Μιλάνο, ενώ ταυτόχρονα κατασκεύαζε και μηχανικά μέρη για κινητήρες αεροσκαφών.

Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου όμως ο Alfieri μεταφέρθηκε στην Μπολόνια και μαζί με τους αδερφούς του Ettore, Ernesto και Bindo, συνέχισε να κατασκευάζει μηχανικά μέρη, αλλά αυτή τη φορά για κινητήρες αγωνιστικών αυτοκινήτων.

Βέβαια, για κάθε ένα μεγάλο οίκο, πέρα από το όνομα χρειάζεται και ένα σήμα!

Όσο για την Maserati, από την έναρξη της μέχρι και σήμερα χρησιμοποιεί την τρίαινα που την σχεδίασε ένας άλλος αδερφός (επτά ήταν στο σύνολο) του Alfieri, ο Mario Maserati, ο οποίος την εμπνεύστηκε από το άγαλμα του Ποσειδώνα στην Piazza Maggiore της Μπολόνια, όπου και ζούσαν τα αδέλφια Maserati.

Στο ξεκίνημα της εταιρείας και για τα πρώτα 12 χρόνια (1914-1926), η Maserati ασχολήθηκε με τροποποιήσεις των αυτοκινήτων παραγωγής για τη συμμετοχή τους σε αγώνες με οδηγούς της εποχής. Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε, ότι με τα ίδια μοντέλα έτρεχε και η Scuderia Ferrari από το 1930 έως και το 1938.

Έπειτα από την πρώτη δωδεκαετία ζωής έφτασε και η στιγμή που παίρνει την πρωτοβουλία ο Alfieri και κατασκευάζει το πρώτο αυτοκίνητο. Ήταν το Tipo 26 (ο αριθμός αναφέρεται στο έτος κατασκευής του) και ήταν εφοδιασμένο με έναν υπερτροφοδοτούμενο 8-κύλινδρο κινητήρα, 1.500 κ.εκ., με απόδοση 120 ίππων και με το συγκεκριμένο αυτοκίνητο ο Alfieri κέρδισε την κατηγορία του στον αγώνα του Targa Florio το 1926.

Δυστυχώς όμως η καλή αυτή πορεία δεν κατάφερε να συνεχιστεί για πολύ, καθώς το 1937 λόγω προβλημάτων η Maserati πουλιέται στον επικεφαλή της οικογένειας Orsi, τον Adolfo Orsi. Η συγκεκριμένη οικογένεια μέχρι τότε ασχολιόταν με τη βιομηχανία σιδήρου και χάλυβα και ζούσε στη Μόντενα της Ιταλίας.

Έτσι λοιπόν όπως ήταν αναμενόμενο, μετά από δύο χρόνια μεταφέρετε εκεί και η έδρα της Maserati στην οδό Ciro Menotti (Viale Ciro Menotti), όπου είναι και τα κεντρικά της εταιρείας μέχρι και σήμερα.

ΜΟΝΤΕΝΑ

Πέρα όμως από τη βάση της Maserati είναι και ο τόπος όπου γεννήθηκαν τα περισσότερα σπουδαία αυτοκίνητα της ιταλικής φίρμας, που τοποθέτησαν την τρίαινα στην κορυφή του αυτοκινητιστικού κόσμου.

Το πρώτο αυτοκίνητο που βγήκε από το συγκεκριμένο εργοστάσιο ήταν το A6 1500 Pininfarina, το οποίο παράχθηκε σε μόλις 58 κομμάτια και η παραγωγή του ξεκίνησε το 1947.

Μετά από αυτό ακολούθησε μια σειρά μοντέλων που βασιζόντουσαν στο αμάξωμα του Α6 και συνέχισαν να παράγονται σε λίγα κομμάτια, ενώ το πρώτο μοντέλο μαζικής πλέον παραγωγής ήταν το 3500 GT που πέρασε στη γραμμή παραγωγής το 1957 και παράχθηκε σε 1.980 μονάδες.

