In Pen & InkOld School

50 χρόνια Porsche Carrera RS 2,7: Η ιστορία πίσω από τον θρύλο!

«Duck tail», «RS» ή «2,7». Στις μέρες μας η Porsche RS 2,7 είναι γνωστή με διάφορα nicknames αλλά, το πιο σημαντικό της χαρακτηριστικό παραμένει ακόμη μοναδικό: ήταν το ταχύτερο γερμανικό αυτοκίνητο παραγωγής της εποχής του και το πρώτο μοντέλο παραγωγής με εμπρός και πίσω αεροτομές. Η πίσω μάλιστα «γέννησε» και το προσωνύμιο «duck tail». Το 1972, η Porsche δημιούργησε και καθιέρωσε την από τότε γενική τάση των πίσω αεροτομών σε μοντέλα παραγωγής.

Μισό αιώνα πριν, η Porsche ξεκίνησε να μελετά και να αναπτύσσει την 911 Carrera RS 2,7, η οποία παρότι ήταν μια έκδοση βασισμένη στην 911, στην ουσία εξελίχθηκε σε μια νέα βάση με πολλές τεχνολογικές καινοτομίες, καθώς προοριζόταν να τρέξει είτε σε αγώνες πίστας, είτε σε ράλλυ. Μάλιστα, η πιο δυνατή αρχική έκδοση της 911 ήταν και αυτή που ονομάστηκε Carrera, ένας περιώνυμος χαρακτηρισμός στην γκάμα των Porsche.

Ανέλπιστη επιτυχία

Αρχικά η Porsche προγραμμάτιζε να πιστοποιήσει 500 αντίτυπα της 911 Carrera RS 2,7 στο γκρουπ 4 (Special GT). Ένα αυτοκίνητο με άδεια να κυκλοφορεί στους δημόσιους δρόμους και με την δυνατότητα, ο ιδιοκτήτης του να μπορεί να παίρνει μέρος σε αγωνιστικές εκδηλώσεις.

Στις 5 Οκτωβρίου του 1972, το νέο μοντέλο παρουσιάστηκε στο Paris Motor Show στις Βερσαλλίες και στο τέλος του Νοεμβρίου και τα 500 αυτοκίνητα είχαν πουληθεί. Η Porsche εξεπλάγη ευχάριστα από την επιτυχία του αυτοκίνητου καθώς ως τον Ιούλιο του 1973, οι πωλήσεις είχαν τριπλασιαστεί. Συνολικά κατασκευάστηκαν 1.580 αντίτυπα και μετά τα 1.000, η Porsche 911 Carrera RS 2,7 είχε ομολογκαριστεί τόσο για το γκρουπ 3, όσο και για το γκρουπ 4.

Από τα 1.580 αντίτυπα, οι touring εκδόσεις (Μ472) -που ήταν και οι περισσότερες- έφτασαν τις 1.308, οι racing τις 55 και οι βασικές τις 17, ενώ ένα πακέτο optional εξοπλισμού (Μ471) μπήκε σε 200 «ελαφρωμένες» sport εκδόσεις.

Το εσωτερικό της 911 Carrera Rs 2,7 «Light» (Μ471) περιελάμβανε τα βασικά, ανάλογα με τις απαιτήσεις του αγοραστή και τον χρόνο παραγωγής του αυτοκινήτου. Ανάμεσα σε άλλα στοιχεία,  το πίσω κάθισμα, οι μοκέτες, το ρολόι, οι χειρολαβές οροφής και τα …γαντζάκια για τα ρούχα καθώς και τα υποβραχιόνια αφαιρούνταν. Αν δε ο αγοραστής το ζητούσε, γίνονταν αντικατάσταση και των sport καθισμάτων με άλλα ελαφρύτερα.

Επιπλέον, το λογότυπο της Porsche στο καπό ήταν απλώς αυτοκόλλητο. Συγκρινόμενη με την έκδοση με εξοπλισμό «Touring» (Μ472), η «Sport» ήταν ελαφρύτερη κατά 115 κιλά, ζυγίζοντας συνολικά 960 κιλά. Η δε τιμή αγοράς ήταν 34.000 γερμανικά μάρκα. Το «Sport package» (Μ471) κόστιζε 700 γερμανικά μάρκα ενώ το πακέτο «Touring» (Μ472) 2.500 μάρκα. Το πακέτο εξοπλισμού που επιλέγονταν, καθόριζε και την αντίστοιχη έκδοση της 911 Carrera RS 2,7.

Ο εξακύλινδρος flat -και με ψεκασμό- κινητήρας των 2,7 λίτρων, απέδιδε 210 ίππους στις 6.300 σ.α.λ., έχοντας ροπή στρέψης 255 Νm, στις 5.100 σ.α.λ.  Αυτή η απόδοση, επέτρεπε στην Sport έκδοση να επιταχύνεται από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 5,8 δευτ., κάνοντας έτσι την 911 Carrera RS 2,7, το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που έσπασε το φράγμα των 6 δευτερολέπτων που είχε τότε θέσει το γερμανικό περιοδικό «auto, motor und sport».

Η τελική ταχύτητα ξεπερνούσε τα 245 χλμ/ώρα (Touring : 6,3 δευτ. και 240 χλμ/ώρα) και έτσι η RS 2,7 έγινε το ιδανικό μείγμα ανάμεσα σε βάρος, επιδόσεις, αεροδυναμική και οδηγική συμπεριφορά.

Η πρώτη με πίσω αεροτομή…

Στο αμάξωμα, όλα υπηρετούσαν την προσπάθεια για μείωση του βάρους. Λεπτότερα μεταλλικά ελάσματα, λεπτά παράθυρα, καθόλου μόνωση, όλα βοηθούσαν στο να παραμείνει το συνολικό βάρος των αγωνιστικών εκδόσεων κάτω από τα 900 κιλά που απαιτούσε η ομολογκασιόν. Την ίδια στιγμή η αεροδυναμική είχε βελτιωθεί και το ζητούμενο ήταν να ελαχιστοποιηθεί η άντωση στον εμπρός και πίσω άξονα του αυτοκινήτου στις υψηλές ταχύτητες, ώστε να επιτευχθεί ουδέτερη οδηγική συμπεριφορά. Έτσι, οι μηχανικοί Hermann Burst και Tilman Brodbeck, μαζί με τον σχεδιαστή Rolf Wiener εξέλιξαν μια πίσω αεροτομή, δοκιμάζοντάς την τόσο στην σήραγγα αεροδυναμικής όσο και στην πίστα. Στόχος ήταν αφενός να διατηρηθεί η χαρακτηριστική σχεδίαση του πίσω μέρους της 911 και αφετέρου να μειωθούν οι αρνητικές επιδράσεις της (οπισθέλκουσα) και να βελτιωθεί η αεροδυναμική της 911.

Η επίδραση της αεροτομής duck tail κρατούσε κολλημένη στον δρόμο την 911 Carrera RS 2,7 στις υψηλές ταχύτητες και επιπλέον τροφοδοτούσε με περισσότερο αέρα τον αερόψυκτο κινητήρα. Όλα αυτά συνέβαιναν χωρίς να αυξάνεται ο συντελεστής οπισθέλκουσας και αντιθέτως αυξήθηκε και η ανώτατη ταχύτητα κατά 4,5 χλμ/ώρα!

Κάτι επίσης αξιοσημείωτο, είναι ότι η 911 Carrera RS 2,7 ήταν το πρώτο αυτοκίνητο της Porsche με διαφορετικές διαστάσεις ελαστικών εμπρός και πίσω. Πιο αναλυτικά, οι τροχοί Fuchs ήταν διαστάσεων 15x6J με ελαστικά 185/70 VR-15 εμπρός και 15x7J με ελαστικά 215/60 VR-15 πίσω, ενώ για να χωρέσουν οι φαρδύτεροι τροχοί, η Porsche αύξησε το πλάτος του αμαξώματος κατά 42 χλστ., στο τμήμα που ήταν οι πίσω θόλοι.

H πρώτη αγωνιστική επιτυχία

Με την αλλαγή στους κανονισμούς των sport πρωτότυπων που εμπόδιζαν την περαιτέρω εξέλιξη, λόγω του νέου ορίου στους κινητήρες (τρία λίτρα) η Porsche «έκλεισε» κάπου εκεί μια πολύ επιτυχημένη εποχή. Μετά το αγωνιστικό ντεπούτο της 911 Carrera RSR (racing-sport-racing) με ένα εξαιρετικά φαρδύ αμάξωμα στον Γύρο της Κορσικής τον Νοέμβριο του 1972, η Porsche αποφάσισε το 1973, να ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο στην επιτυχημένη πορεία της 911. Πιο συγκεκριμένα, στις αρχές του Φεβρουαρίου του 1973, η RSR με οδηγούς τους Peter Gregg και Hurley Haywood τερμάτισε πρώτη στις 24 Ώρες της Daytona με διαφορά 22 γύρων από τον δεύτερο! Ήταν μια εξαιρετική αρχή μιας νέας περιόδου. Ακολούθησαν οι Herbert Müller και Gijs van Lennep νικώντας στο Targa Florio τον Μάιο του 1973.

Στην πρώτη της αγωνιστική περίοδο, η 911 Carrera RSR κατέκτησε τρία διεθνή πρωταθλήματα και επτά εθνικά, βάζοντας τα θεμέλια για τις επιτυχίες των δεκαετιών που θα ακολουθούσαν. Στο δε International Race of Champions (IROC) τον Οκτώβριο του 1973, ο Αμερικανός Roger Penske, διέθεσε 12 πανομοιότυπες 911 Carrera RSR 3.0 σε οδηγούς από διαφορετικά είδη αγώνων, να ανταγωνιστούν μεταξύ τους.

Το όνομα “Carrera”

Η λέξη Carrera εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο πλάι των φτερών στην 911 Carrera RS 2,7. Η ισπανική λέξη σημαίνει «race» στα Αγγλικά ενώ το RS, στην πίσω αεροτομή σημαίνει Rennsport ή racing.

Για την Porsche έμπνευση αυτού του ονόματος ήταν η Carrera Panamericana. Το 1953, η Porsche κατήγαγε την πρώτη της νίκη σε αγώνα αντοχής με την 550 Spyder. Στη συνέχεια, το 1954, τερμάτισε 3η Γενικής, αλλά το όνομα ήταν ήδη έτοιμο να δοθεί. Στα χρόνια που ακολούθησαν η Porsche ονόμαζε Carrera τα πιο δυνατά της μοντέλα (1954 κινητήρας με τέσσερις εκκεντροφόρους) όπως η 356 Α 1500 GS Carrera ή η 356 Β 2000GS Carrera GT. Το Carrera υπήρχε στο πίσω μέρος της Porsche 904 Carrera GTS από το 1963, καθώς και στην 906 Carrera 6 από το 1965.

Εν ολίγοις αποδείχθηκε το ιδανικό όνομα για τις κορυφαίες εκδόσεις της 911. Επιπρόσθετα με το όνομα Carrera, η Porsche είχε μερικά ακόμη ατού να προσφέρει: Εικοσιεπτά διαφορετικοί χρωματικοί συνδυασμοί ήταν διαθέσιμοι, μερικοί πραγματικά εντυπωσιακοί, χρώματα όπως τα Bright Yellow, Red ή Blood Orange ενώ διαθέσιμοι είναι και αποκλειστικοί χρωματισμοί που επιλέγει ο αγοραστής. Το “Carrera” συνεχίζει να διατηρεί την εξέχουσα σημασία του μέχρι σήμερα, το ίδιο και η συντομογραφία RS, που βρίσκεται πάντοτε στα πιο sport μοντέλα της 911, όπως ήταν σχεδόν πριν από 50 χρόνια…

Related posts
Formula 1HotIn Pen & InkManuscriptsMotorsportOld SchoolΧρήστος Κίτσος

F1 - Chinese GP: Η ιστορία του κινεζικού Grand Prix…

In Pen & InkManuscriptsΧρήστος Κίτσος

Αγωνιστικά Πορτρέτα: Νίκος Υφαντίδης

In Pen & InkManuscriptsMotorsportOld SchoolWRCΧρήστος Κίτσος

Ράλλυ Κροατίας: Από το Delta Rally του ’74, στον τέταρτο γύρο του ’24…

Εγγραφείτε στο newsletter μας...

…και ενημερωθείτε με άποψη για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα!