Old WayThrowback Reviews

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: FIAT UNO

Με αφορμή τα 40 χρόνια που «κλείνει» φέτος το Uno και την Fiat να μας θυμίζει τη ρηξικέλευθη διαφήμισή του (δες εδώ), ανοίγουμε το αρχείο μας και θυμόμαστε αυτά που γράφαμε γι’ αυτό όταν πρωτοπαρουσιάστηκε, τον Απρίλη του 1983!
Τα αναδημοσιεύουμε αυτούσια λοιπόν…

FIAT UNO: O ΔΙΑΔΟΧΟΣ

Ο διάδοχος του πολύ επιτυχημένου 127 έφτασε μετά από επτά χρόνια. Η αναμονή όμως άξιζε!

H Fiat τα τελευταία χρόνια έχει χαράξει μια τελείως δικιά της σχεδιαστική πολιτική. Ακολουθεί τον δρόμο της απλότητας με τη σκέψη ότι ο συντομότερος δρόμος μεταξύ δύο σημείων είναι η ευθεία γραμμή.

Η απλοποιημένη σκέψη (αλλά όχι απλοϊκή) έκανε την πρώτη της εμφάνιση στο 127, μπέρδεψε κάπως τις καταστάσεις με το Ritmo και προχώρησε σωστά στο Πάντα. Η σκέψη του μεγαλύτερου Ιταλικού κολοσσού μιλά για λειτουργικότητα και άμεση αισθητική. Μιλά για αυτοκίνητα που θα αντέχουν στο χρόνο και θα απευθύνονται στο «κάθε μέρα» με μικρό κόστος συντήρησης. Άλλωστε όποιος ζητά κάτι περισσότερο δεν έχει παρά να καταλήξει σε μια Λάντσια.

Πάνω σε αυτό το σκεπτικό γεννήθηκε ο διάδοχος του πολύ επιτυχημένου και «μπεστ σέλλερ» 127.

Η σχεδίαση ακολούθησε τις προδιαγραφές του Πάντα. Πρώτα μπήκαν τέσσερα καθίσματα με τον παλιό καλό κινητήρα μπροστά. Μελετήθηκε πόσο χώρο χρειάζονται τέσσερις Ευρωπαίοι και γύρω-γύρω κτίστηκε ένα αυτοκίνητο που δεν προκαλεί κανέναν με την οπτική του.

Πριν πέντε χρόνια θα ήταν πρωτοποριακό, τώρα είναι αδιάφορο και μετά από πέντε χρόνια ικανοποιητικό.

Η Φίατ χρειαζόταν ένα βασικό αυτοκίνητο με την υπόσχεση υψηλών πωλήσεων και δεν τα κατάφερε άσχημα.

Η ποικιλία κινητήρων πάλι είναι μεγάλη. Αρχίζει από το αθώο 45 (που θα φτάσει τελικά στη χώρα μας) για να ανεβούμε στο 55 και από εκεί στο 70! Όσο για το τέλος του 83 προβλέπονται μία έκδοση τούρμπο, ίσως με 105 ίππους οπότε θα μπει και τέλος στα GTI και XR3.

Η έκδοση των 45 ίππων χρησιμοποιεί τον παλιό κινητήρα των 903 κ.εκ. που πρωτοπαρουσιάστηκε στο πίσω μέρος του 650. Με τα χρόνια μεγάλωσε αλλά ποτέ δεν έχασε τον πλευρικό εκκεντροφόρο και τα τρία έδρανα βάσης. Προβλήματα όμως δεν έχει και ανταλλακτικά υπάρχουν ακόμα και στα… περίπτερα.

Η διάμετρος x διαδρομή είναι 65 x 68 χιλ. και οι ίπποι εμφανίζονται στις 5.600 σαλ. Στην έκδοση των 1116 κ.εκ. υπάρχει ο Βραζιλιάνικος κινητήρας με τον επικεφαλής εκκεντροφόρο και 55 ίππους στις 5.600 σαλ με συμπίεση 9,2:1 και διάμετρο x διαδρομή 80 x 55,5 χιλ. Εδώ η τροφοδοσία γίνεται με ένα βέμπερ 32 χιλ. και τα κιβώτια ταχυτήτων είναι τεσσάρων ή πέντε σχέσεων. Διαλέγετε και παίρνετε!

Για να φτάσουμε στο 70 Super που φορά τον κινητήρα των 127 Sport. Με 1301 κ.εκ. από 76,4 x 55,5 χιλ. διαμέτρου x διαδρομής έχουμε 70 ζωντανά αλογάκια στις 5.700 σαλ. Ενώ η ροπή φτάνει τα 10,2 χλγ. στις 2.900 σαλ.

Και εδώ ο εκκεντροφόρος είναι επικεφαλής και η τροφοδοσία γίνεται με καρμπυρατέρ βέμπερ.

Η κίνηση γίνεται (φυσικά) με τους εμπρός τροχούς αλλά οι αναρτήσεις είναι ξανά σχεδιασμένες. Εμπρός υπάρχουν γόνατα Μακ Φέρσον αλλά έχει μελετηθεί πολύ η σωστή στήριξή τους.

Τώρα υπάρχει γέφυρα και τα ψαλίδια δεν «πιάνουν» κατευθείαν όπως συνέβαινε με τα 127. Αλλά και οι βραχίονες του 127 έχουν αντικατασταθεί με τριγωνικά ψαλίδια για την καλύτερη απορρόφηση των δυνάμεων. Τα αμορτισέρ είναι ομόκεντρα με τα ελατήρια και τα ακρόμπαρα του τιμονιού «στρίβουν» τις μπουκάλες των αμορτισέρ. Για να μην έχουμε όμως τριβές στα σημεία στήριξης των αμορτισέρ η Φίατ έχει τοποθετήσει κυλινδρικούς τριβείς. Η επιβράδυνση εμπρός επιτυγχάνεται με δισκόφρενα ενώ πίσω ζουν ταμπούρα.

Πίσω η ανάρτηση βασίζεται πάνω σε ένα άκαμπτο άξονα σε σχήμα Η με κυλινδρικά ελατήρια και αμορτισέρ. Η σχεδίαση αυτή μπορεί βέβαια να μην είναι ο ιδανικότερος τρόπος, αλλά κρατά πάντα τους τροχούς κάθετα στο έδαφος, δεν επιτρέπει στρεβλώσεις και οπωσδήποτε είναι φθηνός στην κατασκευή τους.

Εσωτερικά το πλαστικό κυριαρχεί, αλλά είναι καλής ποιότητας και ο πίνακας οργάνων μαζί με τα χειριστήρια είναι εργονομικά σωστός.

Υπάρχει άφθονος χώρος για μικροπράγματα μαζί με κινούμενο τασάκι και σωστός εξαερισμός.

Τα καθίσματα είναι ένας ικανοποιητικός συνδυασμός άνεσης και πλευρικής στήριξης και γενικά το Uno είναι πιο ευρύχωρο εσωτερικά από το 127. Και αυτό είναι ένα πραγματικό θαύμα αφού είναι κοντύτερο σε μήκος από τον προκάτοχό του.

Επιτέλους, υπάρχουν δύο εκδόσεις τριών και πέντε θυρών και ο εξοπλισμός είναι πλήρης ακόμα και στις «φτωχές» εκδόσεις με προσκέφαλα και καθαριστήρα πίσω ενώ στις πιο «πλούσιες» βελτιώνονται τα υλικά και προστίθεται στροφόμετρο.

Ο συναγωνισμός όμως προβλέπεται σκληρός στην κατηγορία αυτή των 1000 έως 1100 κ.εκ. Η Νίσσαν έχει το δικό της όπλο μαζί με το Κόρσα της Όπελ ενώ οι Γάλλοι δεν κοιμούνται. Η Πεζώ παρουσίασε το 204 ενώ η Ρενώ ετοιμάζεται.

Το Uno είναι ένας άξιος αντικαταστάτης του 127. Αλλά οι Ιταλοί έκαναν ένα σφάλμα, έπρεπε να το είχαν παρουσιάσει πριν τρία χρόνια!_#Τεύχος Νο.010 | Απρίλιος 1983

*Κάνοντας κλικ σε μία από τις παρακάτω φωτογραφίες, μπορείτε να δείτε σε πλήρη οθόνη και την πρωτότυπη παρουσίαση του Fiat Uno…

Εγγραφείτε στο newsletter μας...
…και ενημερωθείτε με άποψη για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα!