In Pen & InkOld School

Hall of Fame: Lamborghini Countach

Η Lamborghini είναι γνωστή για τα εντυπωσιακά οχήματα που παράγει και με αφορμή την μαύρη Countach που είδαμε πρόσφατα να «πιάνει» τα 775.000 δολάρια στη δημοπρασία της RM Sotheby’s (δες εδώ), αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε το παρών αφιέρωμα για το πιο εντυπωσιακό μοντέλο της, που πιστεύουμε πως είναι η Countach…

Ένα supercar με εξωφρενική εμφάνιση για την εποχή που παρουσιάστηκε, αλλά με αντοχή στο χρόνο αν κρίνουμε από το γεγονός ότι έμεινε στην παραγωγή για 16 ολόκληρα χρόνια!

Ένα όχημα που σε αφίσες κόσμησε πολλά παιδικά δωμάτια τη δεκαετία του ’70, ’80 αλλά και ’90. Παιδικό όνειρο όλων των “petrolheads” που σήμερα είναι κοντά στην ηλικία των 30 και για πολλούς εξ’ αυτών ο απόλυτος ορισμός του supercar.

Η λέξη Countach είναι ένα επιφώνημα θαυμασμού της τοπικής διαλέκτου του Piedmont, περιοχή της βορειοδυτικής Ιταλίας, που χρησιμοποιείται συνήθως από τους άνδρες όταν αντικρίζουν μια εξαιρετικά όμορφη και εντυπωσιακή γυναίκα.

Σε γενικές γραμμές, τα περισσότερα αυτοκίνητα της Lamborghini σχετίζονται με τους ταύρους και ταυρομαχίες, αλλά όταν ο Nuccio Bertone είδε για πρώτη φορά το “Project 112” στο στούντιο του, η λέξη Countach ήρθε στο μυαλό του και έμεινε με το αυτοκίνητο από τότε.

Η επίσημη παρουσίαση του πρωτοτύπου έγινε στο Σαλόνι της Γενεύης το 1971. Το πρωτότυπο ήταν άκρως εντυπωσιακό για την εποχή, αλλά δεν είχε φτάσει ακόμη στην τελική του μορφή.

Στο Σαλόνι της Γενεύης παρουσιάστηκε δύο ακόμη φόρες τα επόμενα έτη. Το 1972 εμφανίστηκε μια κόκκινη Countach με την ονομασία LP 400 ενώ το 1973 μια πράσινη της οποίας η εμφάνιση διέφερε ελάχιστα από την έκδοση παραγωγής που ακολούθησε στο επόμενο έτος.

Η αρχή μια νέας εποχής για τη Lamborghini

O Paolo Stanzani ανέλαβε την εποπτεία του όλου project, ο Marchello Gardini από τον Bertone τον σχεδιασμό και ο Bob Wallace (έμπειρος οδηγός της Lamborghini) ασχολήθηκε με την εξέλιξη του αυτοκινήτου.

Η Countach ήταν σχεδιασμένη από τον Marcello Gandini του οίκου Bertone, τον ίδιο σχεδιαστή και στούντιο που σχεδίασε τη Miura.

Ο Gandini ήταν τότε ένας νεαρός, άπειρος (όχι πολύ έμπειρος όσον αφορά τις πρακτικές) σχεδιαστής, με εργονομικές πτυχές στο σχεδιασμό αυτοκινήτων, αλλά την ίδια στιγμή ελεύθερος δημιουργικά.

Το σχεδιαστικό σήμα-κατατεθέν ήταν οι πόρτες της Countach, που ήταν «πόρτες-ψαλίδια». Ο λόγος για τον οποίο οι σχεδιαστές τοποθέτησαν αυτού του είδους τις πόρτες ήταν επειδή το σωληνωτό σασί spaceframe του αυτοκινήτου έκανε αναγκαστικά πολύ ψηλά και φαρδιά τα μαρσπιέ και έτσι το πλάτος του αυτοκινήτου έκανε αδύνατη τη χρήση συμβατικών πορτών.

Concept LP500

Το πρωτότυπο της Countach έκανε τη μεγαλειώδη «πρώτη» του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης την άνοιξη του 1971 όπως προαναφέραμε και ήταν βαμμένο σε κίτρινο έντονο χρώμα. Φυσικό επακόλουθο ήταν να τραβήξει όλα τα βλέμματα πάνω του.

Το πρωτότυπο όμως δυστυχώς δεν κατάφερε να επιβιώσει μιας και θυσιάστηκε σε crash test για να αποκτήσει ευρωπαϊκή έγκριση τύπου, έστω και αν η μέθοδος κατασκευής του ήταν εντελώς διαφορετική με αυτή των αυτοκινήτων παραγωγής.

LP400

Countach LP400

Η Countach εν τέλει μπήκε στην παραγωγή με τον κωδικό LP400, εξοπλισμένη με κινητήρα 4.0 λίτρων και απέδιδε 353 ίππους, νούμερο εντυπωσιακό για τα δεδομένα της εποχής, ενώ η πρώτη Countach που βγήκε από το φημισμένο ιταλικό εργοστάσιο, παραδόθηκε σε Αυστραλό ιδιοκτήτη το 1974.

Εξωτερικά, ελάχιστα πράγματα είχαν αλλάξει από την τελική μορφή του πρωτοτύπου. Στο πίσω μέρος, συμβατικά φώτα αντικατέστησαν τα φουτουριστικά φωτιστικά σώματα του πρωτοτύπου. Το styling είχε γίνει κάπως πιο επιθετικό από την αρχική σύλληψη του Gandini, με τις απαιτούμενες μεγάλες εισαγωγές αέρα και αεραγωγούς που ήταν απαραίτητοι για την ψύξη του κινητήρα να κάνουν αισθητή την παρουσία τους, αλλά το συνολικό αποτέλεσμα δικαίωσε την εταιρία αλλά και τον σχεδιαστή.

Η αρχική LP400 είχε στενά ελαστικά και μπορεί να υπερηφανεύεται ότι είχε και το χαμηλότερο συντελεστή οπισθέλκουσας από όλες τις επόμενες εκδόσεις Countach, πράγμα που ενδεχομένως σημαίνει ότι, ανεπίσημα, είχε και την υψηλότερη τελική ταχύτητα.

Τα διακριτικά στο πίσω μέρος ήταν απλώς “Lamborghini Countach”, χωρίς σημάνσεις για την χωρητικότητα του κινητήρα όπως συνέβη στις επόμενες εκδόσεις.

Μέχρι το τέλος του 1977, η εταιρεία παρήγαγε 158 Countach LP400.

LP400S

Το 1978, έκανε την εμφάνιση του το LP400S, με τον κινητήρα ελαφρώς αναβαθμισμένο και πλέον απέδιδε 375 ίππους. Οι πιο ριζικές αλλαγές ήταν στο εξωτερικό του αυτοκινήτου, όπου τα ελαστικά αντικαταστάθηκαν με τα πολύ φαρδύτερα, σήμα κατατεθέν, Pirelli P7, και τα πίσω φτερά από fiberglass «φούσκωσαν», δίνοντας στο αυτοκίνητο την χαρακτηριστική εμφάνιση που κράτησε μέχρι και το οριστικό τέλος της περιόδου παραγωγής του.

Η -προαιρετική- σχήματος V αεροτομή ήταν διαθέσιμη για πρώτη φορά βελτιώνοντας αρκετά το κράτημα και την αίσθηση του πίσω μέρους, μειώνοντας όμως την τελική ταχύτητα.

Βέβαια, οι περισσότεροι ιδιοκτήτες πλήρωναν το αρκετά υψηλό αντίτιμο για απόκτηση μιας Countach με την χαρακτηριστική αεροτομή. Οι φήμες της εποχής λένε ότι τα αυτοκίνητα με αεροτομή είχαν ως και 20χλμ./ώρα χαμηλότερη τελική ταχύτητα, αλλά ο χειρισμός της LP400S χάρη σε αυτό και στα φαρδύτερα ελαστικά βελτιώθηκε και έκαναν το αυτοκίνητο πιο σταθερό στις στροφές.

Αισθητικά, ορισμένοι προτιμούν τις καθαρότερες γραμμές του πρωτοτύπου, ενώ άλλοι προτιμούν τις πιο επιθετικές γραμμές των νεότερων μοντέλων, αρχής γενομένης με την LP400S.

Όσο για τα διακριτικά στο πίσω μέρος, αυτά παρέμειναν, “Lamborghini Countach”, αλλά προστέθηκε ένα “S” στη δεξιά πλευρά.

Συνολικά 237 κομμάτια LP400S βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής έως το 1982.

LP500S

Το 1982 ένας νέος κινητήρας μεγαλύτερου κυβισμού αυτή τη φορά πήρε θέση κάτω από το καπό της Countach, αποδίδοντας και πάλι 375 ίππους αλλά με πολλή περισσότερη ροπή, ενώ το αμάξωμα έμεινε αμετάβλητο.

5000QV

Το 1985 ο 12κύλινδρος κινητήρας βελτιώθηκε και πάλι ενώ ο κυβισμός αυξήθηκε στα 5,2 λίτρα με τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο. Τα καρμπυρατέρ μετακινήθηκαν στα πλάγια και προς το πάνω μέρος του κινητήρα για καλύτερη ψύξη, αλλά δυστυχώς αυτό δημιούργησε ένα εξόγκωμα στο καπό του κινητήρα, μειώνοντας την ήδη κακή ορατότητα προς τα πίσω.

Η σημαντικότερη όμως αλλαγή έγινε στον κινητήρα με την χρήση του ψεκασμού καυσίμου (Bosch K-Jetronic), αποδίδοντας 420 ίππους, αντί για 455 ίππους  του μοντέλου Euro-spec με τα έξι καρμπυρατέρ της Weber.

Θα πρέπει επίσης να αναφέρουμε πως με την 5000QV παράγεται για πρώτη φορά έκδοση συμβατή για κυκλοφορία στις ΗΠΑ από το εργοστάσιο, με τις απαραίτητες αλλαγές στο εξωτερικό του αυτοκινήτου.

25th Anniversary

Το 1988 μια «ειδική» Countach δημιουργήθηκε για να γιορτάσει η εταιρία την 25η επέτειό της. Μηχανικά, η επετειακή Countach ήταν όμοια με την 5000QV αλλά εξωτερικά οι αλλαγές ήταν αρκετές. Τα φωτιστικά σώματα, οι εισαγωγές αέρα, τα φτερά άλλαξαν πολύ προδιαθέτοντας όλους του αυτοκινητόφιλους για το επερχόμενο μοντέλο-αντικαστάτη.

Οι αλλαγές στην εμφάνιση δυστυχώς απογοήτευσαν αρκετούς και η Lamborghini κατηγορήθηκε ότι είχε επιρροές από τη Ferrari Testarossa. Η ψύξη του κινητήρα βελτιώθηκε, διορθώνοντας ένα πρόβλημα που είχε η Countach από όταν πρωτοπαρουσιάστηκε, ενώ τα πίσω ελαστικά διαστάσεων 345/35/15 ήταν τα μεγαλύτερα ελαστικά διαθέσιμα σε ένα αυτοκίνητο παραγωγής εκείνη την περίοδο.

Το επετειακό μοντέλο παρήχθη σε 650 μονάδες έως το 1990, όταν και αντικαταστάθηκε από την Lamborghini Diablo.

Ακόμη και αν η Countach είχε προβλήματα υπερθέρμανσης και σχεδόν μηδενική ορατότητα έγινε ένα supercar-είδωλο λόγω του πανέμορφου και εκκεντρικού design του.

Τέλος, να σημειώσουμε πως η μηδενική πίσω ορατότητα, οδήγησε πολλούς ιδιοκτήτες να ανοίγουν τις πόρτες και καθισμένοι στο μαρσπιέ να κάνουν όπισθεν για να καταφέρουν να παρκάρουν.

Η ατέλεια που την έκανε μοναδική…