Με συναίσθημα και ρομαντισμό…
Οι Ιταλοί μπορεί τα τελευταία χρόνια να μη μας συνηθίζουν στον καταιγισμό νέων μοντέλων, αλλά όταν δημιουργούν, το κάνουν με συναίσθημα και χαρακτήρα, με τις κατασκευές τους -αν μη τι άλλο- να ξεχωρίζουν. Εμείς βάζουμε τον απαραίτητο ρομαντισμό και ζούμε ακόμα μία ευχάριστη οδηγική εμπειρία πίσω από την πιο πρόσφατη δημιουργία τους, που ακούει στο όνομα Tonale…
Πρόκειται για το δεύτερο όχημα ελευθέρου χρόνου της Alfa (μετά τη Stelvio) και τον εκπρόσωπό της στην -εξαιρετικά δημοφιλή- C-SUV κατηγορία, τη στιγμή που είναι και το πρώτο υβριδικό μοντέλο στην ιστορία της ή αλλιώς το μοντέλο που περνάει την ιταλική φίρμα στη νέα εξηλεκτρισμένη εποχή…
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ: Δοκιμή: Alfa Romeo Stelvio Sprint 2.2 TD Q4 190HP
Μια εποχή όπου, κακά τα ψέματα, δεν χρειάζεται και πολύ για να «χάσεις την ταυτότητα σου», τα βασικά γνωρίσματα και τις αξίες, με τη μεταφορά τους σε αυτή τη νέα εποχή να αποτελεί ένα «στοίχημα μεγάλων αποδόσεων»…
Ένα «στοίχημα» αντίστοιχο με αυτό που κέρδισε η μιλανέζικη φίρμα όταν αποφάσισε το 2016 να δημιουργήσει ένα SUV με οδηγοκεντρικό χαρακτήρα, που ακόμα και σήμερα είναι το πιο fun to drive SUV της αγοράς, εστιασμένο στην οδηγική απόλαυση, όπως άλλωστε μας έχουν συνηθίσει οι Ιταλοί…
Εξάλλου, ανέκαθεν τα μοντέλα τους, πέρα από την ιδιαίτερα εκλεπτυσμένη αισθητική τους, χαρακτηρίζονταν και από μία εξαιρετική οδική συμπεριφορά, με αποτέλεσμα να σε κερδίζουν και κατ’ επέκταση να γράφουν τις δικές τους σελίδες στη Βίβλο του εγκεφάλου με τα αυτοκίνητα που οδήγησες και σε στιγμάτισαν, αφού σου έδειξαν το πού βρίσκεται το απόλυτο, στο τρίπτυχο «ανάρτηση-τιμόνι-φρένα».
Έτσι, η προσμονή για να ξανά βρεθείς πίσω από το τιμόνι μιας Alfa αποτελεί διακαή πόθο και μία μόνο ανακοίνωση των Ιταλών για επερχόμενο νέο μοντέλο φτάνει για να σε κάνει να ονειρεύεσαι κάποια πιθανή συμβίωση μαζί του.
Όπως και με την Tonale, που από την ανακοίνωσή της προ πενταετίας άρχισες να φαντάζεσαι, για να εντυπωσιαστείς με την παρουσία της στην Έκθεση της Γενεύης του 2019 και πλέον να σε σαγηνεύει σε αυτό το ιδιαίτερο μπλε χρώμα (Misano Blue) ανάμεσα στα χειμωνιάτικα χρώματα του Χολομώντα…
Με περηφάνια…
Την κοιτάς με περηφάνια, γνωρίζοντας ότι ο δημιουργός της σε επίπεδο σχεδίασης είναι Έλληνας, που ακούει στο όνομα Αλέξανδρος Λιώκης. Ένας άνθρωπος σεμνός, ευγενικός και «μαζεμένος», που είχες την τιμή να γνωρίσεις επί προσωπικού στη Γενεύη του 2019 όταν και στεκόταν στο περίπτερο της Alfa, δίπλα στο -τότε πρωτότυπο- δημιούργημά του καμαρώνοντας…
Και δικαίως, αφού το συγκεκριμένο μεσαίο SUV είναι αδιαμφισβήτητα το πιο όμορφο της κατηγορίας, με τρόπο σεμνό και εκλεπτυσμένο, όπως άλλωστε ο σχεδιαστής του…
Πέρα όμως από το εκλεπτυσμένο στυλ της, η Tonale υιοθετεί στη σχεδίασή της και θρυλικά στοιχεία από το ένδοξο παρελθόν της μάρκας, όπως τη χαρακτηριστική GT γραμμή στο προφίλ και στο τελείωμα των πίσω παραθύρων, τα χαρακτηριστικά 3+3 φωτιστικά εμπρός (τα οποία είναι και full-LED), το V στο πίσω παρμπρίζ -αλά 145- και φυσικά τις χαρακτηριστικές ζάντες των πέντε κύκλων που θυμίζουν παλιό περιστροφικό τηλέφωνο…
Όλα αυτά κάνουν την Tonale ιδιαίτερα όμορφη και σίγουρα ξεχωριστή ανάμεσα στα περισσότερα απρόσωπα SUV της κατηγορίας, ενώ εσύ αντιλαμβανόμενος τη σύνδεση με το παρελθόν με τον πλέον «μοντέρνο τρόπο» αναφωνείς: «Εύγε Αλέξανδρε» …με περηφάνια ως Έλληνας, τη στιγμή που στρίβεις ακόμα ένα τσιγάρο και τη χαζεύεις ανάμεσα στα μοναδικά χρώματα -λόγω εποχής- του Χολομώντα μας…
Δηλώνεις γοητευμένος και ο εγκέφαλος στροφάρει στις 11.000 σ.α.λ. και αναρωτιέσαι: «Τώρα τα έχασα και ερωτεύομαι λαμαρίνες;» μέχρι να σου επιβεβαιώσει ο τύπος από το απέναντι ρεύμα πανηγυρίζοντας: «Ναι ρε φίλε!»… Με τον αντίχειρα σηκωμένο. Ο συνοδοιπόρος και κουμπάρος μου αναρωτιέται με χαρακτηριστικό ύφος: «Αυτός γιατί τρελάθηκε;» Για να του απαντήσω «Είδες τι οδηγούσε;». Όχι μου απαντάει. «MiTo του λέω. Αλφίστας!»…
Πέρα όμως από τον τρελαμένο Αλφίστα, η Tonale (ειδικά σε αυτό το χρώμα και την έκδοση) καταφέρνει και προσεγγίζει τα βλέμματα με έναν ιδιαίτερο τρόπο, όπως μια καλοντυμένη ντίβα που δεν αφήνει τίποτα στην τύχη και προσέχει την παραμικρή λεπτομέρεια…
Λεπτομέρεια τόσο στο εξωτερικό, όσο και στο εσωτερικό…
Σε αυτό μάλιστα, συναντάς πέρα από το ανόθευτο ιταλικό ταμπεραμέντο και μια υψηλής αισθητικής πολυτέλεια που θυμίζει γερμανικές κατασκευές, αλλά με αρκετά πιο ντιζαϊνάτο τρόπο, αφού όλα είναι προσεγμένα τόσο σε εμφάνιση, όσο και ποιότητα, εκτός της κονσόλας και του επιλογέα που δείχνουν λίγο υποδεέστερα σε σχέση με το υπόλοιπο εσωτερικό.
Από άποψη τεχνολογίας, τις εντυπώσεις κλέβει τόσο ο πλήρως ψηφιακός πίνακας οργάνων των 12,3 ιντσών (στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις) που ιδιαίτερα στην επιλογή heritage φέρνει θύμισες από το παρελθόν, όσο και η οθόνη αφής των 10,25 ιντσών που είναι από τις ταχύτερες που έχουμε συναντήσει και σίγουρα από αυτές με την καλύτερη ανάλυση, μιας και η λεπτομέρεια στην απεικόνιση είναι υπεράνω κριτικής, τη στιγμή που υποστηρίζει ασύρματα τη σύνδεση με τα σύγχρονα smartphones, ενώ υποστηρίζει και φωνητικές εντολές, οι οποίες ενεργοποιούνται μάλιστα και από ειδικό διακόπτη στο τιμόνι!
Όσο αφορά στους χώρους, το ιταλικό SUV παρέχει ικανοποιητικούς χώρους τόσο για τους εμπρός, όσο και για τους πίσω επιβάτες, τη στιγμή που ο χώρος αποσκευών ανέρχεται σε 500 λίτρα και οι θήκες για μικρο-αντικείμενα είναι άφθονες, με ιδιαίτερη μνεία να αξίζει η ασύρματη φόρτιση κινητού εμπρός από τον επιλογέα.
Βέβαια, αν κάτι είναι αυτό που σε κερδίζει στην καμπίνα της Tonale, είναι αναμφίβολα η προσοχή στη λεπτομέρεια που έχουν δώσει οι Ιταλοί. Η σημαία τους στη βάση της κονσόλας, ο διακόπτης εκκίνησης start-stop στο τιμόνι (όπως στις Giulia και Stelvio), οι «προκλητικές» κόκκινες ραφές σε πόρτες, υποβραχιόνιο και στο σήμα της Alfa στα προσκέφαλα και φυσικά τα τεράστια σταθερά αλουμινένια paddles (προαιρετικός εξοπλισμός) πίσω από το τιμόνι για τις χειροκίνητες αλλαγές, θυμίζουν κατασκευές του Μαρανέλο…
Πέρα όμως από τη λεπτομέρεια, αυτή η Alfa έχει και ιδιαίτερη σημασία για όλη τη μιλανέζικη φίρμα, αφού σκοπεύει να την κάνει ανταγωνιστική και -όπως αναφέραμε και στην εισαγωγή- να γίνει ο πλοηγός της στη νέα εξηλεκτρισμένη εποχή. Είναι αυτή λοιπόν που προσθέτει την Alfa στις μάρκες με υβριδικές επιλογές και μάλιστα με τρόπο ιδιαίτερο…
Πιο συγκεκριμένα, είναι υβριδική αλλά όχι όπως έχουμε συνηθίσει από τους -κατά βάση- Ιάπωνες, προσεγγίζοντας τα γνωστά πλέον μικρο-υβριδικά, με τη μόνη διαφορά ότι αυτή μπορεί να κινηθεί και αμιγώς ηλεκτρικά (έστω και για λίγο) και η υβριδική τεχνολογία δεν υπάρχει μόνο υποστηρικτικά όπως σε άλλα μοντέλα.
Εδώ, το υβριδικό 48V σύστημα μπορεί να κινήσει την Tonale σε συνθήκες χαμηλών απαιτήσεων (π.χ. παρκάρισμα ή κατηφόρες) αλλά όχι στο βαθμό που είδαμε στο Renegade πρόσφατα (δες εδώ), με το οποίο μοιράζονται τον κινητήρα, αλλά όχι την απόδοση.
Στην περίπτωση της μπλε Tonale που βλέπετε στις φωτογραφίες, ο 1.500άρης υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας αποδίδει 160 ίππους (αντί των 130 στο Renegade ή στις «μικρότερες» Tonale) και 240 Nm ροπής, χάρη στο τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας (VGT), τη στιγμή που τη μετάδοση φροντίζει ένα νέο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων.
Ο συγκεκριμένος κινητήρας έχει σχεδιαστεί ειδικά για να συνεργάζεται με υβριδικά συστήματα και αξιοποιώντας τον εξαιρετικά αποδοτικό κύκλο Miller λειτουργεί σε υψηλή συμπίεση -για κινητήρα τούρμπο- (12,5:1), ενώ το σύστημα ψεκασμού έχει επίσης πολύ υψηλή πίεση (350 bar), με αποτέλεσμα να χαρίζει στην Tonale τόσο την απαραίτητη σπιρτάδα, όσο και την οικονομία χρήσης.
Αναφορικά με την τελευταία, κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας, η μέση τιμή που καταγράψαμε ήταν περίπου 7,6 λίτρα/100χλμ., νούμερο που μπορεί να απέχει αρκετά από τα 5,7 λίτρα/100 χλμ. που ανακοινώνει το εργοστάσιο, ωστόσο είναι άκρως ικανοποιητικό για ένα SUV αυτού του όγκου και βάρους (1.525 κιλά), ενώ προσπαθώντας να περιοριστεί μπορεί να προσεγγίσει και τα 6,5 λίτρα/100χλμ., αν και λόγω του σπορ ύφους της κατασκευής συχνά σε κάνει να ξεφεύγεις τόσο εσύ όσο και η κατανάλωση (άνω των 9 λίτρων/100χλμ.), αφού και αυτή η Alfa είναι απολαυστική…
Στο Χολομώντα λοιπόν για δυο λόγους…
Ο πρώτος το χρώμα Misano Blue του αυτοκινήτου δοκιμής, που είναι ιδιαίτερο και οι φωτογραφικές σου ανησυχίες σε κάνουν να φαντάζεσαι τοπία με αντίστοιχα εντυπωσιακά χρώματα…
Μονόδρομος λοιπόν ο Χολομώντας που αυτή την εποχή «μαγεύει» με τα χειμωνιάτικα χρώματά του και τα πεσμένα φύλλα…
Και ο δεύτερος -και κυριότερος- το ύφος του δημιουργού στις κατασκευές του, που διαμόρφωνε πάντα άκρως ενδιαφέροντα οδηγικά αυτοκίνητα με χαρακτήρα, που σου έμειναν -από παλαιότερες εμπειρίες- χαραγμένες στο μυαλό, με αποτέλεσμα να προστάζεσαι έστω και άτυπα για να αναζητήσεις και πάλι ορεινές διαδρομές με στροφιλίκι για να απολαύσεις και αυτή την Alfa…
Βλέπετε, οι Alfa πάντα είχαν το δικό τους τρόπο για να σε καλύψουν οδηγικά και να σε κάνουν να δεθείς μαζί τους, τη στιγμή που έθεταν τα δικά τους ψηλά όρια στην εξαιρετική οδική συμπεριφορά. Ποιος άλλωστε ξεχνάει τα κοφτερά τιμόνια τους ή τα φρένα, που δύσκολα έβρισκες σε άλλη κατασκευή, τουλάχιστον συμβατική και όχι αγωνιστική…
Ωστόσο, αυτή η Alfa δεν είναι τόσο «ορθόδοξη» όσο οι πρόσφατες Giulia και Stelvio. Εξάλλου δεν τυγχάνει της ευλογίας της αρχιτεκτονικής του διαμήκη κινητήρα και της πίσω κίνησης, και φυσικά δεν είναι «χτισμένη» επάνω στην πλατφόρμα Giorgio με τη χαρακτηριστική της οξύτητα, αλλά στην πλατφόρμα του Jeep Compass (που προέρχεται από αυτή της Giulietta), με ό,τι αυτό συνεπάγεται…
Στην πράξη αυτή η Alfa δεν είναι τόσο απόλυτη όσο οι προαναφερθείσες, αλλά παρουσιάζει μια ομοιογενή οδική συμπεριφορά με αρκετά σπορ χαρακτηριστικά, συμβιβαζόμενη με την τάση της εποχής και τα θέλω του σημερινού μέσου αγοραστή. Είπαμε, είναι το μοντέλο που πρέπει να κάνει τη μιλανέζικη φίρμα ανταγωνιστική…
Βέβαια, όπως κάθε Alfa Romeo που σέβεται τον εαυτό της και την ιστορία της, έτσι και η Tonale είναι αρκετά σπορ (ίσως και η πιο σπορ της κατηγορίας), με τις μόνες παραχωρήσεις να φαίνεται πως έχουν γίνει στο σύστημα διεύθυνσης, το οποίο είναι περισσότερο «ηλεκτρικό», με αποτέλεσμα να σε δυσκολεύει λίγο στην απορρόφηση της πληροφορίας. Είναι όμως άμεσο και άκρως «κοφτερό» (2,3 στροφές από άκρη σε άκρη), ενώ σε συνδυασμό με τις μεγάλες ζάντες του αυτοκινήτου δοκιμής (20 ιντσών) και τα ελαστικά διαστάσεων 235/40 σε κάνουν να εμπιστεύεσαι απόλυτα το μπροστινό και να πιέζεις όλο και παραπάνω, τη στιγμή που σκέφτεσαι ότι και 100 επιπλέον ίπποι θα ήταν εύκολα διαχειρίσιμοι, για να μην πούμε ιδανικοί για την απόλυτη απόλαυση…
Σε αυτό συντελούν και τα φρένα που έχουν τη σφραγίδα της Brembo και παρά την ηλεκτρική αντλία είναι άμεσα και δεν δείχνουν σημάδια κόπωσης ακόμα και μετά από εκτεταμένη χρήση, όπως επίσης και η καλορυθμισμένη ανάρτηση, η οποία είναι ανεξάρτητη σε όλους τους τροχούς και στην περίπτωση του αυτοκινήτου δοκιμής περιλαμβάνει παθητικά αμορτισέρ FSD. Στην πράξη, καταφέρνει με αριστοτεχνικό τρόπο να διατηρεί την ισορροπία μεταξύ των περιορισμένων κλίσεων και της απορρόφησης των ανωμαλιών, που σίγουρα δε λείπουν στη χώρα μας…
Όσο αφορά στον ανοιχτό δρόμο, οι 160 ίπποι δε βάζουν φωτιά στην άσφαλτο, αλλά καταφέρνουν και κάνουν την Tonale να κινείται με περίσσια άνεση.
Σε αυτό συντελεί και το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη με την αμεσότητά του, αρκεί να είναι επιλεγμένο το πρόγραμμα dynamic (D) από το χαρακτηριστικό περιστροφικό διακόπτη του DNA της Alfa.
Με αξίες και αξία…
Όπως όλα τα μοντέλα της Alfa Romeo έτσι και η νεότερη Tonale εφοδιάζεται με τις αξίες της ιστορικής μάρκας, οι οποίες σε αυτήν εμφανίζονται με πιο εξευγενισμένο τρόπο, όπως άλλωστε προστάζει και η αγορά σήμερα.
Σε αυτήν, η Tonale επιδεικνύει ένα εξαιρετικά εντυπωσιακό ντιζάιν, σπορ οδική συμπεριφορά, αυξημένη πολυτέλεια και τεχνολογία, καθώς και υβριδική μετακίνηση που είναι και της μόδας.
Απέναντί της βέβαια έχει έναν σκληρό και άκρως απαιτητικό ανταγωνισμό, τόσο της κατά βάσης γερμανοκρατούμενης premium κατηγορίας, όσο και των πιο πρόσφατων εξ’ ανατολάς παικτών, με την πλειοψηφία αυτών μάλιστα να αποκτούνται και με αρκετά λιγότερα χρήματα, αφού το νέο ιταλικό SUV ξεκινάει από τα 39.992 ευρώ για την έκδοση με τους 130 ίππους και φτάνει μέχρι τα 50.792 ευρώ για την έκδοση Veloce με τους 160 ίππους. Νούμερα που σίγουρα ακούγονται μεγάλα, ωστόσο να μην ξεχνάμε ότι τα πάθη πληρώνονται…
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΜΠΟΥΚΗΣ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ |
1.5Τ
|
Καύσιμο |
Βενζίνη
|
Χωρητικότητα(κ.εκ.) | 1.469 |
Κύλινδροι | 4 σε σειρά |
Βαλβίδες | 16 |
Μεγ. Ισχύς(ίπποι/σ.α.λ.) |
160/5750
|
Μεγ. Ροπή(Nm/σ.α.λ.) | 240/1500 |
Θέση |
Εμπρός, εγκάρσια
|
Τροφοδοσία |
Άμεσος ψεκασμός, τούρμπο VGT, σύστημα mild hybrid 48V
|
Εκκεντροφόροι | 2ΕΕΚ |
Διάμ.X Διαδρ.(χλστ.) |
71,2 x 92,2
|
Σχέση συμπίεσης |
12,5:1
|
Κιλά/ίππο | 9,5 |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | |
Εμπρός |
Γόνατα ΜακΦέρσον με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός
|
Πίσω |
Γόνατα ΜακΦέρσον με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός
|
ΦΡΕΝΑ | |
Εμπρός |
Αεριζόμενοι δίσκοι 305×28 χλστ.
|
Πίσω |
Δίσκοι 278×12 χλστ.
|
ΤΙΜΟΝΙ | |
Σύστημα |
Κρεμαγιέρα
|
Υποβοήθηση |
Ηλεκτρική
|
Στροφές τιμονιού | 2,3 |
Διάμετρος στροφής(μέτρα) | 11,6 |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | |
Κίνηση |
Στους εμπρός τροχούς
|
Κιβώτιο |
Αυτόματο, διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων
|
Σχέση μετάδοσης 1η | 4.462 |
Σχέση μετάδοσης 2η | 2.824 |
Σχέση μετάδοσης 3η | 1.807 |
Σχέση μετάδοσης 4η | 1.262 |
Σχέση μετάδοσης 5η | 0.964 |
Σχέση μετάδοσης 6η | 0.771 |
Σχέση μετάδοσης 7η | 0.638 |
Σχέση μετάδοσης 8η | – |
όπισθεν | 4.385 |
Τελική σχέση μετάδοσης | 4.176 |
ΤΡΟΧΟΙ | |
Διάσταση |
20×8,0J
|
Υλικό |
Αλουμίνιο
|
Τύπος ελαστικών |
Pirelli P-Zero
|
Διάσταση ελαστικών |
235/40 R20
|
Ρεζέρβα |
Κιτ επισκευής
|
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΒΑΡΗ | |
ΜήκοςXπλάτοςXύψος(χλστ.) |
4528x1841x1601
|
Μεταξόνιο(χλστ.) | 2636 |
Μετατρόχιο εμπρός(χλστ.) | 1585 |
Μετατρόχιο πίσω(χλστ.) | 1577 |
Βάρος(κιλά) | 1525 |
Χώρος αποσκευών(λίτρα) | 500 |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-60 χλμ./ώρα (δευτ.) | 4,0 |
0-100 χλμ./ώρα (δευτ.) | 9,1 |
0-120 χλμ./ώρα (δευτ.) | 13,2 |
Τελική ταχύτητα(χλμ./ώρα) | 207 |
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ(λίτρα/100χλμ.)-ΡΥΠΟΙ(γρ./χλμ.) | |
Μέση τιμή κατασκευαστή | 5,7 |
Μέση τιμή δοκιμής | 7,6 |
Μέγιστη τιμή δοκιμής | 9,2 |
Ελάχιστη τιμή δοκιμής | 6,8 |
Αυτονομία(χλμ.) | 726 |
Ρεζερβουάρ(λίτρα) | 55 |
Εκπομπή CO2 | 139 |
ΤΙΜΗ(ευρώ) | |
Βασικής έκδοσης | 39.992 |
Αυτοκίνητου δοκιμής | 47.000 |
Δείτε όλες τις φωτογραφίες της δοκιμής: