FeaturesOld School

GTA: Θυμόμαστε τα μοντέλα με το θρυλικό σήμα!

Είναι αλήθεια ότι οι εικόνες που κυκλοφόρησαν για τη νέα και περιορισμένης παραγωγής Alfa Romeo Giulia GTA και GTAm (δες εδώ) κατάφερε να κεντρίσει την προσοχή όλων μας!

Με την τεράστια αεροτομή, τους «πρησμένους» θόλους και το επιβλητικό παρουσιαστικό, η νέα GTA είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά αυτοκίνητα που έχουμε δει τον τελευταίο καιρό.

Ταυτόχρονα όμως η νέα Giulia GTA είναι και ένα σημαντικό μοντέλο για την ιταλική φίρμα. Αυτός είναι πιθανότατα και ο λόγος για τη χρήση του σήματος GTA, ενός ονόματος με σημαντικό ειδικό βάρος στον κόσμο της αυτοκίνητης.

Στο άρθρο αυτό θα κάνουμε μια αναδρομή στην ιστορία των Alfa Romeo GTA για να θυμηθούμε μαζί τις επιτυχίες, αλλά και τις αποτυχίες του σήματος κατά τη διάρκεια της ζωής του στα σαλόνια της μιλανέζικης φίρμας…

Giulia GTA (1965)

Η γέννηση του σήματος GTA, εκ του “Gran Turismo Alleggerita” ή «Ελαφρύτερο Grand Tourer», έγινε στα μέσα της δεκαετία του 1960, με την Giulia GTA.

Εξελιγμένη για να αποτελέσει το πρώτο βήμα του αγωνιστικού τομέα της Alfa Romeo (την Autodelta), η Giulia GTA ήταν το πρώτο παράδειγμα στην κατεύθυνση της μείωσης του βάρους και χρησιμοποίησε ελαφρύτερο αμάξωμα και ζάντες κράματος μαγνησίου, πιο ελαφριά υλικά στο εσωτερικό και πλαστικό στα τζάμια των πλαϊνών παραθύρων.

Η δύναμή της προερχόταν από έναν 1,6 λίτρων κινητήρα ο οποίος χρησιμοποίησε για πρώτη φορά την Twin Spark κεφαλή των κυλίνδρων, η οποία ονομαζόταν τότε Twin Plug.

Επίσης, εφοδιαζόταν με μεγαλύτερα (45 χλστ.) καρμπιρατέρ της Weber και ένα «κοντό» κιβώτιο ταχυτήτων, με κατάλληλα επεξεργασμένα γρανάζια έτσι ώστε να μειώνεται το βάρος αλλά και να υπάρχει αντοχή σε βίαιες αλλαγές.

Το βάρος του αυτοκινήτου χωρίς υγρά ήταν μόλις 740 κιλά και η ισχύς του ανερχόταν σε 115 ίππους, ενώ στις αγωνιστικές εκδόσεις που δημιουργήθηκαν στη συνέχεια η ισχύς έφτασε έως και τους 220 ίππους.

Μόλις 500 αντίτυπα κατασκευάστηκαν για μικρούς αγώνες και homologation, ενώ 550 μοντέλα επιπλέον (συμπεριλαμβανομένης της πρώτης GTAm) κατασκευάστηκαν για συμμετοχή σε ειδικές αγωνιστικές διοργανώσεις.

156 GTA

Πηγαίνοντας μπροστά στο χρόνο κατά τρεις δεκαετίες φτάνουμε στο 1997. Τότε, η 156 είχε παρουσιαστεί ως διάδοχος της 155 και σύντομα έδωσε στοιχεία για το ότι η Alfa Romeo θα επέστρεφε στους αγώνες.

Το 2001, με την 156 GTA, η Alfa επανέφερε το βαρύγδουπο όνομα στην αυτοκινητοβιομηχανία και το συνδύασε με έναν κινητήρα Busso V6 3,2 λίτρων!

Με απόδοση 250 ίππων ισχύος και 300 Nm ροπής, η 156 GTA έχει ακόμα και σήμερα αρκετούς οπαδούς, ενώ αποτελεί αντικείμενο αξίας για τους συλλέκτες κυρίως για το κομψό παρουσιαστικό της.

Πέρα από τον δυνατό κινητήρα, διέθετε φρένα της Brembo, χαμηλωμένη ανάρτηση και πιο «γρήγορη» κρεμαγιέρα.

Λιγότερα από 2.000 μοντέλα κατασκευάστηκαν συνολικά σε σεντάν και στέισον βάγκον αμαξώματα.

147 GTA

Οι αρχές της νέας χιλιετίας φαίνεται να ήταν σημαντικά χρόνια για την Alfa Romeo, με την εταιρεία να προσθέτει το 2002 και την 147 GTA στη γκάμα, δίπλα στη μόλις ενός έτους 156 GTA.

Για κάποιο μυστήριο λόγο, οι επικεφαλής της εταιρείας συμφώνησαν στην τοποθέτηση του θηριώδους Busso V6 κινητήρα στο χάτσμπακ αμάξωμα της 147 και το αποτέλεσμα, παρότι ισχυρό, χαρακτηριζόταν από υποστροφή μιας και το πλαίσιο της 147 δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στη δύναμη και στο βάρος του κινητήρα. Έτσι αδυνατούσε να ανταγωνιστεί τα άλλα γρήγορα χάτσμπακ της εποχής, παρά το ότι τα ξεπερνούσε τόσο σε δύναμη όσο και σε ομορφιά!

Η 147 GTA διατέθηκε μόνο με χειροκίνητο εξάρι κιβώτιο ταχυτήτων, ενώ στη συνέχεια τοποθετήθηκε και ένα ημί-αυτόματο χειροκίνητο κιβώτιο Selespeed.

Μόλις 1.000 αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν από τα συνολικά 5.000 που ήταν προγραμματισμένα και οι περισσότεροι θα σας πρότειναν να τα αποφύγετε…

Αλλά μην αποφύγετε -αν ποτέ βρείτε- τις 147 GTA εκείνες που βελτιώθηκαν από την Autodelta, των οποίων η απόδοση έφτανε τους 330 ίππους και σε κάποιες περιπτώσεις, με την προσθήκη υπερτροφοδότησης, ακόμα και τους 400!

Mito GTA

Η ιδέα ενός Mito GTA ποτέ δεν είδε τη γραμμή παραγωγής. Ήταν Μάρτιος του 2009 και ο κόσμος ακόμα προσπαθούσε να προσαρμοστεί στην οικονομική κρίση που μόλις είχε αρχίσει και η Alfa Romeo χρειαζόταν απεγνωσμένα κάτι για να δείξει στον κόσμο ότι όλα πήγαιναν ακόμα μια χαρά…

Η μελέτη δημιούργησε ένα «καυτό» concept του Mito, το οποίο στην ουσία έμοιαζε με ένα αναβαθμισμένο Fiat Punto, ενώ η προσθήκη του ονόματος GTA ήταν μάλλον μια ατυχής επιλογή για την εταιρεία…

Το αυτοκίνητο εφοδιαζόταν με έναν 1,8 λίτρων τετρακύλινδρο κινητήρα τούρμπο με απόδοση ισχύος 240 ίππων, με σκοπό να αποφύγει το πρόβλημα βάρους που είχε η 147. Δυστυχώς όμως η οικονομική πραγματικότητα της εποχής -και κυρίως της εταιρείας- δεν επέτρεψε την παραγωγή του Mito GTA, καθώς από τη μία δεν υπήρχαν τα χρήματα και από την άλλη δεν υπήρχαν και πελάτες με χρήματα… Έτσι, ποτέ δε θα μάθουμε τι θα μπορούσε να έχει πετύχει…

Related posts
HotIn Pen & InkManuscriptsMotorsportOld SchoolWRCΧρήστος Κίτσος

Ράλλυ Σαφάρι: Με τα Snorkel σε «πρώτο πρόσωπο»…

In Pen & InkOld School

Mitsubishi Lancer Evolution: Η ιστορία του θρύλου...

FeaturesIn Pen & Ink

Το Citroen Jumper έγινε 30 χρονών!

Εγγραφείτε στο newsletter μας...

…και ενημερωθείτε με άποψη για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα!