FeaturesOld School

Πρόσωπα: Sir Stirling Moss (1929–2020)

Ο Sir Stirling Moss, ένας από τους καλύτερους οδηγούς αγώνων όλων των εποχών, άφησε την τελευταία του πνοή στο Λονδίνο σε ηλικία 90 ετών, μετά από μακρά ασθένεια. Παρά το γεγονός ότι δεν κέρδισε ποτέ του το Πρωτάθλημα στη Formula 1, αποτέλεσε μια από τις σημαντικότερες προσωπικότητες στο μηχανοκίνητο αθλητισμό…

Ο Βρετανός οδηγός-σταρ της δεκαετίας του 1950 και των αρχών του ’60, Sir Stirling Moss, κέρδισε συνολικά 212 από τους 529 αγώνες στους οποίου πήρε εκκίνηση, συμπεριλαμβανομένων και 16 Grand Prix της Formula 1.

Γρήγορος και ευπροσάρμοστος, ο Sir Moss οδήγησε συνολικά 84 διαφορετικά αυτοκίνητα στην καριέρα του, συμμετέχοντας σε έως και 62 αγώνες μέσα σε μια χρονιά.

Δυστυχώς, στάθηκε άτυχος και δεν κέρδισε ποτέ το Πρωτάθλημα στη Formula 1 και τερμάτισε στη δεύτερη θέση τέσσερεις φορές στη σειρά, από το 1955 έως το 1958 και στην τρίτη θέση από το 1959 έως το 1961.

Αποσύρθηκε από τις κορυφαίες αγωνιστικές διοργανώσεις το 1962 μετά από σύγκρουση που είχε κατά τη διάρκεια δοκιμών στο Goodwood, η οποία τον άφησε σε κώμα για ένα μήνα.

Μετά από αυτό ένιωσε ότι έχει χάσει τη σπιρτάδα και την οξύνοιά του και αποφάσισε να αποχωρήσει από την ενεργό δράση.

Γεννημένος στο Λονδίνο το 1929, ο Stirling Craufurd Moss ξεκίνησε την καριέρα του το 1948, αγωνιζόμενος με μικρά κεντρομήχανα Cooper 500 κ.εκ. Η πρώτη του σημαντική διεθνής νίκη ήρθε το 1950 στο RAC Tourist Trophy, με μια Jaguar XK120, ενώ η πρώτη του νίκη στη Formula 1 ήρθε το 1955 στο βρετανικό Grand Prix, στο τιμόνι μιας W196 MercedesBenz. Ήταν ο πρώτος Βρετανός στην ιστορία που κέρδιζε στον αγώνα της Μ. Βρετανίας.

Η σεζόν του 1955 ήταν ιδιαίτερα ξεχωριστή. Έχοντας συμβόλαιο με την εργοστασιακή ομάδα της MercedesBenz, ο Moss δεν κέρδισε μόνο το βρετανικό Grand Prix, αλλά την ίδια χρονιά πήρε τη νίκη στους αγώνες RAC Tourist Trophy, Targa Florio και Mille Miglia με μια αγωνιστική 300 SLR. Να σημειωθεί ότι η νίκη στον αγώνα Mille Miglia του 1955 συνοδεύτηκε από μια μέση ταχύτητα λίγο κάτω από 160 χλμ./ώρα, επίδοση που ξεχωρίζει ακόμα και σήμερα στην ιστορία του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Όταν η MercedesBenz αποσύρθηκε από τους αγώνες το 1955, ο Moss πέρασε δύο σεζόν με τη Maserati και στη συνέχεια εντάχθηκε στην ομάδα της βρετανικής Vanwall για τη σεζόν του 1958. Και καθώς το αγωνιστικό της Vanwall δεν ήταν έτοιμο ακόμα στον πρώτο αγώνα, το Grand Prix Αργεντινής, ο Moss αγωνίστηκε εκεί με ένα CooperClimax της ιδιωτικής ομάδας του Rob Walker και κέρδισε τον αγώνα. Ήταν η πρώτη νίκη για αυτοκίνητο με τον κινητήρα τοποθετημένο πίσω στη σύγχρονη ιστορία της Formula 1.

