Η Ford αποκαλύπτει το νέο Transit Smart Energy Concept, ένα μοναδικό στο είδος του minibus 10 θέσεων που βοηθά αυτή τη στιγμή την αμερικάνικη εταιρεία να διερευνήσει περαιτέρω λύσεις και τεχνολογίες που θα συμβάλλουν στη μεγιστοποίηση της απόδοσης και της αυτονομίας των ηλεκτροκίνητων οχημάτων της.
Σύμφωνα με μελέτες, σε ένα ηλεκτρικό όχημα με τροφοδοσία ενέργειας μέσω μπαταρίας, η χρήση του συστήματος κλιματισμού μπορεί να μειώσει την αυτονομία έως και 50% σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος.
Συγκριτικά με τα οχήματα μεταφοράς προϊόντων και αγαθών, τα επιβατικά αυτοκίνητα, όπως τα minibuses, καταναλώνουν πολύ περισσότερη ενέργεια για την επίτευξη της επιθυμητής-ιδανικής θερμοκρασίας στην καμπίνα. Η ενέργεια αυτή παρέχεται από την μπαταρία υψηλής τάσης του αυτοκινήτου, γεγονός που από μόνο του συνιστά μία ακόμα σημαντική πρόκληση για την αυτονομία κίνησης του οχήματος.
Το πλήρως λειτουργικό και αμιγώς ηλεκτρικό TransitSmartEnergyConceptπου παρουσιάστηκε πρόσφατα για πρώτη φορά στην εκδήλωση “Go Further” στο Άμστερνταμ της Ολλανδίας, προσφέρει αυτονομία 150 χλμ. ύστερα από τετράωρη φόρτιση της μπαταρίας υποστηριζόμενο από σημαντικές καινοτομίες που όχι μόνο εξοικονομούν αλλά και παράγουν ενέργεια – από ηλιακά πάνελ μέχρι και συστήματα ανάκτησης θερμότητας.
Μερικές από τις τεχνολογίες που αυξάνουν την ενεργειακή απόδοση και την αυτονομία και δοκιμάζονται για πρώτη φορά στο Transit Smart Energy Concept, είναι:
- Μία αντλία θερμότητας που αξιοποιεί την ενέργεια η οποία διαχέεται προς το περιβάλλον από το σύστημα κίνησης του οχήματος ή ακόμα και τον εξωτερικό αέρα και τον αέρα μέσα στην καμπίνα, προκειμένου να μειώσει την κατανάλωση ενέργειας του συστήματος θέρμανσης έως και 65%. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της αυτονομίας κατά 20%
- Μία ηλεκτρική, συρόμενη πόρτα που ανοίγει μέχρι τη μέση μέσω μιας έξυπνης συσκευής που ενεργοποιείται από τον ίδιο τον επιβάτη, προκειμένου να μειωθούν οι απώλειες θερμότητας. Ο ανεμιστήρας του συστήματος θέρμανσης, εξαερισμού και κλιματισμού απενεργοποιείται αυτόματα όταν η πόρτα είναι ανοιχτή
- Θερμαινόμενα καθίσματα επιβατών επιπέδου business-class και επιφάνειες που επιτρέπουν στους επιβάτες να ελέγχουν τη θερμοκρασία σε ατομικό επίπεδο και να μειώνουν την ενέργεια που απαιτείται συνολικά για τη θέρμανση της καμπίνας
- Έξι ηλιακά πάνελ στην οροφή που φορτίζουν μία 12βολτη μπαταρία και παρέχουν ενέργεια για τη θέρμανση των καθισμάτων, το φωτισμό της καμπίνας και τη λειτουργία επιμέρους ηλεκτρικών συστημάτων του αυτοκινήτου, συμπεριλαμβανομένης της ασύρματης φόρτισης για κινητές συσκευές των επιβατών
- Ένα διαχωριστικό από πολυανθρακικό υλικό ανάμεσα στην πόρτα του συνοδηγού και την περιοχή των καθισμάτων που προστατεύει τους επιβάτες από εξωτερικά στοιχεία μειώνοντας συγχρόνως ακόμα περισσότερο τις απώλειες θερμότητας κατά την είσοδο και έξοδο τους από το όχημα
- Παράθυρα με αεριζόμενα διπλά κρύσταλλα που μειώνουν τις επιφάνειες ψυχρής επαφής και μονώνουν για μειωμένες απώλειες θερμότητας
- Φωτισμός που προσαρμόζεται ανάλογα με τη θερμοκρασία της καμπίνας – κόκκινος για ζέστη, μπλε για κρύο – και επηρεάζει υποσυνείδητα την αίσθηση και αντίληψη των επιβατών για τη θερμοκρασία της
- Μονωμένο πίσω δάπεδο και οροφή που περιορίζουν ακόμα περισσότερο την απώλεια θερμότητας στην καμπίνα
Ο οδηγός μπορεί να παρακολουθεί την κατάσταση θερμοκρασίας όλων των καθισμάτων μέσω μιας οθόνης που είναι εμπνευσμένη από tabletκαι βρίσκεται εγκατεστημένη στην κεντρική κονσόλα. Επίσης, δύο οθόνες τοποθετημένες πίσω από τον οδηγό επιτρέπουν στους επιβάτες να παρακολουθούν τη θέση του οχήματος, να μαθαίνουν για σημεία που τους ενδιαφέρουν αλλά και να λαμβάνουν πληροφορίες σχετικά με τον καιρό και την τρέχουσα επικαιρότητα.
Στο μέλλον, η Ford προγραμματίζει επιπλέον αναβαθμίσεις του μοντέλου με τις οποίες ο οδηγός θα μπορεί να ελέγχει τη θέρμανση των καθισμάτων ατομικά, αλλά και την απενεργοποίησή της στα άδεια καθίσματα. Εμπνευσμένο από υπάρχουσες τεχνολογίες ενεργοποίησης αερόσακων, η συγκεκριμένη εφαρμογή θα περιλαμβάνει επίσης και σύστημα αυτόματης ανίχνευσης επιβάτη.