Ο «πρωτοστάτης»!
Το Nissan Qashqai είναι αναμφίβολα το υπαίτιο αυτοκίνητο για την έναρξη της φαινομενικά ασταμάτητης τάσης των SUV που επικρατεί στις μέρες μας, με τους περισσότερους κατασκευαστές να ακολουθούν το δρόμο της Nissan, έχοντας ένα αντίστοιχο, αντίπαλο, μοντέλο σε κάθε γκάμα…
Μπορεί να μην είναι ουσιαστικά το πρώτο SUV που γεννήθηκε στον αυτοκινητιστικό κόσμο -μιας και προϋπήρχε το RAV4- αλλά είναι το μοντέλο που έκανε τα SUV ευρέως διαδεδομένα, καθώς κατάφερε μέσα από τρεις γενιές και 17 χρόνια παρουσίας (από το 2007 που πρωτοπαρουσιάστηκε η πρώτη γενιά) στο αυτοκινητιστικό στερέωμα να σημειώσει 4,2 εκατ. (!) πωλήσεις και να διατεθεί σε περισσότερες από 140 αγορές ανά τον κόσμο!
Είναι λοιπόν, εν κατακλείδι, ο «πρωτοστάτης» της Nissan σε επίπεδο πωλήσεων σε πολλές ανά τον κόσμο αγορές και φυσικά και στη δική μας, καθώς ας μην ξεχνάμε ότι το Qashqai από το 2008 έως και το 2020 ήταν σταθερά στην πρώτη θέση της κατηγορίας, με το μερίδιό του χρόνο με τον χρόνο να αυξάνεται…
Για τη Nissan βέβαια, όλη αυτή η τεράστια επιτυχία, δημιούργησε πέρα από μεγάλα κέρδη στα ταμία της και υψηλές προσδοκίες για κάθε αυτοκίνητο που θα έβγαινε μελλοντικά από τη γραμμή παραγωγής με το όνομα Qashqai.
Έτσι, παρά τις σχεδόν 350.000 πωλήσεις που σημείωσε η τρίτη γενιά σε μόλις τρία χρόνια (παρουσιάστηκε τον Φεβρουάριο του 2021) και με συνεχόμενη ανοδική πορεία, ο Ιάπωνας κατασκευαστής πήρε την απόφαση να το περάσει από ένα εκτεταμένο facelift το καλοκαίρι, με σκοπό να παραμείνει στην κορυφή, ή τουλάχιστον κοντά σε αυτήν, μιας και ο ανταγωνισμός πλέον είναι σκληρός.
Το εκτεταμένο αυτό facelift πέρα από την ανανεωμένη εμφάνιση, «όπλισε» το δημοφιλές SUV και με νέα τεχνολογία, αυξημένη ποιότητα και εξελιγμένους κινητήρες, διατηρώντας όμως τα χαρακτηριστικά που το έκαναν να αναδειχθεί.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή…
Εν αρχή η εμφάνιση…
Αρχίζοντας από την εμφάνιση, εξωτερικά το νέο Qashqai αποπνέει έναν αιχμηρό και μοντέρνο δυναμισμό χάρη στην ανανεωμένη σχεδίασή του, η οποία αντλεί την έμπνευσή της από τους Σαμουράι!
Πιο συγκεκριμένα, η μπροστινή γρίλια έχει ανασχεδιαστεί πλήρως, δημιουργώντας μια ακόμα πιο δυναμική πρώτη εντύπωση, ενώ εμπνευσμένη από τα σχέδια των αρχαίων ιαπωνικών πανοπλιών, αποτελείται από δεκάδες γυαλιστερά, τρισδιάστατα στοιχεία σε μαύρο χρώμα, τα οποία φαίνονται να αιωρούνται στον χώρο μεταξύ του χείλους του καπό και του κάτω πλαισίου.
Όλα αυτά κάνουν το «νέο» Qashqai να φαίνεται πιο ευκρινές από ποτέ. Η Nissan μπορεί να μην έχει κάνει μεγάλες αλλαγές στη συνολική σχεδίαση, αλλά οι κομψοί προβολείς LED, η έντονη μάσκα και οι σπορ γραμμές του αμαξώματος του δίνουν μια πιο μοντέρνα αίσθηση και παρότι είναι ευθέως αναγνωρίσιμο ως Qashqai, δείχνει αρκετά πιο premium από το απερχόμενο μοντέλο.
Στο πίσω μέρος τώρα, τα πίσω φώτα έχουν διατηρήσει το σχήμα τους αλλά έχει αλλάξει η χρωματική απόχρωσή τους (από κόκκινο σε γκρι) στο εσωτερικό τους και σε συνδυασμό με τον ανασχεδιασμένο προφυλακτήρα με τα χρωμιωμένα ένθετα, δείχνει αρκετά πιο αριστοκρατικό και μοντέρνο. Έτσι, χωρίς τυμπανοκρουσίες, καταφέρνει να μην περνάει απαρατήρητο και φυσικά να δείχνει φρέσκο και δυναμικό.
Αναβάθμιση ουσίας…
Αν τώρα το εξωτερικό δείχνει εμφανώς αναβαθμισμένο, τότε το εσωτερικό του «νέου» Qashqai είναι αυτό που δεν αφήνει σε κανέναν περιθώρια αμφισβήτησης ότι αυτό είναι όντως πιο εξελιγμένο σε σχέση με το μοντέλο τρίτης γενιάς στο οποίο βασίζεται. Και παρότι η εμφάνιση είναι πανομοιότυπη, στα ενδότερα υπάρχουν σοβαρές αλλαγές που αποσκοπούν στη μέγιστη δυνατή αναβάθμιση.
Αυτή έρχεται αρχικά από την αναβαθμισμένη τεχνολογία που παρέχεται μέσα από δύο οθόνες, με την πρώτη να είναι για τον ψηφιακό πίνακα οργάνων και την δεύτερη για το σύστημα infotainment, αμφότερες σε διάμετρο 12,3 ιντσών.
Η δεύτερη μάλιστα, αυτή του infotainment, έχει πλέον στη βάση της και φυσικούς διακόπτες για μεγαλύτερη εργονομία, ενώ το κύριο χαρακτηριστικό της είναι ότι πλέον ενσωματώνει και τις λειτουργίες της Google στο λογισμικό της (το περιβάλλον είναι αντίστοιχο ενός smartphone), οι οποίες ενεργοποιούνται και μέσω φωνητικής εντολής. Αρκεί ο οδηγός να πει «Hey Google»…
Πέρα όμως από την αυξημένη τεχνολογία, αντίστοιχα βελτιωμένη είναι και η ποιότητα, καθώς τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι συμπαγή και ως επί το πλείστων μαλακά στην αφή και μόνο αυτά που βρίσκονται σε κατώτερα σημεία της καμπίνας είναι κάπως σκληρότερα.
Όσον αφορά στην πρακτικότητα, υπάρχει αρκετός χώρος για μια οικογένεια. Τα πίσω καθίσματα είναι αρκετά ευρύχωρα για τρεις ενήλικες (ή πιο ρεαλιστικά, δύο ενήλικες και ένα παιδί στη μέση) και το πορτ-μπαγκάζ προσφέρει έναν αξιοπρεπή χώρο 504 λίτρων σε κανονική διάταξη και έναν χώρο 1.447 λίτρων σε διθέσια διάταξη.
Διατήρηση της γκάμας…
Σε αντίθεση με τις περισσότερες νέες γενιές αυτοκινήτων, το Qashqai του 2024 διατηρεί τους κινητήρες από την προηγούμενη γενιά, οι οποίοι στο σύνολό τους (τρεις) εφαρμόζουν κάποια μορφή υβριδικής τεχνολογίας.
Αρχίζοντας από το πρώτο κινητήριο σύνολο της γκάμας, αυτό είναι το γνωστό υπερτροφοδοτούμενο 1.300άρι που γνωρίσαμε και στο προ-facelift μοντέλο, το οποίο αποδίδει 140 ίππους και 240 Nm ροπής, με τη μετάδοση της κίνησης να γίνεται αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς μέσω ενός μηχανικού κιβωτίου έξι σχέσεων.
Συνεχίζοντας στο δεύτερο κινητήριο σύνολο της γκάμας, αυτό είναι και πάλι 1,3 λίτρων, αλλά πλέον εδώ η απόδοση ανέρχεται σε 158 ίππους και 270 Nm ροπής, ενώ η μετάδοση της κίνησης γίνεται αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο X-Tronic στους εμπρός ή στους τέσσερις τροχούς (στις εκδόσεις 4WD).
Και όσο για το τρίτο και τελευταίο διαθέσιμο κινητήριο σύνολο της γκάμας, αυτό είναι ουσιαστικά το μοναδικό εξ’ ηλεκτρισμένο κινητήριο σύνολο (τα δυο προηγούμενα είναι μικρο-υβριδικά 12V), που με την ονομασία e-POWER αποδίδει 190 ίππους με 330 Nm και κινεί αποκλειστικά τους εμπρός τροχούς.
Στη διάθεσή μας για δοκιμή τώρα, είχαμε το πρώτο και βασικό κινητήριο σύνολο της γκάμας, αυτό με τους 140 ίππους και το μηχανικό 6άρι κιβώτιο, που προσφέρει αρκετή ισχύ για καθημερινή οδήγηση, αλλά δεν είναι σε θέση για οδηγικές συγκινήσεις. Εξάλλου, δεν είναι και η φύση της κατασκευής τέτοια, οπότε για αυτό που προτίθεται να κάνει (εύκολες και άνετες μετακινήσεις), τα πάει μια χαρά…
Όσοι τώρα αρέσκονται σε αριθμούς, το RaceBox μας μέτρησε 3,9 δευτερόλεπτα για το 0-60 χλμ./ώρα, 10,3 για το 0-100 χλμ./ώρα και 12,7 δευτερόλεπτα για το 0-120 χλμ./ώρα, όταν για τα 60-100 χλμ./ώρα (με 4η) χρειάστηκαν 7,3 δευτερόλεπτα και για τα 80-120 χλμ./ώρα (με 5η) 10,4 δευτερόλεπτα.
Αντίστοιχα σε επίπεδο κατανάλωσης, η μέση τιμή κατά τη διάρκεια της δοκιμής (σε μεικτή χρήση) σταθεροποιήθηκε σε 7,3 λίτρα/100χλμ. (ένα λίτρο παραπάνω από την εργοστασιακή τιμή), κατέβηκε μέχρι τα 6,4 λίτρα/100χλμ. (όταν αποφασίσαμε να κινηθούμε με 6η και σταθερή ταχύτητα τα 120 χλμ./ώρα στον αυτοκινητόδρομο) και ανέβηκε μέχρι τα 8,5 λίτρα/100χλμ. σε συνθήκες πίεσης κατά την κίνησή μας στο επαρχιακό ορεινό δίκτυο.
Πέραν όμως των αριθμών, το Qashqai σε κερδίζει γενικά από τη συνολική οδηγική εμπειρία που προσφέρει. Αρχικά κάθεσαι σε μία υποδειγματική θέση οδήγησης και εκτιμάς τόσο τις πολλές ρυθμίσεις του καθίσματος, όσο και του τιμονιού, με τα χειριστήρια και τους απαραίτητους διακόπτες να βρίσκονται στα σημεία που πρέπει για τη μέγιστη δυνατή ευκολία, τη στιγμή που η άριστη ηχομόνωση αποκόπτει κάθε εισαγωγή εξωτερικού θορύβου στην καμπίνα.
Στο δρόμο τώρα, το Qashqai είναι ακριβώς αυτό που περιμένεις. Είναι στιβαρό, εκλεπτυσμένο και απορροφά με αριστοτεχνική μαεστρία τις λακκούβες των ελληνικών δρόμων, ενώ στην πόλη είναι αρκετά ευκολοδήγητο, χάρη στο ελαφρύ σύστημα διεύθυνσης και την καλή ορατότητα.
Στις εκτός πόλεως διαδρομές, το Qashqai δείχνει ευθαρσώς ότι εστιάζει στις άνετες μετακινήσεις και σε αντίθεση με ορισμένους ανταγωνιστές του, δεν προσποιείται ότι είναι ένα σπορ αυτοκίνητο. Αντίθετα, κλίνει πραγματικά σε αυτό που πρέπει να είναι ένα οικογενειακό αυτοκίνητο, δηλαδή στη μέγιστη δυνατή άνεση.
Και αυτό το κάνει έναν εξαιρετικό σύμμαχο για κάλυψη μεγάλων αποστάσεων…
Το οικογενειακό αυτοκίνητο, όπως πρέπει να είναι…
Σε μια εποχή που τα καινούργια αυτοκίνητα έχουν ξεφύγει πραγματικά σε τιμές και ακόμα και τα μικρά αυτοκίνητα πόλης κοστίζουν πλέον 20.000 ευρώ, η αλλαγή του παλιού (πολλές φορές και 20ετίας) αυτοκινήτου για έναν οικογενειάρχη αποτελεί πραγματικό πονοκέφαλο ή κάποιες φορές και άπιαστο όνειρο. Κυρίως γιατί η οικονομική του κατάσταση δεν είναι αντίστοιχη του παρελθόντος και εν συνεχεία γιατί για να καλυφθούν οι χωροταξικές ανάγκες της οικογένειας θα πρέπει να δαπανήσει για κάτι αξιόλογο περίπου 40.000 ευρώ, με τη σημερινή εικόνα της αγοράς.
Για την περίπτωση του Qashqai τώρα τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά, αφού παρά την αναβάθμιση και την τεχνολογική εξέλιξη του μοντέλου σε αυτή την πρόσφατη εκδοχή του, οι τιμές έχουν παραμείνει σε λογικά επίπεδα και κοντά σε αυτά που κόστιζε ένα C-SUV τα προηγούμενα χρόνια.
Έτσι, ως εισαγωγική τιμή του μοντέλου, η Νικ. Ι. Θεοχαράκης έχει θέσει τα 29.990 ευρώ για την βασική έκδοση Unique με τον 1.300άρη και τους 140 ίππους, τα 32.990 ευρώ για την ίδια έκδοση με τον -εξίσου- 1.300άρη αλλά τους 158 ίππους και τα 39.990 ευρώ για την αντίστοιχη με την πρωτοποριακή τεχνολογία e-Power.
Όπως αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς, το Qashqai με όλη αυτή την αναβάθμιση να μην έχει καταφέρει να αυξήσει την τιμή του και φυσικά διατηρώντας τις αξίες του, δύσκολα μπορεί και πάλι να κοντραριστεί από κάποιο άλλο μοντέλο της αγοράς, οπότε μάλλον είναι θέμα χρόνου μέχρι να δούμε και αυτή τη γενιά του να κατακλύζει τους ελληνικούς δρόμους…
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | 1.3T |
Καύσιμο | Βενζίνη |
Χωρητικότητα(κ.εκ.) | 1.332 |
Κύλινδροι | 4 σε σειρά |
Βαλβίδες | 16 |
Μεγ. Ισχύς(ίπποι/σ.α.λ.) | 140/5000 |
Μεγ. Ροπή(Nm/σ.α.λ.) | 240/1650 – 4000 |
Θέση | Εμπρός, εγκάρσια |
Τροφοδοσία | Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότηση, σύστημα mild hybrid 12V |
Εκκεντροφόροι | 2ΕΕΚ |
Διάμ.X Διαδρ.(χλστ.) | 72,2 x 81,3 |
Σχέση συμπίεσης | 10,5:1 |
Κιλά/ίππο | 9,6 |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | |
Εμπρός | Γόνατα ΜακΦέρσον με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός |
Πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός |
ΦΡΕΝΑ | |
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 296 χλστ. |
Πίσω | Δίσκοι 292 χλστ. |
ΤΙΜΟΝΙ | |
Σύστημα | Κρεμαγιέρα |
Υποβοήθηση | Ηλεκτρομηχανική |
Στροφές τιμονιού | 2,8 |
Διάμετρος στροφής(μέτρα) | 11,1 |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | |
Κίνηση | Στους εμπρός τροχούς |
Κιβώτιο | Μηχανικό 6 σχέσεων |
Σχέση μετάδοσης 1η | 3.727 |
Σχέση μετάδοσης 2η | 1.947 |
Σχέση μετάδοσης 3η | 1.323 |
Σχέση μετάδοσης 4η | 0.975 |
Σχέση μετάδοσης 5η | 0.763 |
Σχέση μετάδοσης 6η | 0.638 |
Σχέση μετάδοσης 7η | – |
Σχέση μετάδοσης 8η | – |
όπισθεν | 3.733 |
Τελική σχέση μετάδοσης | 4.440 |
ΤΡΟΧΟΙ | |
Διάσταση | 18×7,5J |
Υλικό | Αλουμίνιο |
Τύπος ελαστικών | Bridgestone Turanza T005 |
Διάσταση ελαστικών | 235/55 R18 |
Ρεζέρβα | Εκτάκτου ανάγκης |
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΒΑΡΗ | |
ΜήκοςXπλάτοςXύψος(χλστ.) | 4425x1835x1625 |
Μεταξόνιο(χλστ.) | 2665 |
Μετατρόχιο εμπρός(χλστ.) | 1596 |
Μετατρόχιο πίσω(χλστ.) | 1602 |
Βάρος(κιλά) | 1345 |
Χώρος αποσκευών(λίτρα) | 504 – 1447 |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-60 χλμ./ώρα (δευτ.) | 3,9 |
0-100 χλμ./ώρα (δευτ.) | 10,3 |
0-120 χλμ./ώρα (δευτ.) | 12,7 |
60-100 χλμ./ώρα (δευτ.) | 7,3 |
80-120 χλμ./ώρα (δευτ.) | 10,4 |
100-0 χλμ./ώρα (μέτρα) | 40 |
Τελική ταχύτητα(χλμ./ώρα) | 197 |
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ(λίτρα/100χλμ.)-ΡΥΠΟΙ(γρ./χλμ.) | |
Μέση τιμή κατασκευαστή | 6,3 |
Μέση τιμή δοκιμής | 7,3 |
Μέγιστη τιμή δοκιμής | 8,5 |
Ελάχιστη τιμή δοκιμής | 6,4 |
Αυτονομία(χλμ.) | 757 |
Ρεζερβουάρ(λίτρα) | 55 |
Εκπομπή CO2 | 142 |
ΤΙΜΗ(ευρώ) | |
Βασικής έκδοσης | 29.990 |
Αυτοκίνητου δοκιμής | 32.190 |