O Stirling Moss ήταν ένας αγωνιζόμενος με μνημειώδες ήθος. Όταν ο επίσης Βρετανός οδηγός και αντίπαλος Mike Hawthorn έμεινε (έσβησε ο κινητήρας του) με την αγωνιστική Ferrari στο ανηφορικό κομμάτι της πίστας του Grand Prix Πορτογαλίας του 1958, ο Moss του φώναξε να το «σκάσει» τσουλώντας το στην κατηφόρα, ενώ στη συνέχεια τον υπερασπίστηκε ενάντια στους κριτές που ήθελαν να τον ακυρώσουν, επιμένοντας πως ο Hawthorn βρισκόταν εκτός πίστας για όσο χρόνο κινούταν αντίθετα στη ροή του αγώνα.

Έτσι ο Hawthorn κράτησε του έξι βαθμούς της δεύτερης θέσης και τελικά κέρδισε το πρωτάθλημα ενάντια στον Moss για μόλις ένα βαθμό, παρά το γεγονός ότι είχε κερδίσει μόλις ένα Grand Prix, σε αντίθεση με τον Moss που είχε κερδίσει τέσσερα εκείνη τη χρονιά.

Όταν αποσύρθηκε από τους αγώνες της μεγάλης κατηγορίας, ο Moss ασχολήθηκε με την οικογενειακή μεσιτική επιχείρηση. Ως γνήσιος τεχνολάτρης, έχτισε το σπίτι του στο Mayfair του Λονδίνου σύμφωνα με αποκλειστικά δικά του σχέδια τη δεκαετία του 1960 και ενσωμάτωσε σε αυτό προχωρημένες για την εποχή τεχνολογίες, όπως κουμπιά για τον έλεγχο της θερμοκρασίας του μπάνιου, πτυσσόμενο τραπεζάκι για φαγητό μπροστά στην τηλεόραση και σύστημα που έκρυβε την τηλεόραση και το ηχοσύστημα πίσω από ξύλινα ντουλάπια όταν αυτά δε χρησιμοποιούνταν. Αργότερα το σπίτι του απέκτησε και ένα ασανσέρ από ανθρακόνημα, δώρο από την αγωνιστική ομάδα F1 της Williams.

Ο Moss δεν έμεινε εντελώς εκτός αγώνων αφότου αποσύρθηκε. Ολοκλήρωσε με επιτυχία το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ Λονδίνο-Σαχάρα-Μόναχο του 1974 και συμμετείχε με τον Jack Brabham στον αγώνα Hardie-Ferodo 1000 του 1976. Επίσης οδήγησε ένα εργοστασιακό Audi στα Πρωταθλήματα British Touring Car Championship του 1980 και 1981.

Ο Moss εργάστηκε επίσης ως πρεσβευτής για πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των Chrysler Australia και Jaguar. Η μακροβιότερη συνεργασία του ήταν με τη Mercedes-Benz, με την οποία επισκεπτόταν τακτικά το Pebble Beach Concours d’Elegance και άλλες παρόμοιες διοργανώσεις.

Τον Sir Stirling μνημονεύουν πλέον και διαδέχονται η τρίτη σύζυγός του, Susie και τα δυο του παιδιά…

«Πέθανε όπως έζησε, δείχνοντας πολύ ωραίος», δήλωσε η Lady Moss στην κυριακάτικη βρετανική Daily Mail και πρόσθεσε: «Έτρεξε ένα γύρο παραπάνω από όσο άντεχε. Στο τέλος απλά έκλεισε τα μάτια του…».

Related posts
HotIn Pen & InkManuscriptsMotorsportOld SchoolWRCΧρήστος Κίτσος

Ράλλυ Κροατίας: Από το Delta Rally του ’74, στον τέταρτο γύρο του ’24…

FeaturesHotIn Pen & Ink

Throwback: Όταν η Mitsubishi «έφτιαξε» ένα ηλεκτρικό EVO…

FeaturesIn & OutIn Pen & Ink

Θέμα: Όλες οι Ferrari του Lewis Hamilton!

Εγγραφείτε στο newsletter μας...

…και ενημερωθείτε με άποψη για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα!