FeaturesOld School

Επέτειος 20 ετών για την Porsche 911 GT3

Η αποκάλυψη της πρώτης Porsche 911 GT3 το Μάρτιο του 1999 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης σηματοδότησε την έναρξη μιας νέας εποχής για τους απαιτητικούς οδηγούς σπορ αυτοκινήτων. Όπως καμία άλλη Porsche 911, η GT3 ενσωμάτωνε τα χαρακτηριστικά του Porsche Motorsport…

Έχοντας εξελιχθεί από τον δύο φορές παγκόσμιο πρωταθλητή Walter Rohrl, τον μηχανικό αγώνων Roland Kussmaul και τους ειδικούς της Porsche Motorsport στο Weissach, η πρώτη Porsche 911 GT3 έφερε στο προσκήνιο της αυτοκίνησης την ευελιξία και την έξαψη του αγώνα.

Από τότε, το σπορ αυτοκίνητο αυτό έχει γίνει ακόμα ταχύτερο, πιο ακριβές και πιο δυναμικό και παρά το γεγονός ότι φέρει ατμοσφαιρικό κινητήρα, χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων και κίνηση στους πίσω τροχούς, παραμένει η πιο δημοφιλής Porsche 911 μεταξύ των φανατικών μέχρι σήμερα…

Οι αγωνιστικές εκδόσεις της Porsche 911 GT3 έχουν γράψει ιστορία στο μηχανοκίνητο αθλητισμό. Εκτός από τις αμέτρητες νίκες στην κατηγορία της, η GT3 έχει πετύχει πολυάριθμες νίκες στις μεγάλες διοργανώσεις αγώνων αντοχής, όπως οι 24 ώρες στο Spa, οι 24 ώρες στην Daytona και το 24ωρο του Nurburgring, το οποίο κέρδισε επτά φορές από το 2000.

Είναι μέρος της συνταγής για την επιτυχία της Porsche 911 GT3 το ότι η εμπειρία και οι καινοτομίες από το μηχανοκίνητο αθλητισμό ενσωματώνονται πάντα στην ανάπτυξη κάθε επόμενης έκδοσης δρόμου. Δεν είναι περίεργο μάλιστα ότι περίπου το 80% των 911 GT3 που παράγονται οδηγούνται τακτικά στην πίστα…

Λίγο πριν από την έναρξη της χιλιετίας και φέροντας προηγμένη τεχνολογία αγώνων, η Porsche 911 GT3 συνέχισε την παράδοση που ξεκίνησε τη δεκαετία του ’70 με το θρυλικό Porsche 911 Carrera RS 2.7.

Για πρώτη φορά, το μοντέλο δεν έλαβε την ονομασία “RS” από το Race Sport, αλλά το όνομα GT3, αναφορά στην κατηγορία GT στην οποία θα έπρεπε να διαγωνιστούν οι αγωνιστικές εκδόσεις του μοντέλου. Ο κινητήρας του νέου -τότε- σπορ αυτοκινήτου είχε απόδοση 360 ίππων, δεν ήταν λοιπόν έκπληξη το γεγονός ότι η Porsche 911 GT3 είχε ήδη κερδίσει τις πρώτες της δάφνες, ακόμη και πριν το ντεμπούτο της στη Γενεύη, καθώς με τον Walter Rohrl στο τιμόνι, έκανε τη διαδρομή των 20,8 χλμ. του Nurburgring Nordschleife σε λιγότερο από οκτώ λεπτά και έτσι έθεσε ένα νέο σημείο αναφοράς για τα οδικά σπορ αυτοκίνητα.

Τέτοιες εξαιρετικές επιδόσεις έγιναν δυνατές όχι μόνο χάρη στον δοκιμασμένο boxer κινητήρα αλλά και χάρη σε ένα συνολικά καλορυθμισμένο μοντέλο, ενώ το σασί χαμήλωσε κατά περίπου 30 χλστ. και τα φρένα αναβαθμίστηκαν. Το χειροκίνητο κιβώτιο έξι ταχυτήτων προερχόταν από την Porsche 911 GT2, ενώ οι σχέσεις του κιβωτίου ταχυτήτων, η γεωμετρία του άξονα, οι ράβδοι προστασίας και τα ελατήρια μπορούσαν να προσαρμοστούν ανάλογα με τις συνθήκες της κάθε πίστας.

Τα πρώτα οχήματα Porsche 911 GT3 βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής στο Weissach τον Μάιο του 1999. Ως βάση για το μηχανοκίνητο αθλητισμό, το νέο μοντέλο έθεσε επίσης τα θεμέλια για το επιτυχημένο 911 GT3 Cup και τις υψηλότερης απόδοσης εκδόσεις, 911 GT3 R και GT3 RSR, οι οποίες πέτυχαν λαμπρά αποτελέσματα σε αγώνες ενιαίου πρωταθλήματος και GT τα επόμενα χρόνια.

Μετά τη μεγάλη επιτυχία της πρώτης 911 GT3, η Porsche παρουσίαζε ένα νέο στάδιο εξέλιξης του οδικού σπορ αυτοκινήτου με αγωνιστικά γονίδια κάθε τρία με τέσσερα χρόνια. Το 2003, η ισχύς του κινητήρα boxer αυξήθηκε στα 381 άλογα χάρη στη χρήση του συνεχώς μεταβαλλόμενου συστήματος ελέγχου εκκεντροφόρου VarioCam. Επιπλέον, η GT3 θα μπορούσε πλέον να παραγγελθεί με το σύστημα φρένων Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) εξαιρετικά υψηλής απόδοσης. Η επόμενη αύξηση της ισχύος, στους 415 ίππους, ακολούθησε τρία χρόνια αργότερα και για πρώτη φορά, η Porsche 911 GT3 παρουσιάστηκε μια ενεργή ανάρτηση Porsche Active Suspension Management (PASM).

Το 2009, οι μηχανικοί αύξησαν τη χωρητικότητα του εξακύλινδρου κινητήρα boxerστα 3,8 λίτρα και την ισχύ στους 435 ίππους.

Στα 50α γενέθλια της Porsche 911 το 2013, η πέμπτη γενιά της έκδοσης GT3 γιόρτασε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης. Ο κινητήρας, η μετάδοση, το αμάξωμα και το πλαίσιο ήταν εντελώς καινούργια. Το σύστημα μετάδοσης κίνησης περιελάμβανε έναν ατμοσφαιρικό κινητήρα 3,8 λίτρων με απόδοση 475 ίππων, που συνδυάστηκε για πρώτη φορά με ένα κιβώτιο διπλού συμπλέκτη Porsche Doppelkupplung (PDK). Επίσης, για πρώτη φορά, αυτό συμπληρώθηκε με ενεργό σύστημα διεύθυνσης στον πίσω άξονα και έτσι, η νέα 911 GT3 κατάφερε να διανύσει τη διαδρομή του Nurburgring Nordschleife σε μόλις 7:25 λεπτά, περισσότερο από μισό λεπτό ταχύτερα από ότι η πρώτη 911 GT3 στον γύρο ρεκόρ του το 1999.

Η τελευταία έκδοση της 911 GT3 λανσαρίστηκε το 2017. Το επίκεντρο της εξέλιξης ήταν ο εξακύλινδρος κινητήρας μπόξερ, όπου η χωρητικότητα αυξήθηκε στα 4,0 λίτρα και η ισχύς στους 500 ίππους.

Η Porsche παρείχε επίσης δύο επιλογές για τους φανατικούς: αφενός, μια χειροκίνητη μετάδοση έξι ταχυτήτων ήταν τώρα διαθέσιμη ως εναλλακτική λύση για το PDK. Από την άλλη, η 911 GT3 θα μπορούσε να παραγγελθεί με ένα πακέτο Touring, στο οποίο η σταθερή πίσω αεροτομή αντικαταστάθηκε από μια αυτόματα εκτεινόμενη.

Και έτσι τα πράγματα ολοκλήρωσαν έναν πλήρη κύκλο, ενώ ο χαρακτηρισμός “Touring Package” για το τελευταίο αυτό πακέτο ήταν μια αναφορά στην πιο «περιορισμένη» έκδοση της θρυλικής Porsche 911 Carrera RS 2.7 της δεκαετίας του 1970…

Περισσότερες φωτογραφίες:

Related posts
HotIn Pen & InkManuscriptsMotorsportOld SchoolWRCΧρήστος Κίτσος

Ράλλυ Σαφάρι: Με τα Snorkel σε «πρώτο πρόσωπο»…

In Pen & InkOld School

Mitsubishi Lancer Evolution: Η ιστορία του θρύλου...

FeaturesIn Pen & Ink

Το Citroen Jumper έγινε 30 χρονών!

Εγγραφείτε στο newsletter μας...

…και ενημερωθείτε με άποψη για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα!