full screen background image
Search
Τετάρτη 18 Ιούλιος 2018
  • :
  • :

Είναι και αυτή η Κορσική που ξυπνάει μνήμες…

Πριν λίγες μέρες ολοκληρώθηκε ο φετινός αγώνας του WRC στο νησί της Κορσικής, που για ακόμη μία φορά εκτός από θέαμα και ευχαρίστηση, μας θύμισε και κάποιες μαύρες στιγμές που χαρακτηρίζουν το συγκεκριμένο αγώνα.

Βλέπετε, όσοι ασχολούνται με το μηχανοκίνητο αθλητισμό έχουν πάρει πολλές χαρές, ενθουσιασμό και πολύ αδρεναλίνη (για αυτούς που συμμετέχουν ενεργά).

Δυστυχώς όμως, ο μηχανοκίνητος αθλητισμός μας έδωσε και μαύρες μέρες, μέρες που στεναχωρηθήκαμε, όταν κάποιοι από τους «θεούς» έδωσαν τη ζωή τους κάνοντας αυτό που αγαπούσαν πιο πολύ.

Την ταχύτητα. Τα Ράλλυ. Τις κλειστές στροφές με τις ταχύτητες να μπαίνουν στο κιβώτιο και το αυτοκίνητο να ορμάει μπροστά, με τους τροχούς του να ακουμπούν στις άκρες του δρόμου και τις πέτρες και τα χώματα να πετάγονται παντού, με το απρόσμενο να καραδοκεί κάθε δευτερόλεπτο, για να χαλάσει αυτήν την πανδαισία. Για να σταματήσει τα πάντα και για πάντα κάποιες φορές…

Attilio Bettega (19/02/1953 – 02/05/1985)

Ο Attilio Bettega δεν υπάρχει πια, αλλά θα είναι για πάντα μαζί μας. 

Το πρώτο θανατηφόρο ατύχημα στο WRC έγινε το 1985 στο Ράλλυ της Κορσικής.

Ο Attilio Bettega ήταν ο πρώτος μεγάλος οδηγός που έφυγε από κοντά μας.

Σκοτώθηκε στις 10.45 το πρωί της Πέμπτης 2 Μαΐου 1985, στην 4η ειδική του γύρου Κορσικής, όταν η Lancia 037 που οδηγούσε έφυγε από το δρόμο και κτύπησε σε ένα δένδρο από τη μεριά του οδηγού, σκοτώνοντάς τον επιτόπου!

Πριν τον αγώνα είχε πει τα εξής: «Είναι ένα θαυμάσιο Ράλλυ. Σοβαρό και γοητευτικό που συγχωρεί λίγα λάθη. Θα ξεκινήσω ήρεμα και θα τα παίξω όλα στο τρίτο σκέλος, αφού αισθάνομαι ότι αυτή τη φορά θα πάρω τη νίκη». Δυστυχώς όμως το ραντεβού του με την 4η ειδική, Zerubia Corte Taverna (των 26.84 χιλιομέτρων), ήταν και το τελευταίο.

Η πρόσκρουση με το δένδρο ήταν τρομακτική. Ήταν η 4η ειδική και η Lancia 037 είχε στις πόρτες της το Νο4…. O συνοδηγός του, Maurizio Perissinot, γλύτωσε χωρίς να έχει μια αμυχή, χωρίς να έχει τραυματιστεί πουθενά…

Ο αγώνας στην Κορσική ήταν ο κακός του δαίμονας, αφού τρία χρόνια νωρίτερα (το 1982) είχε πάλι ένα σοβαρό ατύχημα, όπου έσπασε τα πόδια του και έμεινε εκτός αγώνων για πολύ καιρό.

Ο Bettega γεννήθηκε στο Molveno της επαρχίας Trentino στην Ιταλία.

Ήταν παντρεμένος με την Ιζαμπέλα Τορέλε, που ήταν και παλιά του συνοδηγός.

Τελευταίος αγώνας που έτρεξαν μαζί ήταν το Ράλλυ Σαν Ρέμο το 1978 με μια Lancia Stratos.

Μαζί έκαναν δύο παιδιά, τον Αλεσάντρο και την Άντζελα. Ο Αλεσάντρο ακολούθησε τα βήματα του πατέρα του και έγινε επίσης οδηγός Ράλλυ.

Ο Bettega ήταν εργοστασιακός οδηγός της Fiat και από το 1982 της Lancia. Συνολικά εκκίνησε σε 26 αγώνες και είχε έξι βάθρα.

Henri Toivonen – Sergio Crestο

To δεύτερο θανατηφόρο ατύχημα στην ιστορία του WRC έχει πολλά κοινά με το πρώτο.

Καταρχάς έγινε στον ίδιο αγώνα, το γύρο της Κορσικής, ένα χρόνο μετά (το 1986).

Το πλήρωμα που έχασε τη ζωή του οδηγούσε πάλι μια Lancia, την S4 αυτήν τη φορά, και το ατύχημα έγινε στην ίδια ειδική με το αυτοκίνητο να έχει το ίδιο νούμερο (Νο4), ενώ το ημερολόγιο έλεγε πάλι 2 Μαΐου!

Συμπτώσεις ή μοίρα;

Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο «θάνατος» κτύπησε πάλι τους αγώνες αυτοκινήτου, κτύπησε πάλι τη Lancia και το νησί της Κορσικής…

Παρασκευή 2 Μαΐου λοιπόν, η ώρα ήταν 14.53 το μεσημέρι και στην 18η ειδική του γύρου της Κορσικής το 1986, λίγο πριν το 7ο χιλιόμετρο, σε μια αριστερή στροφή, η Lancia S4 βγήκε από το δρόμο σε μια χαράδρα και προσγειώθηκε με την οροφή.

Το ρεζερβουάρ βενζίνης, που ήταν κάτω από το κάθισμα του οδηγού (αλουμινένιο παρακαλώ) έσπασε και εξεράγει, με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να τυλιχθεί στις φλόγες!

Ο Φιλανδός Henri Toivonen με συνοδηγό τον Αμερικάνο Sergio Cresto έχασαν τη ζωή τους κάνοντας αυτό που αγαπούσαν πολύ.

Αξιοσημείωτο είναι ότι στο τέλος του πρώτου σκέλους την προηγούμενη μέρα ο Toivonen δήλωσε: «Αυτός ο αγώνας είναι μια τρέλα, παρόλο που όλα πάνε καλά μέχρι τώρα. Αν υπάρξει πρόβλημα, σίγουρα είμαι εντελώς τελειωμένος».

Και βέβαια αυτές τις δηλώσεις τις έκανε αφού πρώτα είχε πει στον Cesare Fiorio (αγωνιστικός διευθυντής της Lancia τότε) ότι το αυτοκίνητο ήταν πολύ γρήγορο και δυνατό για έναν αγώνα όπως ο γύρος της Κορσικής, και ότι είναι πολύ δύσκολο να κρατήσει τους 600 ίππους στο δρόμο!

Να σημειώσουμε ότι η συγκεκριμένη ειδική Corte – Taverna έχει μήκος 26.84 χιλιόμετρα και τον καλύτερο χρόνο έχει ο Bruno Saby με 16 λεπτά και 28 δευτερόλεπτα που σημαίνει μια μέση ωριαία ταχύτητα κοντά στα 97 χλμ./ώρα, πράγμα που είναι πολύ δύσκολο ακόμα και για αυτούς τους οδηγούς.

Το συγκεκριμένο θανατηφόρο ατύχημα παραμένει ένα μυστήριο.

Πρώτον γιατί δεν υπήρχε κοντά κριτής – ενδιάμεσος της οργάνωσης, δεύτερον δεν υπήρχαν καθόλου ίχνη φρεναρίσματος και τέλος οι μηχανικοί και τεχνικοί της Lancia δεν μπόρεσαν να προσδιορίσουν τα αίτια της σύγκρουσης, γιατί απλά από το αυτοκίνητο έμεινε μόνο ο κλωβός ασφαλείας!

Κάποιοι άλλοι λένε ότι κάποιο σωληνάκι βενζίνης έσπασε και πήρε φωτιά το πυρακτωμένο turbo.

Πάντως ο επίσημος ιατρός της ομάδας της Lancia, κος Μπαρτολέτι, δήλωσε ότι ο Toivonen σκοτώθηκε στην προσπάθεια του να απελευθερώσει τον εγκλωβισμένο συνοδηγό του. Όπως και να έχει, το θέμα είναι ότι οι δυο τους δεν είναι πια μαζί μας…

Ο Henri Pauli Toivonen -όπως ήταν ολόκληρο το όνομά του- γεννήθηκε στην Jyvaskyla της Φινλανδίας.

O πατέρας του Pauli ήταν Πρωταθλητής Ευρώπης το 1968 με Porsche και ο αδελφός του Harri έγινε επαγγελματίας ποδηλάτης.

Είχε 40 εκκινήσεις σε Ράλλυ, τρεις νίκες και εννέα βάθρα.

Πρώτος του αγώνας ήταν το 1975 στο Ράλλυ των 1000 λιμνών και η πρώτη του νίκη ήταν στο RAC το 1980.

Οδήγησε σαν εργοστασιακός οδηγός για τις Talbot, Opel, Porsche και Lancia.

O Sergio Cresto γεννήθηκε στις 18 Ιανουαρίου του 1956 στη Νέα Υόρκη.

Ήταν εργοστασιακός συνοδηγός από το 1976 και η συνεργασία του με τον Toivonen ξεκίνησε στο Μόντε Κάρλο το 1986, ενώ μετά από τρεις αγώνες έληξε τόσο άδοξα.

Θα μείνουν για πάντα στη μνήμη μας και θα έρχονται αναμφίβολα στο μυαλό μας κάθε φορά που θα βλέπουμε ακόμη ένα Ράλλυ Κορσικής…