Δεν είναι όλα τα συστήματα τετρακίνησης ίδια και μπορούν –σε γενικές γραμμές- να χωριστούν σε δύο κατηγορίες: τα απολύτως μηχανικά ή τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα συστήματα. Και στο άρθρο αυτό θα δούμε και θα καταλάβουμε τις διαφορές τους…
Ο Wyatt Knox της ομάδας O’Neil Rally School δημοσίευσε πρόσφατα ένα βίντεο στο YouTube εξηγώντας τις βασικές διαφορές των αναλογικών συστημάτων τετρακίνησης με εκείνα που διαχειρίζονται μέσω υπολογιστή. Όπως εξηγεί, τα ηλεκτρονικά συστήματα είναι πλέον πιο διαδεδομένα στην αυτοκίνηση και χρησιμοποιούνται σχεδόν παντού, από μικρά MINI έως και εξωτικές Lamborghini. Ουσιαστικά, στη θέση του κεντρικού διαφορικού τοποθετείται ένας ηλεκτρονικά ελεγχόμενος συμπλέκτης, ή σύνολο συμπλεκτών που δίνουν τη δυνατότητα διαφοροποίησης στο διαμοιρασμό της ροπής εμπρός και πίσω ανάλογα με τις ανάγκες πρόσφυσης, την ταχύτητα περιστροφής του κινητήρα ή τη γωνία στροφής. Σε άλλα αυτοκίνητα ο διαμοιρασμός αυτός γίνεται αυτόματα, σύμφωνα με τους υπολογισμούς στην κεντρική μονάδα, ενώ άλλα αυτοκίνητα επιτρέπουν στον οδηγό να επιλέξει πώς θα γίνεται ο διαμοιρασμός αυτός, από το εσωτερικό της καμπίνας.
Ωστόσο, στα αναλογικά –μηχανικά- συστήματα τετρακίνησης, ό,τι χάνεται σε δυνατότητες προσαρμογής, κερδίζεται σε αντοχή. Σύμφωνα με τον Knox, τα ηλεκτρονικά συστήματα δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε δύσκολες συνθήκες με σκληρή οδήγηση όπως μια Ειδική Διαδρομή Ράλλυ. Είναι επίσης πιο δύσκολο να προβλέψει κανείς τη λειτουργία τους μέσα στη στροφή, ενώ είναι και πιο δύσκολο να τα προσαρμόσεις κατάλληλα, σημεία όπου τα μηχανικά σύνολα υπερέχουν…