Μέχρι και σήμερα, τα αυθεντικά εργοστασιακά κτίρια με τα κόκκινα τούβλα στέκουν ακόμα ως ενθύμια της κληρονομιάς της εταιρείας και είναι αξιοσημείωτο πως είναι ίδια σε εξωτερική εμφάνιση, αλλά έχουν αναβαθμιστεί πλήρως στο εσωτερικό.

Εκεί, βρίσκονται κρυμμένες οι σύγχρονες κορυφαίες γραμμές παραγωγής της εταιρείας που πλέον θα τροποποιηθούν για να υποδεχθούν τη νέα Alfieri, ενώ η μοντέρνα και πολυτελής κληρονομιά της είναι παρούσα ακόμα και στους χώρους εργασίας.

Θα πρέπει επίσης να αναφέρουμε πως παρά τα σύγχρονα, τελευταίας τεχνολογίας μηχανήματα και εργαλεία, στο εργοστάσιο αυτό μέχρι τώρα δεν έχουν τοποθετηθεί ρομπότ (εκτός από ένα για την συγκόλληση των παρμπρίζ) που να ακολουθούν «τυφλά» τις εντολές ενός Η/Υ. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, το εργοστάσιο να μην μπορεί να παράγει μεγάλο αριθμό μονάδων σε ημερήσια βάση και για τον λόγο αυτό η Maserati προχώρησε στην κατασκευή του νέου εργοστασίου λίγο έξω από το Τορίνο (στο Γκρουγκλιάσκο), ώστε να μπορέσει να αυξήσει την παραγωγή της και να επεκταθεί και στις μεγάλες αγορές.

Βέβαια, παρόλο που ο μεγάλος όγκος παραγωγής έχει μετακομίσει εκεί, το εργοστάσιο της οδού Ciro Menotti δεν παραμένει σιωπηλό και πλέον σε αυτό θα γίνεται η κατασκευή της Alfieri που αποκάλυψε ως πρωτότυπο η ιταλική εταιρεία στη Γενεύη του 2014.

Να θυμίσουμε ότι μέχρι σήμερα το ιστορικό εργοστάσιο έκανε τη συναρμολόγηση των GranTurismo και GranCabrio από μηχανικούς με υψηλού επιπέδου γνώσεις και ειδική εκπαίδευση σε εξειδικευμένους σταθμούς εργασίας.

Χάρη σε αυτό το υψηλής ποιότητας ανθρώπινο δυναμικό, το εργοστάσιο αυτό αποτελεί σημαντικό κεφάλαιο και για τη μητρική εταιρεία (Fiat S.p.A. Production), ενώ εκεί παραγόταν και η Alfa Romeo 4C, κάτι που φυσικά δεν αποτελεί σύμπτωση.

Το εργοστάσιο της Μόντενα επιλέχθηκε για την παραγωγή της 4C κυρίως λόγω της κορυφαίας τεχνολογίας και εμπειρίας, που απαιτούνται για το συγκεκριμένο μοντέλο, στοιχεία που η Maserati κατέχει στο συγκεκριμένο χώρο παραγωγής και μπορεί να αντεπεξέλθει. Άλλωστε το ίδιο εργοστάσιο είχε χρησιμοποιηθεί και παλαιότερα για την παραγωγή της Alfa Romeo 8C και 8C Spider.

Κλείνοντας, θα ήταν κρίμα να μην αναφερθούμε και στο νεότερο εργοστάσιο της Maserati στο Γκρουγκλιάσκο του Δυτικού Τορίνο…

Με τη ζήτηση της εταιρείας να αυξάνεται τα τελευταία χρόνια, η Maserati προχώρησε στην ανακατασκευή του μεγάλου εργοστασίου (176.440 μ2) στο Γκρουγκλιάσκο, καθώς το μικρό (περίπου 50.000 μ2) αλλά ιστορικό εργοστάσιο της Μόντενα δεν μπορούσε να επεκταθεί λόγω της τοποθεσίας του, που βρίσκεται στο κέντρο της πόλης.

Επιπλέον, το εργοστάσιο που βρίσκεται δυτικά του Τορίνο, στο Γκρουγκλιάσκο, είχε όλα τα φόντα για να ανακατασκευαστεί πλήρως και να μπορεί να καλύψει τις ανάγκες της παραγωγής.

Ας μην ξεχνάμε πως το συγκεκριμένο εργοστάσιο χτίστηκε το 1960 και από τότε μέχρι και το 2000 «γέννησε» πολλά αυτοκίνητα (βλ. Fiat 850 Spider, Lamborghini Miura, Lancia Stratos, Fiat Punto Cabrio, Opel Astra Coupe), ενώ από το 2011 έως και το 2012 μπήκε σε διαδικασία ανακατασκευής αφού απομακρύνθηκε ο παλιός εξοπλισμός και αντικαταστάθηκε με νέο, όπως και με νέες γραμμές παραγωγής.

Το πρώτο δείγμα αυτών των γραμμών παραγωγής ήρθε τον Οκτώβριο του 2012 μέσα από μια προ-παραγωγής σειρά, ενώ το επίσημο ξεκίνημα έγινε με την Quattroporte τον Ιανουάριο του 2013 και το δεύτερο μοντέλο (Ghibli) να προστίθεται εκεί μετά από έξι μήνες.

Μάλιστα, κατά την επίσκεψή μας εκεί, εντυπωσιαστήκαμε από την όλη διαδικασία της κατασκευής των πολυτελών αυτοκινήτων.

Αυτή αρχίζει από το στάδιο της κατασκευής των διάφορων τμημάτων του αυτοκινήτου (σασί, οροφή, πόρτες, φτερά, κλπ.) που γίνεται εκτός εργοστασίου και στη συνέχεια, περνώντας πλέον στα ενδότερα του εργοστασίου, η διαδικασία παραγωγής χωρίζεται σε τέσσερις κλάδους, την συναρμογή του αμαξώματος, το βάψιμο του αμαξώματος, την τοποθέτηση όλων των περιφερειακών και το τελικό στάδιο.

Αναλυτικότερα, στην αρχή συγκολλούνται τα διάφορα τμήματα επάνω στο σασί με ρομπότ. Μετά ακολουθεί η διαδικασία του βαψίματος, αφού έχουν ολοκληρωθεί όλες οι συγκολλήσεις, στη συνέχεια τοποθετούνται τα περιφερειακά (όπως καθίσματα, κινητήρας, ταμπλό, ζάντες) και στο τέλος το αυτοκίνητο πλέον περνάει στο τελικό στάδιο, όπου εκεί υπόκειται σε τελικό έλεγχο ποιότητας και λειτουργίας και γίνονται οι μικρές επισκευές όπου και αν απαιτούνται.

Εδώ θα μας επιτρέψτε να σταθούμε λίγο ακόμα καθώς είναι άκρως εντυπωσιακό το ότι σε κάθε αυτοκίνητο που βγαίνει από την γραμμή παραγωγής πραγματοποιούνται περισσότεροι από 700 έλεγχοι πριν βγει στο δρόμο και στην πορεία πραγματοποιούνται δοκιμές σε πάνω από 40 χιλιόμετρα υπό κανονικές συνθήκες δοκιμών δρόμου και σε κάθε είδος οδοστρώματος.

Κλείνοντας, θα πρέπει να σημειώσουμε πως από το συγκεκριμένο εργοστάσιο παράγονται οι Quattroporte και Ghibli, ενώ από το 2021 θα υποδεχθεί και τις επόμενες GranTurismo και GranCabrio, αφού είναι σε θέση να παράγει μέχρι 200 αυτοκίνητα την ημέρα ή 50.000 τον χρόνο!

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΜΠΟΥΚΗΣ, MARIO CHIARAPPA (MASERATI), ΑΡΧΕΙΟ

Περισσότερες φωτογραφίες:

Related posts
HotIn Pen & InkManuscriptsMotorsportOld SchoolWRCΧρήστος Κίτσος

Ράλλυ Σαφάρι: Με τα Snorkel σε «πρώτο πρόσωπο»…

First ImpressionsMissionsOn The Road

Οδηγούμε το νέο Subaru Crosstrek!

In Pen & InkManuscriptsΧρήστος Κίτσος

R.I.P: Kenjiro Shinozuka [20/11/1948 - 18/03/2024]

Εγγραφείτε στο newsletter μας...

…και ενημερωθείτε με άποψη για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα!