FeaturesOld School

Θέμα: Τα 10 καλύτερα Ford RS στην ιστορία!


Μοιράσου το....

Δε συναντά κανείς συχνά κάποιο Ford RS αλλά όταν αυτό συμβαίνει καταλαβαίνει με την πρώτη το λόγο και το πόσο άξιζε η αναμονή. Τα «καυτά» μοντέλα της Ford προσφέρουν ένα ιδανικό μίγμα δύναμης, ταχύτητας και αγωνιστικού σχεδιασμού, ενώ είναι και σχετικά προσιτά στην αγορά, κάνοντας πολλά πολυτελή αυτοκίνητα επιδόσεων να… ανησυχούν!

Σε συνέχεια των ανακοινώσεων της εταιρείας ότι δε θα υπάρξει έκδοση RS για το νέο Focus (δες εδώ), μας έπιασε μια νοσταλγία και είπαμε να κάνουμε μια αναδρομή στην ιστορία των γρήγορων Ford, παρουσιάζοντας και σε εσάς τα 10 καλύτερα Ford RS στην ιστορία…

Escort RS1600 (1970)

Σύμφωνα με τη Ford, το Escort RS1600 του 1970 δεν ήταν το πρώτο RS. Η τιμή αυτή πάει στο γερμανικό 15 MRS το οποίο κυκλοφόρησε στην αγορά το 1968.

Οπότε μπορούμε να πούμε ότι το Escort RS1600 ήταν το πρώτο αξιοπρεπές RS και το πρώτο που διατέθηκε ευρέως στην αγορά…

Ήταν ένα ειδικό μοντέλο και ως τέτοιο ήταν δύσκολο να κατασκευαστεί, με μόλις 1.000 αντίτυπα να κυκλοφορούν τελικά μέσα σε τέσσερα χρόνια. Σήμερα δεν έχουν απομείνει και πολλά, οπότε οι τιμές όσων υπάρχουν και πωλούνται έχουν εκτοξευθεί.

Όντας ανάμεσα στα πρώτα αυτοκίνητα δρόμου με τέσσερεις βαλβίδες ανά κύλινδρο, το Escort RS1600 «φορούσε» κινητήρα BDA 1,6 λίτρων με απόδοση πάνω από 120 ίππους, ο οποίος είχε εξελιχθεί από την Cosworth και είχε χρησιμοποιηθεί για χρόνια σε διάφορες αγωνιστικές διοργανώσεις.

Επιπλέον, το RS1600 διέθετε ενισχυμένα μέρη στο αμάξωμα για αυξημένη αντοχή, πιο σκληρή ανάρτηση και άλλα αγωνιστικά εξαρτήματα και συστήματα με αποτέλεσμα να μην ήταν ιδιαίτερα φτηνό…

Escort Mexico (1970)

Μπορεί το μοντέλο αυτό να μην έχει το “RS” στο όνομά του, αλλά το Escort Mexico είναι παραπάνω από άξιο για να μπει στη λίστα αυτή…

Το όνομά του προήλθε από την ιστορική νίκη του Escort στο Παγκόσμιο Κύπελλο Ράλλυ «Λονδίνο-Μεξικό» του 1970. Κατασκευάστηκε την ίδια περίοδο και στις ίδιες εξειδικευμένες εγκαταστάσεις με το RS1600, αλλά ήταν πιο απλό και πιο αργό, άρα και πιο φθηνό. Να σημειωθεί ωστόσο ότι διατηρούσε τα ενισχυμένα μέρη, την ανάρτηση και τα φρένα του RS1600, αλλά με κινητήρα Kent 1,6 λίτρων και απόδοση 90 ίππων. Οπότε, το κοινό διαμορφώθηκε ανάλογα και το RS1600 προορίστηκε για τους πιο σκληροτράχηλους, με το Mexico να καταλαμβάνει τη μαζική αγορά. Όπως αποδείχθηκε, το Mexico ήταν ιδιαίτερα δημοφιλές και η Ford κατάφερε να πουλήσει σχεδόν 10.000 αντίτυπα μέσα σε τέσσερα χρόνια.

Capri RS3100 (1973)

Το RS2600 ήταν το πρώτο ευρωπαϊκό Ford με ψεκασμό καυσίμου και κατασκευάστηκε με σκοπό την πιστοποίηση (homologation) του Capri για το πρωτάθλημα τουρισμού European Touring Car Championship (ETCC), με το οποίο οι Dieter Glemser και Jochen Mass πήραν τη νίκη το 1971 και το 1972.

Κυκλοφόρησε περιορισμένα στην αγορά, αντίθετα με τον αντικαταστάτη του. Η Ford κατασκεύασε λοιπόν περίπου 250 RS3100 για κυκλοφορία στο δρόμο ώστε το αυτοκίνητο να μπορεί να λάβει μέρος στο ETCC.

Ο τρίλιτρος V6 κινητήρας “Essex” στάλθηκε στην Cosworth για τροποποίηση, όπου εφοδιάστηκε με καρμπιρατέρ της Weber και «στριμώχθηκε» στο δίπορτο κουπέ, στο οποίο παράλληλα τοποθετήθηκαν πιο σκληρά ελατήρια, αμορτισέρ της Bilstein, πιο φαρδιοί θόλοι για τους τροχούς και μια αεροτομή πίσω. Το 0-100 χλμ./ώρα γινόταν σε οκτώ δευτερόλεπτα, επίδοση εξαιρετική για το 1973…

Escort RS1800 (1975)

Η δεύτερη γενιά του Escort κυκλοφόρησε το 1975 και σχεδόν αμέσως συνοδεύτηκε από τις ακραίες εκδόσεις του. Το RS1800 ήταν ο συνεχιστής του RS1600: ένα ακριβό, εξειδικευμένο αυτοκίνητο με κινητήρα Cosworth, σχεδόν χειροποίητο και με σκοπό την αγωνιστική δράση, για το οποίο ακόμα και σήμερα ο αυτοκινητιστικός κόσμος τρέφει ιδιαίτερη εκτίμηση.

Είναι ένα από τα πλέον επιτυχημένα αυτοκίνητα ράλλυ όλων των εποχών, ενώ είναι και ιδιαίτερα σπάνιο, με μόλις 109 αντίτυπα να έχουν παραχθεί από το 1975 έως το 1977.

Έτσι, για τον πολύ κόσμο, η Ford κατασκεύασε το RS2000, που όπως και στην περίπτωση του Mexico, το RS2000 μοιραζόταν κοινά χαρακτηριστικά με την πιο ακραία και ακριβή έκδοση του μοντέλου, αλλά δε χρησιμοποιούσε κινητήρα Cosworth. Και ενώ τα RS1600 και Mexico έμοιαζαν πολύ, το RS2000 είχε διαφορετική εμπρός όψη σε σχέση με το εξειδικευμένο αδερφάκι του.

RS200 (1984)

Όταν σκέφτεστε ένα κεντρομήχανο Ford σας έρχεται στο μυαλό το GT40, αλλά δεν ήταν πάντα έτσι… Πίσω στη δεκαετία του ’80, η Ford κατασκεύασε το RS200, ένα μικρό τετρακίνητο supercar με σκοπό να ανταγωνιστεί τα Peugeot, Lancia και Audi στα δάση και τις ερήμους των ράλλυ του Group B.

Το αρκετά εξειδικευμένο και πολύπλοκο RS200 δεν ήταν ποτέ επιτυχημένο στον κλάδο του, καθώς με αυτό συνέβη και ένα από τα θανατηφόρα ατυχήματα του Group B. Ωστόσο, η έκδοση αναβάσεων των 650 ίππων που ακολούθησε, καθώς και το γεγονός ότι το αυτοκίνητο κυκλοφόρησε σε 200 νόμιμα για κυκλοφορία αντίτυπα, κάνει το RS200 άξιο να συμπεριληφθεί στη λίστα αυτή.

Sierra RS Cosworth (1985)

Όλα είναι καλύτερα όταν τα αποτελέσματα υπερβαίνουν τις προσδοκίες. Η Ford ζήτησε το 1985 από την Cosworth να κατασκευάσει κινητήρες με απόδοση περί τους 180 ίππους για το νέο Sierra. Συνολικά, έπρεπε να κατασκευαστούν 5.000 αντίτυπα ώστε το αυτοκίνητο να πάρει πιστοποίηση (homologation) για το Group A των αγώνων Touring Car. Η Cosworth υπεραπέδωσε, παραδίδοντας έναν τούρμπο τετρακύλινδρο κινητήρα με ισχύ 207 ίππων!

Ηρωικά νούμερα για ένα αυτοκίνητο της δεκαετίας του ’80. Και φυσικά ο κινητήρας αυτός αποτέλεσε το έναυσμα για τις βελτιώσεις που ακολούθησαν με επέκταση του πλάτους και των αξόνων και την προσθήκη των τεράστιων αεροτομών.

Λίγα χρόνια αργότερα κατέφθασε και το RS500 με αυξημένη κατά 20 ίππους ισχύ. Ο αναβαθμισμένος κινητήρας μπορούσε σε παράγει έως 500 ίππους σε αγωνιστικές ρυθμίσεις, γεγονός που έκανε το RS500 (το οποίο κυκλοφόρησε σε 500 αντίτυπα) το πλέον ανίκητο μοντέλο ανεξαρτήτως διοργάνωσης.

Escort RS Cosworth (1992)

Το RS Cosworth με τη χαρακτηριστική αεροτομή χρησιμοποιούσε τον κατά μήκος τοποθετημένο κινητήρα και την τετρακίνηση του Sierra 4×4 Cosworth (όχι του δίπορτου, πισωκίνητου που είδαμε παραπάνω αλλά του τετράθυρου τετρακίνητου Sierra Sapphire) αποδίδοντας έως και 400 ίππους ισχύος σε αγωνιστικές ρυθμίσεις.

Focus RS MkI (2002)

Ίσως η πιο «σωστή» έκδοση Ford RS από όλες, με εξαιρετικό σχεδιασμό, άψογες ικανότητες χειρισμού και τούρμπο κινητήρα 215 ίππων.

Για να χαλιναγωγήσει τη δύναμη αυτή, η Ford χρησιμοποίησε στο εμπροσθοκίνητο Focus RS ένα torsen διαφορικό, το οποίο είχε τη δυνατότητα να μεταδίδει ανεξάρτητα τη ροπή στον τροχό όπου υπήρχε η μεγαλύτερη ανάγκη πρόσφυσης.

Focus RS MkII (2009)

Ακόμα πιο ριζοσπαστικό σε σχέση με την πρώτη γενιά, η δεύτερη έκδοση του Ford Focus RS είχε ακόμα καλύτερες ικανότητες στο δρόμο με εξαιρετικό χειρισμό και κινητήρα 305 ίππων.

Χαρακτηριστικό του γνώρισμα ωστόσο ήταν το παρουσιαστικό, με ένα αμάξωμα που κέντριζε το βλέμμα σε κάθε πέρασμα, ακόμα και αν ποτέ δεν είχες δει αυτοκίνητο επιδόσεων.

Ένα χρόνο μετά την πρώτη παρουσίαση του δεύτερης γενιάς Focus RS, η Ford κυκλοφόρησε και 500 αντίτυπα της ειδικής έκδοσης RS500.

Με κινητήρα 2,5 λίτρων της Volvo, η ειδική αυτή έκδοση απέδιδε 350 ίππους ισχύος με την κίνηση να εξακολουθεί να μεταδίδεται μόνο στους εμπρός τροχούς και ήταν ένα από τα ισχυρότερα εμπροσθοκίνητα αυτοκίνητα στην ιστορία.

Focus RS MkIII (2016)

Άσχημα τα νέα. Η Ford πρόσφατα ανακοίνωσε ότι «λόγω των πανευρωπαϊκά εφαρμοζόμενων προτύπων για τις εκπομπές καυσαερίων, τα αυξανόμενα σχετικά πρόστιμα και το υψηλό κόστος εξέλιξης για ένα μοντέλο RS με ηλεκτροκινητήρα έτσι ώστε να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων, δε σχεδιάζει τη δημιουργία μιας νέας έκδοσης RS για το Focus».

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ: Στο Ελληνικό με 1338 άλογα!

Έτσι, το Focus RS του 2016 είναι πιθανώς το τελευταίο του είδους, μιας και οι ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις στις εκπομπές καυσαερίων καθιστούν τη δημιουργία ενός νέου RS ουσιαστικά αδύνατη.

Έχοντας κάνει το ντεμπούτο του το 2016, το πλέον πρόσφατο RS «φορούσε» τον ίδιο τούρμπο 2.3 λίτρων τετρακύλινδρο κινητήρα με το Mustang. Οι 350 ίπποι του μεταδίδονταν και στους τέσσερεις τροχούς, κάτι πρωτόγνωρο για το Focus RS, ενώ υπήρχαν πολλά πρωτοποριακά συστήματα κάτω από την επιφάνεια, όπως ρυθμιζόμενες αναρτήσεις, σύστημα ελέγχου εκκίνησης και “Drift Mode”.


Μοιράσου το....
Related posts
In Pen & InkOld School

Μία εβδομάδα πριν τη Lancia Design Day, η ιταλική μάρκα μας θυμίζει την «άγρια» σχεδίαση των Stratos, Rally 037 και Delta!

FeaturesIn Pen & InkMotorsportWRC

Θέμα: Πόσο κοστίζουν τα αυτοκίνητα του WRC;

FeaturesIn Pen & Ink

Έρευνα: Τί θέλουν οι κάτοχοι 4Χ4 και SUV από το αυτοκίνητό τους;

Εγγραφείτε στο newsletter μας...

…και ενημερωθείτε με άποψη για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα!