FeaturesOld School

Η BMW έκλεισε τα 103 χρόνια της!

Στις 7 Μαρτίου 2019, η επέτειος ίδρυσης της BMW γιορτάστηκε για 103η φορά. Όλο αυτό το διάστημα ένα μικρό εργοστάσιο κινητήρων αεροπλάνων μεταμορφώθηκε σε κορυφαίο κατασκευαστή πολυτελών αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών παγκοσμίως.

Το 2019, το BMW Group Classic κάνει μία αναδρομή σε πολυάριθμα γεγονότα, εξαιρετικά επιτεύγματα και καινοτομίες.

100 χρόνια πριν: Η πρώτη επιτυχία της BMW ήταν ένα ρεκόρ ύψους πτήσης…

Πιο συγκεκριμένα, στις 17 Ιουνίου 1919, ο έμπειρος πιλότος δοκιμών Franz Zeno Diemer θέλησε να βοηθήσει την αναπτυσσόμενη εταιρεία BMW να πετύχει το πρώτο της παγκόσμιο ρεκόρ.

Απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Oberwiesenfeld του Μονάχου πιλοτάροντας το αεροπλάνο του που είχε κατασκευάσει η Γερμανική Flugzeugwerke με κινητήρα BMW IV στοχεύοντας σε ένα εντυπωσιακό ρεκόρ. Ο κινητήρας 230 ίππων ήταν ειδικά σχεδιασμένος για πτήσεις σε μεγάλα υψόμετρα. Ο Diemer χρειάστηκε μιάμιση ώρα για να ανεβάσει το αεροπλάνο του σε υψόμετρο 9.760 μέτρων, ενώ στο ανοιχτό cockpit, χρειάστηκε να αντιμετωπίσει θερμοκρασίες έως -50 βαθμούς Κελσίου και να αναπνέει αέρα με μειωμένα επίπεδα οξυγόνου.

Για την ιστορία ποτέ πριν ένα αεροπλάνο δεν είχε πετάξει τόσο ψηλά…

90 χρόνια πριν: Είσοδος στον κόσμο των τεσσάρων τροχών…

Δέκα χρόνια αργότερα, η BMW είχε ήδη επεκτείνει την προϊοντική γκάμα της με μοτοσυκλέτες και μετά έκανε το επόμενο βήμα, καθώς το Διοικητικό Συμβούλιο αποφάσισε την εμπλοκή στο χώρο του αυτοκινήτου.

Πρόεδρος ήταν ο FranzJosef Popp, ο οποίος κατείχε μία διευθυντική θέση στην εταιρία τα πρώτα στάδια παραγωγής κινητήρων αεροσκαφών.

Στις 22 Μαρτίου 1929, η πρώτη BMW3/15 PS έφυγε από τη γραμμή συναρμολόγησης του BerlinJohannisthal. Σχεδόν 16.000 μονάδες αυτού του νέου μικρού αυτοκινήτου κατασκευάστηκαν τα επόμενα χρόνια μέχρι το 1932.

60 χρόνια πριν: Η μεταστροφή έγινε με την BMW 700…

Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1950, η εταιρεία συνέβαλε σημαντικά στο να φέρει τους ανθρώπους της νέας Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στο δρόμο με την BMW Isetta και, στη συνέχεια, την BMW 600. Ωστόσο, οι φιλοδοξίες των πελατών εξακολούθησαν να αυξάνονται και ήταν απαραίτητο να δημιουργηθεί ένα νέο, μικρό αυτοκίνητο με συμβατική σχεδίαση για να αντισταθμίσει την πτώση πωλήσεων. Ο Βιεννέζος εισαγωγέας BMW, σχεδιαστής αυτοκινήτων και πρώην οδηγός αγώνων Wolfgang Denzel λειτούργησε ως κινητήρια δύναμη. Παρουσίασε στο Δ.Σ. της BMW τη σχεδίαση ενός δίθυρου μοντέλου notchback που είχε δημιουργήσει ο Ιταλός σχεδιαστής Giovanni Michelotti.

Το πρωτότυπο αποτέλεσε την πλατφόρμα για την BMW 700, η οποία παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 9 Ιουνίου, 1959. Μέχρι το 1965, πάνω από 190.000 μονάδες είχαν πωληθεί και η BMW κατάφερε να βγει από την οικονομική ύφεση.

60 χρόνια πριν: Μικροί μέτοχοι υπερασπίζονται την ανεξαρτησία της BMW

Προβλήματα πωλήσεων στον τομέα αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών είχαν προκαλέσει σοβαρές οικονομικές δυσκολίες κατά τη διάρκεια του 1950. Στην Ετήσια Γενική Συνέλευση που πραγματοποιήθηκε στις 9 Δεκεμβρίου 1959, η εξαγορά της εταιρίας από την Daimler-Benz AG ήταν θέμα της ατζέντας. Ωστόσο, πολλοί από τους μικρούς μετόχους εναντιώθηκαν στο σχέδιο αναδιοργάνωσης που ήταν συνδεδεμένο με την εξαγορά. Κατά τη διάρκεια μιας ταραχώδους συνεδρίας, ο δικηγόρος Friedrich Mathern κατάφερε να εντοπίσει ανακρίβειες στα επίσημα νούμερα. Πρόβαλε ένσταση ότι όλα τα κόστη εξέλιξης για την BMW 700 είχαν συμπεριληφθεί αδικαιολόγητα στον ισολογισμό του 1958. Επίσης, επέκρινε το γεγονός ότι η αξία της μάρκας BMW και των εργαζομένων της είχε αποτιμηθεί τόσο χαμηλά. Η συνεδρίαση διεκόπη, με αποτέλεσμα να εκπνεύσει η προθεσμία της προσφοράς από τη Στουτγάρδη. Η BMW παρέμεινε ανεξάρτητη, αλλά η οικονομική κρίση δεν είχε λυθεί και η ισχυρή δέσμευση του σημαντικού μετόχου Herbert Quandt τελικά προσέφερε τις απαραίτητες εγγυήσεις για τη συνέχεια. Την επόμενη χρονιά, υπέβαλλε νέο σχέδιο αναδιοργάνωσης που έλαβε υπόψη και τα συμφέροντα των μικρών μετόχων.

50 χρόνια πριν: Ξεκινά μία νέα εποχή στην παραγωγή μοτοσυκλετών…

Κινητήρες αεροπλάνων είχαν ήδη κατασκευαστεί στο Βερολίνο-Σπάνταου υπό την εποπτεία της BMW ήδη από τη δεκαετία του 1930 και μετά το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο προστέθηκαν εξαρτήματα μοτοσυκλετών και αυτοκινήτων. Το 1969, ολόκληρη η παραγωγή μοτοσυκλετών μετεγκαταστάθηκε από το Μόναχο στο Βερολίνο. Η έναρξη παραγωγής της BMW 5 Series συνέπεσε με τη μεταστέγαση. Οι BMW 50/5, BMW R60/5 και BMW R75/5 εξελίχθηκαν ως σπορ μοτοσικλέτες τουρισμού σύγχρονης σχεδίασης και είχαν εντελώς νέο πλαίσιο με τηλεσκοπικό πιρούνι στον εμπρός τροχό και προοδευτικό σύστημα πίσω ανάρτησης, ενώ για πρώτη φορά, οι πελάτες μπορούσαν να επιλέξουν μεταξύ εκδόσεων με διαφορετικά χρώματα.

40 χρόνια πριν: Η BMW M1 συμμετέχει στο πρωτάθλημα Procar Series

Η σπορ BMW M1 με κινητήρα στο κέντρο ήταν ήδη ακαταμάχητη. Αλλά η αληθινή μαγεία της αποκαλύφθηκε στην αγωνιστική πίστα. Αυτό αναδείχτηκε κυρίως στο πρωτάθλημα Procar Series που ξεκίνησε ο Διευθύνων Σύμβουλος της BMW Motorsport GmbH εκείνη την εποχή, Jochen Neerpasch.

Οι αγώνες διοργανώθηκαν το 1979 και το 1980 στο πλαίσιο προθέρμανσης για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Formula 1 στην Ευρώπη και εξελίχθηκαν σε ραγδαία επιτυχία. Οι ίδιοι ο πρωταγωνιστές γοητεύθηκαν από την ιδέα του Neerpasch για τη διοργάνωση αγώνων μεταξύ πιλότων της Formula 1 και οδηγών αυτοκινήτων τουρισμού που οδηγούσαν οχήματα με ίδια μηχανολογία και απέδιδαν 470 ίππους. Στις 12 Μαΐου του 1979, ο πρώτος αγώνας του Πρωταθλήματος Procar Series ξεκίνησε στο Zolder, Βέλγιο, και ακολούθησαν 16 ακόμα αγώνες.

20 χρόνια πριν: Παγκόσμια πρεμιέρα για την BMW X5…

Ένα όχημα παντός εδάφους με τετρακίνηση που εκτός από εντυπωσιακή συμπεριφορά στο δρόμο, προσέφερε και άριστες επιδόσεις στο δρόμο – με αυτή την περιγραφή παρουσιάστηκε η BMW X5 το φθινόπωρο του 1999, ως το παγκοσμίως πρώτο Sports Activity Vehicle. Λίγους μήνες αργότερα, η BMW X5 LeMans επέδειξε τις τεράστιες δυνατότητές της στη δυναμική οδήγηση. Επρόκειτο για ένα πειραματικό όχημα με V12 κινητήρα που απέδιδε πάνω από 700 ίππους.

Για την ιστορία, ο οδηγός αγώνων Hans-Joachim Stuck πέτυχε τελική ταχύτητα 309 χλμ./ώρα με αυτό το αυτοκίνητο στο Nürburgring.

20 χρόνια πριν: Η BMW Z8 ασκεί γοητεία με την κλασική αισθητική της…

Το 1999, η BMW παρουσίασε επίσης ένα ορόσημο στην ιστορία των μοντέλων, που δεν υστερούσε σε υπόλοιπα προσόντα. Η BMW Z8 που σχεδίασε ο Δανός Henrik Fisker δημιούργησε αίσθηση στη παγκόσμια πρεμιέρα της στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης.

Οι κομψές γραμμές θύμιζαν τη θρυλική BMW 507 ενώ το πολυτελές cockpit παραμένει εντυπωσιακό ακόμα και σήμερα. Οι κλασικές φόρμες “έντυσαν” καινοτόμες τεχνολογίες: ένα αυτοφερόμενο αλουμινένιο πλαίσιο με βιδωμένο αμάξωμα και V8 κινητήρα 400 ίππων. Συνολικά 5.703 οχήματα BMW Z8 κατασκευάστηκαν μεταξύ 2000 και 2003 σε ειδική μονάδα παραγωγής που ιδρύθηκε ειδικά γι’ αυτό το όχημα, στο εργοστάσιο της BMW στο Μόναχο.

Related posts
Formula 1HotIn Pen & InkManuscriptsMotorsportOld SchoolΧρήστος Κίτσος

F1 - Chinese GP: Η ιστορία του κινεζικού Grand Prix…

In Pen & InkManuscriptsMotorsportOld SchoolWRCΧρήστος Κίτσος

Ράλλυ Κροατίας: Από το Delta Rally του ’74, στον τέταρτο γύρο του ’24…

FeaturesIn Pen & Ink

Throwback: Όταν η Mitsubishi «έφτιαξε» ένα ηλεκτρικό EVO…

Εγγραφείτε στο newsletter μας...

…και ενημερωθείτε με άποψη για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα!