In Pen & InkManuscriptsΧρήστος Κίτσος

Αγωνιστικά Πορτρέτα: Γιάννης Τσολάκης

ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΟΛΑΚΗΣ

Καταγωγή από την Θεσσαλονίκη, ο Γιάννης Τσολάκης, λάτρης της ταχύτητας και ένθερμος οπαδός των αγώνων αυτοκινήτου. Δίνει από μικρός το παρών στις Ειδικές Διαδρομές του Ράλλυ Ακρόπολις σαν θεατής κάθε χρόνο και στην πορεία κάνει το απωθημένο του -όπως και κάθε αγωνιζόμενου πιστεύω- να το ζήσει από μέσα σαν αγωνιζόμενος. Έτσι αποφασίζει ότι πρέπει να ασχοληθεί ενεργά με τους αγώνες αυτοκινήτου…

H αγωνιστική καριέρα του Γιάννη Τσολάκη θα μπορούσε κάλλιστα να χωριστεί σε δυο μέρη… Στην πρώτη περίοδο (1974 – 1981) όπου είναι συνοδηγός σε αρκετούς διαφορετικούς οδηγούς και στην δεύτερη (1982 – 1993) όπου είναι «πιστός» σε έναν μόνο οδηγό!

Το 1974 λοιπόν ξεκινάει το μεγάλο -όπως αποδείχτηκε- «αγωνιστικό ταξίδι» του Γιάννη, με το 8ο Ράλλυ Δ.Ε.Θ., σαν συνοδηγός του Ιωάννη Ματσάγκου σε ένα Fiat 128 coupe και πρώτο αποτέλεσμα: 15οι γενικής κατάταξης και 4οι κλάσης 1/1300.

Το 1975 τρέχει συνοδηγός του Απόστολου Δημητρίου με ένα Renault Gordini.

Την επόμενη χρονιά (1976), την μοιράζεται με δυο οδηγούς, τον Κώστα Χαμπή και τον Πέτρο Χατζηνικολάου, όπου και οι δυο οδηγούν NSU 1200 TT.

Το 1977 συνεχίζει να τρέχει με τον Πέτρο Χατζηνικολάου και το NSU 1200 TT, με καλύτερο αποτέλεσμα τη 2η θέση στην κλάση 1/3 στο Ράλλυ Θερμαϊκού, ενώ το Ράλλυ Δ.Ε.Θ. εκείνης της χρονιάς το κάνει με τον Σερραίο, Νίκο Μπαλίδη και ένα VW 1600.

Το 1978 συμμετέχει στο Κύπελλο Β. Ελλάδος, πάλι με δυο οδηγούς, τον Μιχάλη Δερετζή με Citroen GS και τον Κώστα Δαμίγο με Ford Escort RS 2000. Καλύτερο αποτέλεσμα η 1η θέση στην κλάση 1/2 στο Ράλλυ Θερμαϊκού με τον Δερετζή.

Τις επόμενες δυο χρονιές, 1979 και 1980, είναι συνοδηγός του Δημήτρη Τουρσουνίδη με BMW 2002 Ti.

Στο τέλος του 1980, κάνει τρεις αγώνες με οδηγό τον Ιωάννη Ασλανίδη από το Κιλκίς και μια Toyota Corolla: το Ράλλυ Μακεδονίας (2οι κλάσης 1/4), το Ράλλυ Χαλκιδικής και το Δ.Ε.Θ. (2οι κλάσης 1/4).

Επίσης την ίδια χρονιά αγοράζει με τον Δημήτριο Μιχαήλ ένα Opel Ascona 2000, με το οποίο συμμετέχουν σε ορισμένους αγώνες, ενώ παράλληλα ο Γιάννης κάθεται στο κάθισμα του οδηγού και τρέχει σε αγώνες αuto-cross.

Σε έναν αγώνα μάλιστα στις Σέρρες, γίνεται μια γνωριμία με έναν οδηγό που ήταν εκεί σαν θεατής, τον Βασίλη Τσομπανόπουλο. Μια γνωριμία που όπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων του άλλαξε όλη την αγωνιστική του καριέρα…

Τον πλησίασε ο Τσομπανόπουλος σε κάποιο σημείο του αγώνα και του λέει: «γιατί δεν το πατάς» με τον Γιάννη να του απαντάει: «αν το πατήσω παραπάνω θα τουμπάρει», «όχι δεν τουμπάρει, ξέρω εγώ από αυτά τα αυτοκίνητα» ανταπαντάει ο Τσομπανόπουλος.

Στη συνέχεια του αγώνα σε μια στροφή βρέθηκε το Ascona όρθιο με το πλάι στα χώματα και του λέει ο Γιάννης: «Είδες που τουμπάρει»!

Και έτσι ξεκίνησε μια μεγάλη συνεργασία και σε χρόνο (12 ολόκληρα χρόνια) αλλά και σε επιτυχίες…

Πρώτος τους αγώνας, το 1980, το Ράλλυ Κένταυρος, με το Opel Kadett GT/E, όπου τερμάτισαν 4οι γενικής κατάταξης και 2οι κλάσης έως 2000 κ.εκ.

Επίσης κέρδισαν το 1982 το Ράλλυ Καβάλας και το Σκρά – Κιλκίς – Λαχανά, όπως και το 1983 το Ράλλυ Μακεδονίας, ενώ με το Kadett GT/E, έτρεξαν μέχρι και τα μέσα του 1983, όταν και αντικαταστάθηκε από ένα Opel Ascona B 2000.

Το 1985 κερδίζουν το Ράλλυ Μακεδονίας και στο Ράλλυ Δωδώνης είναι 2οι γενικής κατάταξης και 1οι στην Α/8.

Εκτός από τους αγώνες Πρωταθλήματος στην Ελλάδα, με το Opel Ascona συμμετέχουν και δυο φορές στην γείτονα Βουλγαρία, στο Rally Albena – Zlatni Piassatzi – Sliven το 1983 και το 1985, με πολύ καλά αποτελέσματα.

Το 1983 ήταν 1οι κατηγορίας Α/6 και 2οι Έλληνες και το 1985 ήταν 2οι κατηγορίας Α/6 και πάλι 2οι Έλληνες. Είναι η περίοδος των τίτλων, αφού στέφθηκε δυο φορές Κυπελλούχος Β. Ελλάδος το 1981 με το Kadett GT/E και το 1985 με την Ascona B.

To 1986 ήρθε η εξέλιξη της Ascona B, η Ascona 400, με την οποία πέτυχαν μια 2η θέση γενικής στο Ράλλυ Μακεδονίας, ως καλύτερο αποτέλεσμα.

Τα επόμενα τρία χρόνια (1987-1988-1989) είναι συνοδηγός στο καινούργιο απόκτημα του Βασίλη Τσομπανόπουλου, τη Lancia Delta HF 4WD.

Με τη Lancia Delta, κέρδισαν το Ράλλυ Σπριντ στο Κιλκίς το 1989 και ήταν 2οι γενικής στο Ράλλυ Μακεδονίας. Μεταξύ αυτών, έχουν και τρεις τρίτες θέσεις γενικής κατάταξης, δύο το 1987 σε Ράλλυ Κένταυρος και Ράλλυ Δ.Ε.Θ. και μία το 1988 στο Ράλλυ Θερμαϊκού.

Στο διάστημα 1983 – 1989 συμμετείχε σε επτά συνεχόμενα Ράλλυ Ακρόπολις (τρία με το Opel Ascona B, ένα με το Ascona 400 και τρία με την Lancia Delta), όλα βέβαια συνοδηγός του Βασίλη Τσομπανόπουλου.

Καλύτερο αποτέλεσμα στον αγώνα του 1985, 18οι γενικής κατάταξης, 6οι Έλληνες και 3οι κλάσης Α/9.

To 1990 η Lancia Delta πουλιέται και τη θέση της παίρνει ένα Ford Sierra RS Cosworth 4X4. Καλύτερο αποτέλεσμα με το Sierra RS ήταν μια 3η θέση γενικής και 1η θέση κλάσης Ν 5 στο Ράλλυ Μακεδονίας το 1992.

Στο διάστημα 1979 – 1993 συμμετείχε σε 14 ράλλυ Χαλκιδικής και μάλιστα συνεχόμενα. Ένα το 1979 με τον Δημήτρη Τουρσουνίδη και το BMW 2002 ti, ένα το 1980 με τον Ιωάννη Ασλανίδη με το Toyota Corolla και 12 από το 1981 έως και το 1993 με τον Βασίλη Τσομπανόπουλο.

Καλύτερο αποτέλεσμα στον αγώνα του 1982 με το Opel Kadett GT/E, όπου τερμάτισαν 7οι γενικής κατάταξης, 1οι Group 2 και 4οι Έλληνες, ενώ την επόμενη χρονιά (το 1983) με το Opel Ascona B είναι 1οι στην κλάση Α/7.

Με το Sierra έτρεξε μέχρι και το 1993, όπου και τελειώνει το αγωνιστικό ταξίδι του Γιάννη Τσολάκη, με το 27ο Ράλλυ Δ.Ε.Θ. εκείνης της χρονιάς…

1974 – 1993: 20 χρόνια γεμάτα αγώνες και επιτυχίες!

Σε ερώτηση μας ποιο από όλα τα αυτοκίνητα που ήταν συνοδηγός του άρεσε πιο πολύ, μας απάντησε, ότι του έκανε εντύπωση η Ascona 400 με την «ωμή» της δύναμη, όπως δύναμη είχε και το Sierra RS Cosworth, αλλά η Lancia Delta HF ήταν αυτή που του έχει μείνει στο μυαλό.

Λέγοντας χαρακτηριστικά: «Απίστευτο αυτοκίνητο, έκανες χρόνους με ευκολία. Στην αρχή δεν πίστευα το πόσο εύκολα κατεβάζαμε τους χρόνους στις ειδικές σε σχέση με τα άλλα αυτοκίνητα που είχαμε πριν. Βέβαια μέχρι να σπάσει, γιατί δεν άντεχε την πολύ μεγάλη πίεση και ειδικά στο χώμα»…

Όσο αφορά για τη δουλεία του συνοδηγού μας είπε: «Ο συνοδηγός έχει μεγάλο μερίδιο στην επιτυχία της συμμετοχής. Είναι η φωνή και η δουλειά του πρέπει να είναι τέλεια. Δεν πίστευα ότι ο συνοδηγός μπορεί να χάνει κιλά κατά τη διάρκεια ενός αγώνα, αλλά είναι γεγονός ότι συμβαίνει».

Σαν καλύτερη στιγμή της αγωνιστικής του καριέρας θεωρεί ότι είναι ο τερματισμός στο Ράλλυ Ακρόπολις… «Μετά από τέσσερις μέρες στα βουνά, είναι απίστευτο αυτό που αισθάνεσαι όταν πηγαίνεις για τον τερματισμό, δεν μπορώ να το περιγράψω με λόγια».

Και σαν την πιο άτυχη, το βγάλσιμο από τον δρόμο στην ειδική του Χολομώντα, με τη Lancia Delta HF, λόγω πάγου – χιονιού.

Αυτός είναι ο Γιάννης Τσολάκης, σοβαρός, σεμνός, χαμηλών τόνων, με πολύ μεγάλη εμπειρία σε αυτό που έκανε από το δεξί κάθισμα. Ομολογουμένως ένας από τους δυο καλύτερους συνοδηγούς που πέρασαν από τη Β. Ελλάδα (μαζί με τον Ακύλα Μαυρίδη) και ένας από τους καλύτερους και σε πανελλήνιο επίπεδο…

Related posts
In Pen & InkManuscriptsΧρήστος Κίτσος

Αγωνιστικά Πορτρέτα: Νίκος Υφαντίδης

HotIn Pen & InkManuscriptsMotorsportOld SchoolWRCΧρήστος Κίτσος

Ράλλυ Κροατίας: Από το Delta Rally του ’74, στον τέταρτο γύρο του ’24…

FeaturesHotIn Pen & Ink

Throwback: Όταν η Mitsubishi «έφτιαξε» ένα ηλεκτρικό EVO…

Εγγραφείτε στο newsletter μας...

…και ενημερωθείτε με άποψη για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα!